Gammal Tidaholmsgigg, svängelfundering

skogstomten

Trådstartare
Är det någon som har en bild på hur det ska sitta på dessa vagnar?
En som jag vet har koll, sa lite i förbifarten att mne skulle ha en rem som går runt hela hjulaxeln och fram til en grej som ser ut som en bygel.

Finns det någon vänlig själv som kan beskriva bättre hur jag ska ordna detta? i övrigt är den fräsch och fullt användbar, bara färgen men det är ju ingen säkerhetsrisk precis.

Sv: Gammal Tidaholmsgigg, svängelfundering

Det stämmer.
I ett fall här går remmen, bred läder i dubbla lager, runt axeln och är ihopbultad där. Andra änden går framåt genom bygeln och sitter sedan runt svängeln på samma sätt som i andra änden. Svängeln hänger alltså c:a 2 dm framför fotplattan.
I det andra fallet går remmen, någon form av tjock cord typ plattrem, i ett sling hela varvet, men är fortfarande bultad i båda ändar.

I båda fallen sitter 2 rejäla bultar med stora brickor, rektangulära med 2 hål i, samt muttrar i ändarna.

Iofs är jag inte säker på att exempel 1 är original, nr 2 är det inte, men utförandet stämmer med andra giggar jag sett.

lia

Liknande trådar

Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 176
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 258
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 511
Senast: Urigurien
·
Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
7 323
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka