Gammal löptik

Snuffsan

Trådstartare
Jag har en dsg som nu är 13½ år. Pigg och glad och boss i familjen. Hon har inte löpt på minst 4 år. Vi har en hane sedan ett år tillbaka och det är ju inga problem.
Nu är det fler hundar i huset så troligtvis är det därför det gått igång med ändå.

HON LÖPER!!!

Och inte lite försynt utan hormonerna har verkligen slagit runt så hon bjuder ut sig till alla på fyra ben. Hanar, tikar, katter name it! Men mest facinerande är att rent fysiskt är hon i fullt löp. hon har blött och är nu inne i fasen med lite klarare vätska. Hur gick detta till? Rent kroppsligt borde det vara omöjligt.

*Hon har nu burarrest resp rumsarrest*:cautious:

Hanhundarna är livrädda, normalt vågar de inte gå nära henne och nu trycker hon upp rumpan mot dem, de vet inte vad de ska tro.:crazy:

Har någon annan upplevt det här? Tänk om man själv plötsligt börjar få mens igen i 80-års åldern!! :nailbiting:

Sv: Gammal löptik

Hundar hamnar väl inte i menopaus? Så visst är det helt normalt att en gammal tik löper. Men jag förstår att du tycker det är konstigt med tanke på att hon inte har löpt på så länge, men jag skulle inte vara orolig.

Vad jag vet är det bara människor, elefanter och en och annan val som hamnar i klimakteriet. Andra djurater kan vara fertila hela livet.

Senast ändrad:

Hundar löper hela livet. Dock brukar hormonerna kunna hoppa hit och dit på äldre dar.
Ha koll bara så löpet går över och det inte blir en livmoderinflammation av det hela.

Och nej, du behöver nog inte oroa dig för att kvinnor får mens igen när de är gamla och grå :)

Mina löper livet ut.
En kompis hund har precis löpt som vanligt och den tiken är 13,5 år.

Tikar slutar aldrig löpa och att din tik inte löpt på länge beror inte på ålder, utan är av någon annan anledning. Tikar löper livet ut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka