Gammal skada som spökar eller svag vänstersida?

K

kinkie

Visste inte vad jag skulle ha för rubrik :p MEN...

...Ska försöka göra en lång historia kort.
Förra vintern började mitt fullblod plötsligt att vägra fatta vänster galopp. Hon hade alltid vart svårare i vänster men det hade gått tidigare, helt plötsligt blev det näst intill omöjligt. Det visade sig då att hon var oförklarligt halt. Vet hittade inget fel alls, till sommaren blev hon utdömd för det blev inte alls bättre men hon fick betet på sig och lyckades under den tiden gå ifrån 3 grader halt till knappt en halv. Ett mirakel enligt veterinären.

Nu är vi igång igen iallafall mot alla odds! Och har precis börjat galoppera. Men hon fattar gärna höger galopp istället för vänster. Det GÅR att fatta vänster om man är övertydlig och då galopperar hon på också utan problem men man känner att hon tar i väldigt mycket mer än i höger galoppen.

Även i dressyren så är vänstersidan hennes svåra sida (har alltid varit) så min gissning är att hon fattar höger för att det är lättare. Mina fattningar är väl inte heller perfekta, jag har inte galopperat alls sen hon blev skadad. Men jag är nojig! Tänk om hon har fått ont igen! Hon visar inga som helst tecken på att hon skulle ha ont, men det gjorde hon inte förra gången heller. Och när hon busar i hagen så galopperar hon både i höger och vänster, när man longerar så likaså även om hon inte riktigt orkar hålla igång vänstern och gärna smiter in till mitten :p

Mina frågor nu är väl:
- Vad tror ni? Skadad eller svag?
- Vad ska jag hålla koll på för att märka så fort som möjligt om det är skadan som kommit tillbaka?

Självklart åker jag till veterinären igen om det inte blir bättre.

Sv: Gammal skada som spökar eller svag vänstersida?

Puttar lite, nån måste ju ha någon tanke?

Sv: Gammal skada som spökar eller svag vänstersida?

Du kan inte rådfråga veterinärerna som har behandlat?

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025