B
Benzon_lover
På lördag skall vi hämta hem ett 26årigt shettissto. Hon kommer till oss för att bli sällskap åt vår ponny men vi vill ändå att hon skall få sina behov tillgodosedda, och inte behöva känna sig som en andraponny. Vad skall vi tänka på med en såpass gammal ponny? Lite vet vi redan via ägaren men det skadar inte med fler visa ord av er med erfrenhet av gamla "kusar".
Så här har vi tänkt oss:
Hon kommer att vistas ute dagligen under vinterhalvåret och mestadels dygnet runt under resterande tid, (Täcke vid behov) skogspromenader minst 2ggr/vecka, ridas ca2ggr/vecka, få daglig skötsel, verkas regelbundet, avmaskas, vaccineras.
Vi vet att hon skall få de finast delen av höet, morötter och frukt men vad kan hon mer behöva? Hon är känslig för protein så det skall vi undvika. Vad ger jag istället? vad skall hon ha för att pälsfällning/sättning/kvalite skall bibehållas?
...Vad mer har jag inte tänkt på?
Tack för många svar! Lillis mamma
Så här har vi tänkt oss:
Hon kommer att vistas ute dagligen under vinterhalvåret och mestadels dygnet runt under resterande tid, (Täcke vid behov) skogspromenader minst 2ggr/vecka, ridas ca2ggr/vecka, få daglig skötsel, verkas regelbundet, avmaskas, vaccineras.
Vi vet att hon skall få de finast delen av höet, morötter och frukt men vad kan hon mer behöva? Hon är känslig för protein så det skall vi undvika. Vad ger jag istället? vad skall hon ha för att pälsfällning/sättning/kvalite skall bibehållas?
...Vad mer har jag inte tänkt på?
Tack för många svar! Lillis mamma