Gammal hund?

Sandra123

Trådstartare
Hej!
Hunddamen härhemma har blivit gammal på kort tid. Vi bor på 3dje våning utan hiss och det är väldigt jobbigt för henne att gå både uppför och nedför. Hon har börjat halta fram och bakdelen är jobbig att få med sig när hon legat länge. Hon är 12,5 år och en större blandis på 35 kg.
tankarna går fram och tillbaka om hur vi ska göra med henne. Självklart kanske det går att sätta in mediciner för stel/ haltheten, men är det värt det när hon är så gammal? Hon äter och dricker, men tycker att hennes livsgnista har försvunnit😩. Jag vet att det är svårt för någon annan att råda oss till vad vi ska göra, men kände att jag behövde lite input på detta. Har du kanske varit med om samma? Och hur har du isåfall resonerat?

Jag tycker att det bästa är att låta hunden få somna in medan den fortfarande lever ett värdigt liv. Att du själv beskriver att gnistan är borta tycker jag är tillräcklig anledning att låta henne få somna. Även om det gör förbannat ont :cry:

Man hamnar i en oerhört tråkig sits när ens hund blir äldre.
Jag kan bara tala om vad jag hade gjort om det varit min hund.
Tagit henne till en veterinär för en riktig genomgång inkl.röntgen av rygg och leder och utifrån vad detta ger tänka över nästa steg. Finns det en chans att medicinering kan hjälpa hunden till ett värdigt liv hade jag testat det.
Nu vet jag inte hur din hund är försäkrad för veterinärvård, för det kommer nog att kosta en del.
Bara några tankar.

När en själv börjar tänka tanken brukar det ju vara ett tecken på att det kanske är dags, men jag tycker som flera andra svarat att det kan vara väl värt att kanske prata med veterinären, förklara situationen och kanske få en period med smärtstillande då hund kan vara pigg och glad.

Det är ju dock bara du som känner din hund och ser du att gnistan är borta, så är det kanske inte ens någonting du vill överväga. Jag är säker på att endera beslut är rätt.
<3

Hej!
Hunddamen härhemma har blivit gammal på kort tid. Vi bor på 3dje våning utan hiss och det är väldigt jobbigt för henne att gå både uppför och nedför. Hon har börjat halta fram och bakdelen är jobbig att få med sig när hon legat länge. Hon är 12,5 år och en större blandis på 35 kg.
tankarna går fram och tillbaka om hur vi ska göra med henne. Självklart kanske det går att sätta in mediciner för stel/ haltheten, men är det värt det när hon är så gammal? Hon äter och dricker, men tycker att hennes livsgnista har försvunnit😩. Jag vet att det är svårt för någon annan att råda oss till vad vi ska göra, men kände att jag behövde lite input på detta. Har du kanske varit med om samma? Och hur har du isåfall resonerat?
Ovilja att röra sig är i allmänhet smärta. Det gör ont helt enkelt. Hälta är nästan alltid smärta.

För egen del vill jag inte att mina djur ska ha ont! Jag tar hellre bort "lite för tidigt" än sparar tills det verkligen syns på dem att de har ont.

Av egen erfarenhet vet jag att smärta är tröttande och svårt att leva med. Jag vill inte utsätta mina kära djur för det.

Idag har damen gått från sur bitch till att börja flirta lite med sin storebror och visa bakdelen. Så min förhoppning om att åka måndag och stanna till tisdag hos hanen verkar kunna bli bra ändå :) Än är det inte tid säger storebror :D

Ger du några kosttillskott för leder osv? Finns glukosamin tror jag och det ska helst ta i samband med något annat ämne som jag inte minns namnet på tyvärr.

Hej!

Min mamma ger glucoflex till sin hund. Hon har gett det i flera år, även när hon inte var gammal. Hon skadade sig när hon var ca 4-5 år, och sen in på operation och plocka ut lösa benbitar i armbågsleden. Hon haltade fortfarande en hel del efter det, och det har blivit många vändor hos veterinärerna här, och till Strömsholm, men allt har sett bra ut efter op, ingenting konstigt finns kvar, men endå var hon halt. När mamma började ge glucoflex så blev hon mycket mycket bättre. Nu är hunden 10 år och äter fortfarande det.

Jag har lite av samma situation, förutom att det är två hundar, kullbröder, som ska fylla 13 i sommar. Båda börjar visa tecken på ålder och skröplighet - Garibaldi har en tumör på svansen samt har under de två senaste åren sakta men säkert blivit svagare i bakdelen. Hans bror Sigge har en massa knölar (de vi har kollat har varit fettknutor, men vi har inte kolla alla), han hör nästan ingenting längre (vilket i hans fall faktiskt varit lite av en välsignelse då han är rejält åskrädd och förra sommaren var det första sommaren sedan han kom till oss vid drygt 1 års ålder som vi såg honom sova lugnt genom ett åskväder) och han har också börjat bli svag i bakdelen, om än inte lika mycket som sin bror.

Men det finns fortfarande livsglädje i båda gammelgubbarna! Det är pigga ögon, glada svansar, nyfikenhet på omvärlden och de är verkligen "med" fortfarande. Promenaderna har blivit kortare, men är lika uppskattade även om de går i lugnare takt och med mer tid för att nosa på alla intressanta fläckar. Båda vill gärna göra saker, träna, så vi jobbar med anpassad fysträning och godisletande. De klarar fortfarande av att hoppa upp i säng och soffa, de rör sig visserligen lite vingligt men inte direkt stelt och smärtande.

Tack vare en klok veterinär så har vi haft möjlighet att testa smärtlindring för att se så att de inte har ont, vi har dock inte sett någon skillnad alls i rörelsemönster eller beteende medan de åt medicinen vilket känns skönt att veta.

Jag vet att deras tid är räknad och jag har det i åtanke varenda dag. Jag vet att det kommer att vara jobbigt att ta det där sista beslutet, att lyfta telefonluren och ringa vår veterinär och boka tid men jag vet också att det är den sista tjänsten jag kan göra för våra älskade gamlingar.

Det är lätt att låta hjärtat styra istället för hjärnan när man kommer till en sån här situation, än så länge är dock hjärta och hjärna överens - grabbarna vill verkligen hänga med ett tag till. Det kan ändras snabbt, det vet jag och jag tänker inte låta dem lida; när det är dags ska jag vara stark för deras skull, men jag hoppas av hela mitt hjärta att vi kan få ytterligare några månader med dem, så de kan få njuta av sommaren, ligga och rulla sig i gräset och ha det bra. Men det kanske inte blir så, det accepterar jag och jag försöker ta tillvara på sista tiden med mina älskade vänner.

Det är svårt att råda någon annan i såna här fall - man får se till varje individ, hur mår de, hur beter de sig. Saknas livsglädjen känns det inte riktigt rätt att låta dem hänga kvar. Beror det på smärta från stela leder kanske man kan smärtlindra, funkar det och hunden tål det så kanske livsglädjen kan återvända, men annars är det kanske dags att fundera på att göra dem den där sista tjänsten...

Hej!

Det låter ju tyvärr som din vän bör få vandra vidare nu. Jag fattar inte det där med "en sista sommar" etc som vissa tycker häst som hund ska ha. Oftast är det ju för människan man har kvar dem så. Djuren hade ju lika gärna kunnat få sluta sina dagar tidigare. Kanske hade det tom varit bättre om de fick lämna in tidigare.

Ska man iaf testa och se om smärtlindring eller tillskott funkar så får man väl göra det ihop med vet.

Jag har sett väldigt fina resultat med hyaluronsyra med molekylvikt på 2 miljoner Dalton, samma som den kroppsegna hyaluronsyran i en frisk led. Där har en del kunnat köpa sig mer tid utan att hunden behöver betala för det.

tanten får hänga med ett tag till❤️. Var hos vet igår och det är artros på vänster sida fram och bak. Smärtstillande och antiinflammatoriskt i 2 veckor, sen fortsätter vi därifrån.
var nästan säker i min skalle innan jag åkte dit att jag inte skulle få med mig henne hem. Pratade lite med vet om alternativ och då ställde hon mig frågan: tycker du själv att man ska avliva en äldre människa pga artros😁. Det gjorde min dag❤️
En massa rekommendationer om både det ena och det andra om tillskott som jag ska köpa och även att hon behöver byta foder och gå ner i vikt. Vet gör allt för att sälja😩. Nu kommer hon även få led & brosk som ett komplement.Tack för alla fina svar❤️

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 872
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 305
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Våran 8åriga (blir 9 i sommar) labrador/Amstaff märkte vi för ett par veckor sedan att han vart stel efter han legat o sovit o kunde...
Svar
6
· Visningar
4 701
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 376
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka