Gammal skröna?

T

tinystina

En släkting till mig sa att lusern är giftigt. Nämda släkting höll på med hästar på 40-talet. Är det någon som hört detta? :confused: ;) Kan det kommit av att någon överfodrat? Behöver bra argument då jag annars kommer att få mina öron söndertjatade hela nyårshelgen.

Denna släkting tyckte även att jag jobbade hästen för hårt när jag satt och slet som ett f¤n för att få en omotiverad ridskolehäst att gå i form... :crazy:
 
Sv: Gammal skröna?

Det enda argumentet jag har är att om lusern nu var giftigt så hade det väl inte tillverkats som hästfoder....eller??? :smirk:
 
Sv: Gammal skröna?

Håller med, men detta är en envis (läs tjurskallig) människa som inte nöjer sig med det. ;)
 
Sv: Gammal skröna?

Giftigt och giftigt.... Lusern innehåller väldigt mycket protein, och det mås inte bra av att äta i överflödiga mängder. Därför bör man begränsa lusernintaget och blanda ut med vanligt hö/halm. Det är så koncentrerat att hästarna får i sig den mesta näringen på en reducerad dos, och får sedan ingenting att tugga på, fibrer, varför det funkar förträffligt att blanda ut med halm.

FAST, i mitt förrförra stall hade vi prima lusernhö som hästarna fick som enda stråfoder, uteslutande, i veckor, t.o.m. månader, och annars nästan hela året varvat med vanligt hö el. halm. Vi märkte iaf inga hälsoproblem hos hästarna härrörande från denna foderstat.
 
Sv: Gammal skröna?

Kan du inte bara säga åt honom att korka igen..... :angel: ;) . Hade nog varit det bästa :D . Det är ju aldrig roligt att föra diskussioner med tjurskalliga människor, de ger sig ju aldrig (kvittar vad det är).

Fast caballus hade ett bra argument. Du kanske ska plugga på lite om innehållet i lusern så att du verkligen kan din sak och kan sätta honom på plats om han "muckar" med dig ;) .
 
Sv: Gammal skröna?

I groddar av lusernfrön finns ett ämne som man misstänkt, men ej kunnat bekräfta, förvärrar symptomen hos människor med en viss bindvävssjukdom-SLE. I växten försvinner eller minskar detta ämne mycket kraftigt. Lusern är huvudingrediens i höet i många länder. Det finns inga publicerade studier som rapporterar giftighet för hästar. Lusernbladsjuice har givits till barn med proteinbrist i stor omfattning utan att några giftighetssymptom kommit fram. Jag tror vi lugnt kan använda lusern som hästfoder. Men groddar bör undvikas.
 
Sv: Gammal skröna?

tinystina skrev:
Denna släkting tyckte även att jag jobbade hästen för hårt när jag satt och slet som ett f¤n för att få en omotiverad ridskolehäst att gå i form... :crazy:

Det kan h*n ju ha rätt i om denna ridskolehäst inte var van att gå i form. Då är hästen otränad för detta och det hjälper inte att du sitter o sliter på hästen. Detta är något man får arbeta upp succesivt
 
Sv: Gammal skröna?

caballus skrev:
Giftigt och giftigt.... Lusern innehåller väldigt mycket protein, och det mås inte bra av att äta i överflödiga mängder. Därför bör man begränsa lusernintaget och blanda ut med vanligt hö/halm. Det är så koncentrerat att hästarna får i sig den mesta näringen på en reducerad dos, och får sedan ingenting att tugga på, fibrer, varför det funkar förträffligt att blanda ut med halm.

Lucern eller alfa-alfa är basgrovfodret för många hästar i världen.

Dessutom, ta och analysera ett bra bete och jmf värdena per kilo TS med lucern så framstår inte lucern som så himla proteinrikt längre.

Hästar klarar proteinöverskott från GROVFODER utan större problem. Däremot är ättiden ett problem med lucern (men inte med lucernhö eller alfa-alfahö, dvs när du har långa strån)
 
Sv: Gammal skröna?

Han kanske vet nå´n häst som fått torr lucern-pellets och därmed foderstrupsförstoppning? Inte giftigt, men farligt att äta torrt.
Det här har du säkert redan diskuterat med honom. Bara en tanke.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gammal skröna?

Alexandra_W skrev:
Däremot är ättiden ett problem med lucern (men inte med lucernhö eller alfa-alfahö, dvs när du har långa strån)

Jo, det är fortfarande ett problem även med lucernhö.
Det må ha längre strån, men de får också oftast mindre av detta kvantitativt också, än de skulle fått i jämförelse med vanligt hö, eller betesgräs.

Jag bodde i en sån del av världen du beskriver, där huvuddieten var just lucernhö ;)
 
Sv: Gammal skröna?

caballus skrev:
Jo, det är fortfarande ett problem även med lucernhö.
Det må ha längre strån, men de får också oftast mindre av detta kvantitativt också, än de skulle fått i jämförelse med vanligt hö, eller betesgräs.

Jag bodde i en sån del av världen du beskriver, där huvuddieten var just lucernhö ;)

Mjo, fast det är ju inte eg ett problem med ättid så, utan med grovfodergiva. Samma problem får du ju med lättfödd häst på hö med höga värden (och ffa högt MJ). Men det är ju mer värdenas än höets fel.

Däremot så äts ju hack upp fortare än strån, oavsett värden, dvs där är problemet ffa 'konsistensen'
 
Sv: Gammal skröna?

Hästen var van att gå en del i form men mycket tungarbetad plus att jag är liten och han var stor så det tog typ hela lektionen innan det hände något och då började jag nog se ganska ansträngd ut. :D Hon trodde dessutom att Martingal får hästen att gå på tygeln så hon vet nog inte riktigt vad det innebär att hästen jobbar.
 
Sv: Gammal skröna?

Kan nu meddela att detta kommer från något hon läste i en bok som hette åskmolnet, vilket i mina öron låter som en ungdomsroman om hästar. :smirk: Hon läste den för hur länge sen som helst och min enda kommentar är "I rest my case." :devil:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: cassiopeja
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 627
Senast: Askur
·
Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
9 941
Senast: ancan
·
Övr. Barn Nu så! Inget mer klagande över att gå över tiden.:bump: Den 14/5 kl 17:40 gick vattnet när jag höll på att laga mat. :) Den 14/5...
2
Svar
27
· Visningar
2 109
Senast: Clintan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp