Gammal senskada?

Habina

Trådstartare
Skall man tänka på något speciellt rent tränings- och skötselmässigt om man skall börja träna distans på en häst med en gammal (utläkt) senskada? :confused: Jag kan ingenting om sådana skador. :angel:

Sv: Gammal senskada?

Du måste alltid vara uppmärksam på minsta tecken till överansträngning. Palpera alltid före och efter ridning samt på morgonen och lär dig hur den "brukar" kännas. Skall kännas fast, inte svampig eller varm. Däremot kan en kronisk förtjockning förekomma om senskadan inte varit liten. Värm upp hästen noga och var lite extra försiktig med mjukt underlag, välj hellre fast underlag. Undvik att hoppa hästen, hoppning och högt tempo frestar ju mest.
Om du vid något tillfälle tex känner värme elller ömhet på upplyft ben bör du låta hästen vila från träning och kanske bara promenera den under en månad.
Om man är noggrann går det att få en fd senskadad häst att fungera väl - lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 963
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 318
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka