Gammal ponny, 30 och mat..

T

Titania

Hej, skulle vara kul och veta vad ni, som har gamla hästar, ger de för ngt mat?

Min gamla tävlingsponny är 30 år nu, har inte så många tänder kvar, (kollas varje år av tandtekn.) men är pigg och levnadsglad och utan större krämpor!
Det enda är att det kan vara rätt svårt ibland att hålla ett bra hull på honom..svårt att få honom precis lagom, så han inte blir varken för tunn eller för kraftig.
Kör med lusernpellets och Krafft Groov (plus chevinal etc)
som blötläggs naturligtvis.
Han kan inte tugga hö direkt längre, men undrar om ngn har tips på typ "packat hö i kuber" som löses upp i vatten eller liknande..?
Jag har provat ex Kraffts mix tidigare, för att han ska gå i sig stråfodret, men det äter han inte så lätt heler.
Dessutom är han dammkänslig, har varit sedan vi köpte honom, så måste ha mkt bra mat, inte torrt och fnykigt!
Några tips?
ps. trots försiktighet, fick han trots allt fång förra sommaren..aldrig haft tidigare, så svårt det här med maten! Ds.
 
Sv: Gammal ponny, 30 och mat..

Hej,

Jag har en 24 år ung islänning ;) som håller sig fin på en salig blandning av hel havre, Kraffts Nya Groov, Miner blå, och lite betfor som jag blöter upp och rör ihop, alltihopa. I denna blandning ger jag vitlökspulver, Kiselgur och nu vid pälsfällningen också Shy Feeder. Han har fri tillgång till hösilage under vintern, och torr hö till kvällen, samt under vår/höst/sommar då hösilage-balen inte håller sig lika bra.

Han hade börjat tappa lite hull och muskler tidigare, men har nu fyllt i sig bra på den här blandningen :d . Pigg & glad för det mesta, och vissa dagar tappar han första siffran i sin ålder och tror sig vara 4 istället :banana: .
 
Sv: Gammal ponny, 30 och mat..

Jag har en 28 årig islandshäst. Han är i gång fortfarande och rids, han har alla tänder i behåll men hur länge? J
ag ger honom uppblött lucernpellets, betfor, havre samt att han får 150 gram sojaprotein. Det har gjort att han har hållit hullet i vår. Det är ju svårt när man inte kan stoppa i dem hur mycket hö som helst.

Är det lucernhack du har provat? Jag har testat något som heter något på danska som jag inte är helt säker på. Grön hack eller så. Det innehåller melass också, hästarna verkar gilla det och det är ganska tunna korta höstrån. Kanske kan fungera för er?

Japp
 
Sv: Gammal ponny, 30 och mat..

Hej!

Det danska fodret kan vara Dangrönts Green Power som man kan köpa av Svenska Foder numera.
Jag ger min 29-åring Green Power Grass(hackat hö med melass),det funkar bra om man häller på kokt vatten så det blir mjukare och lättare att äta. Han får även havregryn, matolja och betfor i en god röra. Har gett honom lusern tidigare men han fick fång av det.

Jag ska även prova Spillers High Fibre Cubes(får hem det idag).
Det ska vara idealiskt för gamla hästar, blir en lättäten gröt efter blötläggning och kan ersätta hela högivan om det är tvunget, samt är lämpligt för hästar med anlag för fång.

mvh
Helen
 
Sv: Gammal ponny, 30 och mat..

Tack för lite tips!

Det hackade jag provade tidigare, var Kraffts egna..men han åt det inte så bra och det var lite för "smuligt" och torrt på ngt vis, fast jag blötlade det..
Vilka säljer det här fodret som Ni rekommenderade för just gamla hästar och med fångsymtom?
Jag bor för övrigt i södra Småland!
 
Sv: Gammal ponny, 30 och mat..

Menade fodret Spillers High Fibre Cubes?? :bump:
 
Sv: Gammal ponny, 30 och mat..

Jag tror att det danska fodret säljs av svenska foder. Kolla på deras hemsida. Tror att det kan fungera väldigt bra om man kanske häller lite varmt vatten över det. Det är lätt tuggat redan som det är så med lite vatten borde det nästan bli gröt.. Mmm.


Japp
 
Sv: Gammal ponny, 30 och mat..

Tack för tipsen! ska kolla upp det fodret! :bow:
 
Sv: Gammal ponny, 30 och mat..

Har hittat ett annat foder som verkar riktigt bra för hästar med både tandproblem och fånganlag:
Dodson & Horrells Safe & Sound!
Det består av hackat hö och halm i mycket små bitar , endast 1-2 cm långa, blandat med pelletsbitar. Tillsammans med varmt vatten verkar det som ett perfekt alternativ till hö! :d
 

Liknande trådar

Hästvård Har ett äldre halvblodssto i vårt stall som fått problem. Bakgrund: Hon hade ett kraftigt kolikanfall för 2 år sedan då vet, inte trodde...
Svar
19
· Visningar
1 764
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp