Gammal ponny...Skötsel?

B

Benzon_lover

På lördag skall vi hämta hem ett 26årigt shettissto. :love: Hon kommer till oss för att bli sällskap åt vår ponny men vi vill ändå att hon skall få sina behov tillgodosedda, och inte behöva känna sig som en andraponny. Vad skall vi tänka på med en såpass gammal ponny? Lite vet vi redan via ägaren men det skadar inte med fler visa ord av er med erfrenhet av gamla "kusar".
Så här har vi tänkt oss:
Hon kommer att vistas ute dagligen under vinterhalvåret och mestadels dygnet runt under resterande tid, (Täcke vid behov) skogspromenader minst 2ggr/vecka, ridas ca2ggr/vecka, få daglig skötsel, verkas regelbundet, avmaskas, vaccineras.
Vi vet att hon skall få de finast delen av höet, morötter och frukt men vad kan hon mer behöva? Hon är känslig för protein så det skall vi undvika. Vad ger jag istället? vad skall hon ha för att pälsfällning/sättning/kvalite skall bibehållas?
...Vad mer har jag inte tänkt på?
Tack för många svar! Lillis mamma :bow:

Sv: Gammal ponny...Skötsel?

...Någon måste väl ändå veta nåt om gamla"kusar"?

Ok nu är det inte en ponny jag har så det skiljer ju sig en del men ändå....
Min gamleman 29 år, vbl, och som aldrig har haft täcke förut behöver faktiskt det nu ibland som ett tecken på att han är gammal. Han får alltid foderjäst i maten som håller igång tarmen (så att den tillgodogör sig all annan mat bättre) + är bra vid pälsfällning och pälssättning som kan vara besvärligt för äldre hästar. Han får oxå mycket morötter men rivna pga tänderna som även de har blivit lite slitna. Motion är jätteviktigt! Så mycket utevistelse som möjligt och gärna långa skogspromenader. Se till att han inte blir undanskuffad i hagen pga han har sjunkit i rang. De kan hålla sig undan från höt i hagen rätt ifall du lägger du 20 högar ( tex 3 st hästar) för att de verkar nästan lite rädd att bli bortjagade. Jag kollar alltid tänderna minst 2 gånger om året för att se att allt står rätt till + att jag nästan varje dag själv är o kollar o luktar i munnen så allt är ok. Man kan även behöva maska de gamla kusarna lite oftare oxå.
Eftersom de inte kan tugga maten lika bra längre så är det viktigt att de får i sig lättsmält mat. Jag lägger alltid in 3 gånger så mycket hö som han äter för att han ska kunna välja vilka strån som är lättast att äta. Helhavre är för övrigt inte att tänka på längre för min del i varje fall. Lucern är ett mycket bra foder ifall man har problem med hullet + att kusen kanske inte får i sig tillräckligt med grovfoder.
som sagt var en ponny som är 26 år är ju inte i närheten av att vara lika gammal som min store häst som är 29 år, men ändå hoppas jag att du fick lite tips o idéer!

Lycka till med kusen!

Som FUNNY skrev så är det viktigt att kolla tänderna ofta på en gammal häst.
Angående protein så är det viktigt att det protein hon får i sig är av god kvalité, det finns tex seniorhästfoder att köpa, eller lusernbaserade produkter. Man ska inte undvika protein till en gammal häst, de har ett högre behov än en vuxen då de tar upp det sämre. Hur har denna överkänslighet yttrat sig, och vad har hästen reagerat på?

Annars är det som du själv skrev viktigt att grovfoder är av god kvalité och inte för grovt i sin struktur. För att minska problem vid pälsbyte kan en del hjälpas av B-vitaminpreparat. Om pälsfällningen inte fungerar kan det dock vara tecken på hormonell sjukdom som är rel. vanligt hos gamla hästar. Håll koll på hur mycket hon dricker, för mycket kan tyda på sjukdom.

Lycka till med henne! Gamla hästar har en alldeles speciell charm tycker jag :D

Har du analys på grovfodret? Räkna i så fall ut en bra foderstat - även en ponny som påstås vara känslig för protein ska ha sitt proteinbehov tillgodosett!!!

Vid behov justeras foderstaten.

Hålla koll på tänderna, så att de fungerar som de ska och att hon kan tugga ordentligt.

