Gammalt foder kvar när det nya kommer.

A

an112

Jag har en god vän som står på ett ställe där hö kraftfoder och betfor togs hem förra veckan. På logen låg det gamla dammiga hörester kvar spritt över hela golvet och efter väggar sedan förra årets intag och i trälådorna bor det spindelväv med rester av gammal havre och korn som bara fylldes på med nytt kraftfoder utan rengörning. Vet man om något kan hända hästarna som skall äta detta eftersom hon blir orolig att hästen kan reagera. ang ev mögelfaktor sedan är hon van att man vid tidigare stall varje år innan nytt foderintag gör ordentligt rent för det nya fodret. Vi har diskuterat fram och tillbaka men vill veta vad ni andra tycker. Vad har ni för åsikter?
Hälsningar Annika och Petra.

Sv: Gammalt foder kvar när det nya kommer.

Jag tycker att det är självklart att man gör rent från allt gammalt foder innan man fyller på nytt, vare sig det gäller hö kraftfoder el annat foder! Speciellt hö för att undvika just mögelsporer och en massa onödigt damm som bildas.

Vi städar alltid ur på rännet innan årets nya halm och hö kommer, det gamla böset som ligger däruppe både ryker och luktar illa. Kaske dels för att stallkatterna använder det som toalett vintertid... inget jag hade velat sova i iaf.! ;)

Jag slänger gamla foderrester o städar ut på logen innan jag tar in det nya frächa

usch, så ohygiensikt.. nu är det väl lag på att man måste ha en foderansvarig i varje stall där det bor mer än 4 hästar eller om man är hyresvärd till andra hästar?

borde anmälas för foderhygienen ska hållas hög, det ska gå att äta av fodret själv.. (inte för att hö är gott men man ska inte bli sjuk av det)

Höt är väl inte så noga om det ligger gammla strån under, har säkert höstån som är 30 år gammla på våran loge.. tycker det är bättre än ett kallt fuktigt golv.

Havre är ju sämre med, där får man ju ta bort det gammla annars blir det ju mögel och skit.

Liknande trådar

M
Foder & Strö Har äntligen hittat ett nytt stall till min pärla, det perfekta stallet förhoppningsvis. Men till frågan I hyran ingår även...
Svar
8
· Visningar
1 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka