Gammal trämöbel som stinker

Winni

Trådstartare
Jag har ett litet gammalt hängskåp från ca 1800-talet eller så, som jag inte ka han inomhus för att den luktar värre än värst :eek: Den var oerhört skitig när jag fick den, jag fick börja med att skrapa bort lager med gägg sedan har jag skurat den flera gånger med såpa. Nu är den ren men det går inte att få bort den vidriga lukten. Den har till och med stått på en torr, ren, luftig plats i ett uthus hos mina föräldrar i flera år nu. Men när jag tog ut den igår stank det fortfarande om den :( Nu står den ute med torrt grus under på några mindre stenar för att lufta under ifrån. Men där kan den inte stå hela sommaren.

Har någon något tips? Vill inte måla den eftersom den har original målningen kvar. Kan man strö på något som liksom drar ut den äckliga lukten? Vad ska jag göra :confused: Jag vill ju ha in det fina gamla hängskåpet.

Sv: Gammal trämöbel som stinker

Ättika? :idea: Det tar död på de mesta lukter men vet inte hur det funkar på skåpets yta, så den inte förstörs menar jag..

Kontakta någon antikhandlare. De bör ju veta.

Ja just det de borde väl kunna något knep. Fast det känns lite knepigt att inte handla något där, utan bara ha ett bra tips :o Men jag kan försöka prata med någon nästa gång jag ska till stan.

Ättika? :idea: Det tar död på de mesta lukter men vet inte hur det funkar på skåpets yta, så den inte förstörs menar jag..

Ättika har man väl bara i en skål i t.ex ett rum som luktar illa eller i ett kylskåp. Man blöter väl inte grejen eller kan man det?

Har ett bord som jag renoverat, det hade stått på en lagårdsvind i måååånga år.
Gjorde precis som dig jag vädrade i åratal, men det gick inte få bort lukten.
Jag lackade hela bordet 4-5 ggr på alla ytor som en sista åtgärd och det fungerade faktiskt.
Men jag hade lutat av färgen innan.
Förslaget att höra med möbelrenoverare/antikhandlare skulle jag ta som nr 1.
Ättika kan nog lösa upp gammaldags färg om du har otur.

Min morsa som är antikmänniska hävdar att du måste luta av möbeln först. Sen ska du olja eller lacka in den beroende på vad det är för trä.

Men min morsa sa att det blir nog aldrig helt bra om den inte blivit bra på flera år. Du kommer bara att vänja dig vid lukten och inte känna den.

Jag fick ett jättefint, gammalt STORT linneskåp efter en släkting.
Problemet var dock att människan rökt som en borstbindare och jag kunde inte för mitt liv förstå hur jag skulle bli av med lukten...
Efter såpan gnuggade jag hela skåpet in- och utvändigt med tallbarrs-Klorin... :angel:
Sedan lackade jag det flera varv invändigt och ställde in flera äggkoppar med ättika inuti skåpet. Nu har jag det som linneskåp och det luktar INTE illa om mina lakan! ;)
Visserligen har det bara vanlig vit färg på utsidan, inget jag behövde vara rädd om, men jag tror att du kan bli av med mycket lukt om du lackar alla trärena ytor flera varv. Testa äggkoppar med ättika i också.

Lycka till!
/Keb

Ättika har man väl bara i en skål i t.ex ett rum som luktar illa eller i ett kylskåp. Man blöter väl inte grejen eller kan man det?

Jo då, så länge det inte är nån lack eller nåt som tar skada av just ättika så går det alldeles utmärkt. Har katten pinkat på en madrass tex, så tvätta med ättika. Annars går det aldrig ur.. :P En skål brevid tar bort luktpartiklarna i luften men inte om lukten sitter i ytan. :D

Om din morsa är antikmänniska kan jag öht inte förstå hur hon kan rekommendera ngn att förstöra en möbel genom att avluta den. :crazy:

Kolla upp Yocoair pulver, finns att köpa på Clas Ohlson. Jag har det i sprayform och det är helt suveränt mot kattpiss och andra skarpa lukter, vet dock inte om jag vågar rekommendera sprayen i vätskeform utan pulvret blir nog mer skonsamt.

/Erica

Om din morsa är antikmänniska kan jag öht inte förstå hur hon kan rekommendera ngn att förstöra en möbel genom att avluta den. :crazy:
Det handlade om att kunna använda en möbel eller slänga den. Det går ju inte att ha en illaluktande möbel i huset.

Att få bort lukter som sitter i sådär efter flera år kräver att man gör lite mer än att vädra, det har ju uppenbarligen inte fungerat än så länge.

Antingen får man en möbel man kan använda, eller så har man en möbel man inte kan använda. Bara genom att lacka möbeln har man ju förstört mycket av värdet på den.

Det ska jag absolut kolla in lite extra för det låter väldigt intressant :)

Lacka tänker jag inte göra, inte heller luta av den. Då får den hellre vara som den är, med snusklukt och allt :p men jag kommer inte att ta in den då utan använda den i något av uthusen i stället. Men det vore himla synd, jag vill ha in den i huset :(

Ska kolla upp det där pulvret först, sedan om det inte går blir det ättika.

Fler tips!?

Nej det finns inte några lådor och inte heller några skåpdörrar. Annars var det en bra idé :)

Fixa en stor tättslutande plastsäck och ställ skåpet i tillsammans med ättikan.
Då borde väl ättikan kunna göra "sitt jobb"?

Fast skåpet kanske är jättestort?

Jag använder denna produkt till att ta bort dålig lukt i bilen mm. Funkar kalas när det stinker blöt gamml hund i bilen. spraya in i bilen, stäng dörren och vänta över natten och det luktar inte mer. Om det funkar på din möbel vet jag inte, men kanske kan vara värt ett försök. En målare jag känner sa att man ska ha en halv gul lök i rummet när man målar så försvinner färglukten fortare. Om det funkar eller inte vet jag inte.

http://www.jula.se/luktborttagare-odor-x-130240
629008-jpg.jpg

Kolla upp Yocoair pulver, finns att köpa på Clas Ohlson. Jag har det i sprayform och det är helt suveränt mot kattpiss och andra skarpa lukter, vet dock inte om jag vågar rekommendera sprayen i vätskeform utan pulvret blir nog mer skonsamt.

/Erica

Yocoair inhandlat, ska prova den i dag. Men de hade inte pulver så jag köpte sprayen. Ska prova lite på undersidan först innan jag ger mig på hela skåpet.

Kollade upp den innan Yocoair köptes, men jag tror inte att den skulle hjälpa på mitt skåp. Tack för tipset i alla fall.

Yocoair inhandlat, ska prova den i dag. Men de hade inte pulver så jag köpte sprayen. Ska prova lite på undersidan först innan jag ger mig på hela skåpet.

Du får rapportera sedan. Tänk på att sprayen efterlämnar vitt pulver när det torkar, detta får man torka bort sen. Sitter nog för hårt för att dammsuga bort som det lösa pulvret ska gå att göra, men hoppas det funkar för dig.

/Erica

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 156
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar