W
Winterjoy
jag har en 17årig korsningsvallack på foder, han har väldigt bra kondition och orkar mycket. Han har dock en väldans svankig rygg men som vi försöker få bort. (går på tygeln mycket osv.)
Men det jag undrar är hur hårt man kan rida en gammal gubbe?
Hur mycket orkar han? Han har inte hitills visat tecken på att han är utsliten.
Men är det något speciellt man ska tänka på före/efter/under ridningen?
Är det dumt att rida hårda pass ofta? ska man stretcha efteråt?
Hur märks det att han är utsliten eller inte orkar mera? När märks det att man ska börja ta det lugnt, och låta gubben gå i pension?
Är så orolig, läste precis en hästhanterings bok om det svåra beslutet.. avlivning..
och blev jätte rädd att jag skulle göra något fel så Wille blev sjuk eller utsliten osv..
Det är ju inte min häst, och ägaren är bortrest till Frankrike i ett helt år..
Sedan idag hände det en sak som inte hänt förut.
Vi ryktade hästarna, sadlade och red ut, men när vi väl kommit iväg en liten bit, började Wille darra.
Liksom huttrade! Bakbenen,rumpa,mage darrade varierande, ibland obefintligt senare kraftigt osv..
Vi gick ju hem såklart och försökte komma på vad det var!
Kan han typ ha brist på protein eller sådant?
Vi red hårt dagen innan så kan det ha varit träningsvärk?
Vi uteslöt inte heller att han frös.
men han har Mycket vinterpäls, men igår blev han svettig (väldigt) så vi hade på han ett täcke och så.
Men kan han verkligen blivit så kall från det att det höll i sig till dagen efter?
(han hade på sig ett vintertäcke)
Vi har uteslutit Korsförlamning, för han darrade inte vid ryggen och så..
vi skrittade i alla fall en stund, med ländtäcke och han hade inte ont eller nåt, visade ingen täcke på irritation eller något. Öronen spetsade och traskade på riktigt bra.
Darrade inte efter det..
vad kan det ha varit? någon idé?
Det blev långt :smirk:
//Josefin
Men det jag undrar är hur hårt man kan rida en gammal gubbe?
Hur mycket orkar han? Han har inte hitills visat tecken på att han är utsliten.
Men är det något speciellt man ska tänka på före/efter/under ridningen?
Är det dumt att rida hårda pass ofta? ska man stretcha efteråt?
Hur märks det att han är utsliten eller inte orkar mera? När märks det att man ska börja ta det lugnt, och låta gubben gå i pension?
Är så orolig, läste precis en hästhanterings bok om det svåra beslutet.. avlivning..
och blev jätte rädd att jag skulle göra något fel så Wille blev sjuk eller utsliten osv..
Det är ju inte min häst, och ägaren är bortrest till Frankrike i ett helt år..
Sedan idag hände det en sak som inte hänt förut.
Vi ryktade hästarna, sadlade och red ut, men när vi väl kommit iväg en liten bit, började Wille darra.
Liksom huttrade! Bakbenen,rumpa,mage darrade varierande, ibland obefintligt senare kraftigt osv..
Vi gick ju hem såklart och försökte komma på vad det var!
Kan han typ ha brist på protein eller sådant?
Vi red hårt dagen innan så kan det ha varit träningsvärk?
Vi uteslöt inte heller att han frös.
men han har Mycket vinterpäls, men igår blev han svettig (väldigt) så vi hade på han ett täcke och så.
Men kan han verkligen blivit så kall från det att det höll i sig till dagen efter?
(han hade på sig ett vintertäcke)
Vi har uteslutit Korsförlamning, för han darrade inte vid ryggen och så..
vi skrittade i alla fall en stund, med ländtäcke och han hade inte ont eller nåt, visade ingen täcke på irritation eller något. Öronen spetsade och traskade på riktigt bra.
Darrade inte efter det..
vad kan det ha varit? någon idé?
Det blev långt :smirk:
//Josefin