Ta analys på grovfodret om du inte redan har det.
Även en liten, känslig ponny behöver proteinbehovet tillgodosett.
Det är isf eventuellt överskott du ska vara försiktig med.

Jag tycker du har fått en del bra råd här redan, men du skrev att ni skulle låta ponnyn få gå "skogspromenader minst 2ggr/vecka, ridas ca2ggr/vecka", och det tycker jag faktiskt verkar lite lite. Om ni har möjlighet så ta med henne på en liten promenad dom andra dagarna också - gamla hästar bör röra på sig, för de stelnar lätt till annars.

Lycka till! :)

FUNNY skrev:
Ok nu är det inte en ponny jag har så det skiljer ju sig en del men ändå....
Min gamleman 29 år, vbl, och som aldrig har haft täcke förut behöver faktiskt det nu ibland som ett tecken på att han är gammal. Han får alltid foderjäst i maten som håller igång tarmen (så att den tillgodogör sig all annan mat bättre) + är bra vid pälsfällning och pälssättning som kan vara besvärligt för äldre hästar. Han får oxå mycket morötter men rivna pga tänderna som även de har blivit lite slitna. Motion är jätteviktigt! Så mycket utevistelse som möjligt och gärna långa skogspromenader. Se till att han inte blir undanskuffad i hagen pga han har sjunkit i rang. De kan hålla sig undan från höt i hagen rätt ifall du lägger du 20 högar ( tex 3 st hästar) för att de verkar nästan lite rädd att bli bortjagade. Jag kollar alltid tänderna minst 2 gånger om året för att se att allt står rätt till + att jag nästan varje dag själv är o kollar o luktar i munnen så allt är ok. Man kan även behöva maska de gamla kusarna lite oftare oxå.
Eftersom de inte kan tugga maten lika bra längre så är det viktigt att de får i sig lättsmält mat. Jag lägger alltid in 3 gånger så mycket hö som han äter för att han ska kunna välja vilka strån som är lättast att äta. Helhavre är för övrigt inte att tänka på längre för min del i varje fall. Lucern är ett mycket bra foder ifall man har problem med hullet + att kusen kanske inte får i sig tillräckligt med grovfoder.
som sagt var en ponny som är 26 år är ju inte i närheten av att vara lika gammal som min store häst som är 29 år, men ändå hoppas jag att du fick lite tips o idéer!

Lycka till med kusen!
Tack för ett mycket utförligt svar med bra tips! :bow:
...Vad härligt din kuse verkar ha det på gamla dar! :p

zesel skrev:
Som FUNNY skrev så är det viktigt att kolla tänderna ofta på en gammal häst.
Angående protein så är det viktigt att det protein hon får i sig är av god kvalité, det finns tex seniorhästfoder att köpa, eller lusernbaserade produkter. Man ska inte undvika protein till en gammal häst, de har ett högre behov än en vuxen då de tar upp det sämre. Hur har denna överkänslighet yttrat sig, och vad har hästen reagerat på?

Annars är det som du själv skrev viktigt att grovfoder är av god kvalité och inte för grovt i sin struktur. För att minska problem vid pälsbyte kan en del hjälpas av B-vitaminpreparat. Om pälsfällningen inte fungerar kan det dock vara tecken på hormonell sjukdom som är rel. vanligt hos gamla hästar. Håll koll på hur mycket hon dricker, för mycket kan tyda på sjukdom.

Lycka till med henne! Gamla hästar har en alldeles speciell charm tycker jag :D

Tack för tipsen! :bow: Ja visst har den gamla hästen en viss charm. Mitt hjärta ömmar redan för vår lilla dam.
...Hon reagerar med exem av för mycket protein...men jag vet faktiskt inte direkt vad det var hon hade fått :o ...Skall ta reda på det!

Jodå jag hoppas att han trivs :rofl: Han är ju min ögonsten och har så varit i 24 år :love:
Tänkte tillägga oxå att min pålle som då är väldigt kräsen har 10 olika sorters kraftfoder för att han ska äta bra. Han får även kraftfoder minst 2 ggr/dag även under hela sommaren för att inte fall ur hull. Jag som egentligen är emot att ge kusarna mycket kraftfoder utan tycker att de ska få i sig det mesta via höt har nu fått inse att kusen aldrig skulle få i sig allt han behöver via höt eftersom han får i sig så pass lite hö. Så är det! Var sak har sin tid!

Hoppas ni blev nöjda med kusen :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka