Gammal tåsträckarskada, nu öm

zeus

Trådstartare
Min unghäst fastnade i eltråd i slutet av juli förra året. Hon drog upp ända in till benet och grog av tåsträckarna. Konvalescensen har varit lång och jobbig, men har ändock gått mkt bra. Hon har gått i vanlig hage sen ca mars och har gått helt obehindrat. Började rida in henne för 1,5 månader sedan, och rider henne nu själv i skritt och trav. Blir korta pass 1-3 gånger i veckan.

Igår när jag skulle ut och rida en sväng kände jag över den gammla sårskadan som jag brukar göra. Hon hade då ökad svullnad precis över sårområdet och var mkt öm. Lika dant nu i morse. Någon som har erfarenhet av vad det kan vara? I våras så sprack såret upp lite och det kom fram lite var, såret hade då varit läkt i ett par månader. Kan det vara samma nu? Är orolig för att det är senan som är överansträngd, trots att jag tagit det väldigt lugnt. pratade med vet nu, som tyckte vi skulle avvakta några dagar. Hon rör sig som vanligt, kotar inte över?

Behöver lite tips och råd av er bukare! Hur skulle ni gjort/resonera i detta läge?

Sv: Gammal tåsträckarskada, nu öm

Var tvungen att ringa Skara, de som behandlade henne under skadetiden. Veterinären där sa att ärrvävnaden har gått upp, vilket inte är helt ovanligt. Tar ca 10-14 dagar att läka ihop. är hon inte bättre om 14 dagar ska de ultraljuda och kolla. Är rejält nervös nu:cry:. Någon annan som varit med om detta?

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 700
Senast: skuggi
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 805
Senast: höstmåne
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 657
Senast: axel
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025