Gammal valack

Skogstroll

Trådstartare
Min gamla valack började för ca två veckor sen att dricka mer än han brukar(detta kan naturligtvis ha kommit succesivt),samt ändrade sina kiss rutiner..(han brukar alltid kissa direkt när han kommer in på kvällen och det gör han ej längre).Han svullnar även lite runt skapet och har ett ödem under magen(mellan frambenen nästan) där han samlar vätska. Hade ute vet i fredags och tog prover för lever,njurar samt infektion..Proverna visade att han är fullt frisk?!? Vi bestämde oss för att avvakta och ta prover igen om ca 10 dagar.Någon som har erfarenheter av liknande problem? Han är pigg och glad,äter och dricker... Fick ju veta av vet att om det skulle vara fel på något inre organ så är det lika bra att ta bort honom innan han börjar lida..Men som sagt så visade hans prover inte på det i nuläget.. Kan hästar bli såna här när dom blir gamla?? tacksam för svar om liknande erfarenheter..är jätteorolig för min gamla vän som jag har haft i 13 år..:cry:

Sv: Gammal valack

Det kan vara cushings syndrom på en gammal häst. Det är en form av tumör i hypofysen, det finns gamla trådar att söka fram. Tumören i sej är inte så allvarlig utan vad den påverkar om man säger så, dvs bla ämneesomsättningen. Hästen får symtom av detta, som kan vara de du beskriver, samt mycket annat, hudåkommor som inte vill läka riktigt, rinnande från ett eller båda ögonen, lång päls som inte fälls av, samt den allvarligaste som kraftiga fångattacker. Vår gamla valack, (23) hade inte alla symtom men några som återkommande mugg som han inte haft i hela sitt liv förr, bla, blev rundare om magen, (men jobbade ju mindre än förr) dvs saker som vi först senare förstod vad det egentligen var symptom på. Vi fick diagnosen när de kraftiga och täta fångattackerna kom, efter andra attacken på kort tid, och vet bedömde då att man av djurskyddsskäl skulle ta bort honom, eftersom denna fång återkommer.

Man kan medicinera livet ut på hästen (i vårt fall var det inte aktuellt pga just risken var så stor för nya täta, svåra, anfall, som är så plågsamma och vi valde i ett akut läge att lyssna på klinikvet där - om det var rätt eller fel får vi aldrig veta:cry:) Men många blir bättre av medicineringen.

Det behöver inte vara cushing men på en äldre häst skulle jag numera ta upp frågan med vet ang provtagning.

det är konstigt att han dricker mer men urinerar mindre??
en häst med cushing kissar ju även mer.

Tror inte att det är Cushings faktiskt..Han har absolut inga problem med hovar,han äter massor och är jättepigg och glad.Han bara samlar vatten i kroppen...han har börjat dricka lite mer normalt igen nu och igår kissade han när han kom in precis som förr=):laugh: Men han har kvar ödemet. Får väl avvakta ett tag och se om det förändras..han kanske helt enkelt bara har ålderskrämpor..han är ju trots allt snart 25 år..

prova att ge honom äppelcidervinäger, så mkt du kan få i honom (smakar ju lite konstigt). det är jättebra för att driva bort vätskeansamlingar!

min gammling kan ibland svullna lite runt skapet, men det försvinner om han får lite extra äcv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka