Gammal shettis. Foder?

lady_mike

Trådstartare
Startar en tråd här i stället då jag inte tänkte mej för i gnägg.:o

Har en gammal shettisdam. 18 år och rätt dålig kondis och magert med muskler.

Hur ska jag nu lägga upp hennes foderstat?
Hon prommeneras eller körs ca 2 km om dagen tills vidare. Kommer sakta öka på dessa kilometer då jag anser henne redo.
Ger henne nu
1 dl cornkross,
1 dl blöt lucern,
lite grodd olja,
lite mineraler.

Fri tillgång till hö och visst bete finns kvar. Det jag har nu är fjolårs hö. Kommer snart att yta till ett bättre så fort betet dör ut helt.

Hur gör andra med sina shettisar. Vad ger ni för foder, hur mycket, hur mycket går de om dagen för att göra av med den fodergiva ni har till dem.

Alla tips är välkommna då jag är helt grön gällande foder till små monster.

Sv: Gammal shettis. Foder?

Det finns ganska många trådar angående shettisar, sök litegrann så hittar du dem.
Men generellt så får väldigt många shettisar faktiskt för lite mat...

Vad du ska ge beror ju på vad höet innehåller. Att det är fjolårshö säjer inte något alls egentligen, energin och proteinet finns kvar - bara vitaminerna försvinner.

Är hon muskelfattig så behöver hon mer proteiner. Lusern är ett bra sätt att tillföra sådana och drittla då inte med decilitrar utan öka till ett halvkilo direkt och sen upp till åtminstone ett kilo om dagen.

Mina shettisar går på bete fortfarande och får lite hö som tilltugg = samma som halvbloden och fullblodet på gården.

Öka på Lusernet ordentligt. Gammeldamen (17år) jag köpte för ett par månader sedan, får 1½kg Lusern, ½kg havrekross o 200g betfor o en skvätt olja, till detta får hon fri tillgång på grovfoder med bra värden. Nu börjar hon äntligen gå upp i hull o lägga på sig lite muskler.

Jag har ingen våg i stallet. Så därför blir det svårt med kilon. Har alltid haft liter eller deciliter. Men ska försöka ta till mej av detta.

Jag sökte lite på trådarna. Men är ju nyfiken på foder tillsammans med hur mycket de rör sej.

Är helt grön på shettisar..

Det Hö jag har nu är inte analyserat. Såg ingen ide till det då jag köpte 2 balar på vårkanten inför betet.

När jag har haft tävlande ponnytravare (shettisar alltså) så har de gått på bete (sommartid) och utöver det ätit uppemot 2 kg kraftfoder/dag. Man KAN fodra ordentligt även till shettisar.

Om du vill använda de skopor du har, öka till minst en liter lusern om dagen, gärna en liter två gånger om dagen.

När jag har haft tävlande ponnytravare (shettisar alltså) så har de gått på bete (sommartid) och utöver det ätit uppemot 2 kg kraftfoder/dag. Man KAN fodra ordentligt även till shettisar.

Om du vill använda de skopor du har, öka till minst en liter lusern om dagen, gärna en liter två gånger om dagen.

Ojj oj. Frågan är om hon äter så mycket. Hon äter knappt upp den lucern jag ger henne. Ökar på om några dagar. Så hon får vänja in sej sakta.

Ska jag öka på cornet oxå då?

jag har vägt upp 3 olika pelleterade lusern sorter där samtliga vägt 1 liter = 0.8 kg.

min gamla shettis (är 37 år) har fri tillgång på silage (kvot på drygt 9) det gräs som fortfarande växer samt 2 liter lusern/dag samt 1 dl olja och 1 dl linfrökaka . på det håller hon sig fin i hullet och pälsen. det ända hon numera gör är det hon själv vill i hagen samt en liten promenad vid hand då och då.

Lusern kan du öka på snabbt, det är ett grovfoder. Korn innehåller mkt stärkelse så det hade jag undvikit i möjligaste mån. Däremot älskar mina shettisar när man blandar Lusern o betfor.

Ok. Får dundra till staden och köpa det så fort jag får tid över. Betfor har jag inte just nu.

Nå tips på att få damen att äta upp tills jag köpt betfor? Har några mil till staden och åker inte dagligen. Idag ökade jag på morgon givan. Damen tog ca 3 tuggor.

Funderar på att mosa ett äpple kanske och lägga i. Nå mer tips?

Får jag slänga in en fråga om jag tar i för mycket med träningen? är 2 km tur o retur för mycket för en gammal dam? Hon har inte blivit svettig. Men rejält trött efter en åktur. Det är nästan raksträcka hela vägen. Men marken är väldigt blöt så det kan vara tungt pga det.

Vill ju inte överanstränga min gamla dam.

Nå tips på att få damen att äta upp tills jag köpt betfor? Har några mil till staden och åker inte dagligen. Idag ökade jag på morgon givan. Damen tog ca 3 tuggor.

Funderar på att mosa ett äpple kanske och lägga i. Nå mer tips?

Får jag slänga in en fråga om jag tar i för mycket med träningen? är 2 km tur o retur för mycket för en gammal dam? Hon har inte blivit svettig. Men rejält trött efter en åktur. Det är nästan raksträcka hela vägen. Men marken är väldigt blöt så det kan vara tungt pga det.

Vill ju inte överanstränga min gamla dam.
Gillar hästen inte lucern och får ordentligt med grovfoder i övrigt kanske du ska ge soja istället. blanda med lite betfor... Mycket protein på liten mängt foder. kanske din pålle tycker det är bättre. Känner till en hel del hästar som inte tycker om lucern, så det är inte ovanligt alls att hon ratar det.

alla hästar gillar inte alla sorters lusern, en av våra äter bara melassfri lusern och ratar alla som innehåller melass. vissa fabrikat tycker inte någon av hästarna är smakligt

*kl*

Nu har Babie blivit superdålig i magen. Troligast pga maten. Har dock inte ökat på till mer än till 2 dl varje giv. Hennes avföring har varit rinnande. Det hon fått den senaste vekan är då 2 dl lucern och olja då jag slutade med corn.

Så nu får hon endast hösilage. Nån som har nån tanke på hur jag ska gå till väga gällande foder längre fram? Kan det räcka med bara Hösilage till henne?

Om det räcker med bara hösilage beror helt o hållet vad det har för värden.

Har inte analyserat det.
Men damen får nöjja sej med det. Hon är något lugnare i magen just nu. Sen får vi se om jag inför lucern igen längre fram. Tror nog jag kastat in för mycket foder på en gång.

Så enbart hösilage nu. Finns fortfarande minimalt med gräs som hon oxå knaprar på i vinterhagen.
Är dock glad att jag litade på min magkänsla och inte ökade på lucernen för mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 072
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Min häst har idag en bra foderstat som ger en normalpresterande häst allt den behöver. Men nu håller han på att förberedas för att...
Svar
14
· Visningar
1 846
Senast: clusia
·
Foder & Strö Kan någon ge mig ett råd om foder till min arab. Har ingen analys på hö, bor på ett stall där man köper in olika partier och ständiga...
Svar
14
· Visningar
939
N
Foder & Strö Vad ger ni era shettisar för foder. Jag ger min minsting: Morgon: hö 1/2 kg, havre kross 1 dl, kraft pony 1 dl, 1 morot. lunch: 1/2 kg...
2
Svar
29
· Visningar
3 260
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024