Gammal hingst med nya kompisar?

laxen

Trådstartare
Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny valack med en 27-årig shettis hingst. Hingsten är väldigt snäll och lugn men undrar om det skulle gå att släppa in en till valack (ung) eller föl hingst i flocken utan att det skulle bli rang kaos.

Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny valack med en 27-årig shettis hingst. Hingsten är väldigt snäll och lugn men undrar om det skulle gå att släppa in en till valack (ung) eller föl hingst i flocken utan att det skulle bli rang kaos.
Jag tror det är väldigt individuellt men absolut värt att prova, viktigt med kompis. Min hingst kunde gå med olika valacker, även när stona brunstade. Enda gången det blev problem var när han skulle gå med en relativt nykastrerad valack som var orolig och mopsig. Då blev min herre irriterad och bet den andra hästen ganska ordentligt.

Jag tror det är väldigt individuellt men absolut värt att prova, viktigt med kompis. Min hingst kunde gå med olika valacker, även när stona brunstade. Enda gången det blev problem var när han skulle gå med en relativt nykastrerad valack som var orolig och mopsig. Då blev min herre irriterad och bet den andra hästen ganska ordentligt.
Han har varit väldigt lugn och är otroligt snäll men tycker nog lite att valacken är hans sto 😅 så är orolig på om shettisen bara skulle jaga runt en ny flock medlem

Det är ofta lite jobbigt överlag att släppa ihop en häst till två som är nära vänner. Det kan vara svårt oavsett för en tredje att komma in i en sådan flock. Men klart det finns hästar där ihopsläpp alltid mer eller mindre är smidigt, det beror mycket på vilken typ av personlighet det är på hästarna.

Sen beror det ju på storleken på hagen och sådant också, och matsituationen om ett ihopsläpp går smidigt eller inte.

Det är väldigt individuellt. Jag har haft en del hingstar här, våde egna och inhyrda. Vissa av dem har varit helt obrydda med nya flockkompisar medan andra har varit betydligt svårare att ha med kompisar.
Det faktum att hingsten går med en valack nu gör att jag definitivt hade vågat prova att släppa in fler där.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 320
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka