Gammal häst..

W

Winterjoy

jag har en 17årig korsningsvallack på foder, han har väldigt bra kondition och orkar mycket. Han har dock en väldans svankig rygg men som vi försöker få bort. (går på tygeln mycket osv.)
Men det jag undrar är hur hårt man kan rida en gammal gubbe?
Hur mycket orkar han? Han har inte hitills visat tecken på att han är utsliten.
Men är det något speciellt man ska tänka på före/efter/under ridningen?
Är det dumt att rida hårda pass ofta? ska man stretcha efteråt?
Hur märks det att han är utsliten eller inte orkar mera? När märks det att man ska börja ta det lugnt, och låta gubben gå i pension?

Är så orolig, läste precis en hästhanterings bok om det svåra beslutet.. avlivning..
och blev jätte rädd att jag skulle göra något fel så Wille blev sjuk eller utsliten osv..
Det är ju inte min häst, och ägaren är bortrest till Frankrike i ett helt år..

Sedan idag hände det en sak som inte hänt förut.
Vi ryktade hästarna, sadlade och red ut, men när vi väl kommit iväg en liten bit, började Wille darra.
Liksom huttrade! Bakbenen,rumpa,mage darrade varierande, ibland obefintligt senare kraftigt osv..

Vi gick ju hem såklart och försökte komma på vad det var!
Kan han typ ha brist på protein eller sådant?
Vi red hårt dagen innan så kan det ha varit träningsvärk?
Vi uteslöt inte heller att han frös.
men han har Mycket vinterpäls, men igår blev han svettig (väldigt) så vi hade på han ett täcke och så.
Men kan han verkligen blivit så kall från det att det höll i sig till dagen efter?
(han hade på sig ett vintertäcke)

Vi har uteslutit Korsförlamning, för han darrade inte vid ryggen och så..
vi skrittade i alla fall en stund, med ländtäcke och han hade inte ont eller nåt, visade ingen täcke på irritation eller något. Öronen spetsade och traskade på riktigt bra.
Darrade inte efter det..
vad kan det ha varit? någon idé? :confused:

Det blev långt :smirk:
//Josefin

Sv: Gammal häst..

tycker du ska ta kontakt med en hästmassör...de vet jättemycket så kan de ju känna om han har några spänningar. Vi har en valack som gått upp till fei i dressyr. han är nu 18 år och fräch. han skrittas MINST 15 min innan vi ens tänkte på att trava och håller honom låg i formen. många bågar och åttvolter får hästen mjuk och böjlig.

ta inte upp hästen i form förrens han är ordentligt uppvärmd...

i slutet av ridpasset gör likadant. få ner hästen i låg avslappnad form...förböj honom gärna i åttvolterna....och skritta av minst 15 min även här....ang stretching ska du absolut inte stretcha utan att någon som har utbildning har visat dig hur du ska göra. det kan inte skada hästen direkt men vissa problem är det klart att den kan få om man sliter å drar utan att veta var och varför man gör det.

min häst får massage varannan vecka å stretchas efter varje ridpass....han är 6 år gammal
jag vet inte var du bor men ta kontact med ed massor som även kan kolla så att sadeln ligger rätt o.s.v..
Lycka Till!

Har du kollat tempen?
Hästar kan ju också få feber. Såfort det är minsta fel på hästen brukar ju tempen stiga så det är defenitivt värt att kolla.

Min ridhäst blir 17 till våren. Jag ser inte henne som gammal. Men samtidigt så är det ingen unghäst längre.

Jag försöker vara nogrann med den förebyggande vården. Tex bra mat och att de hålls i bra kondition. Långsam uppvärmning och även att avsluta ett pass i lugn jogg...

Jag är även noga med att hålla henne varm. Täcken och ländtäcken...

Står man och gör i ordning hästen en stund så tar det inte lång tid för den att bli kall på rumpan. Speciellt om den har haft ett varmt täcke på sig i hagen...

Okej, tack så jätte mycket för svaren!
Speciellt det där med ridningen, MaRomer, för nu när jag tänker efter så var jag fodervärd på en 17årig arabvallack förut, och han skulle alltid värmas upp med att göra volter osv. så han blev bra uppvärmd!
Brukar alltid skritta minst 15minuter före och efter!
men det där med volter och så ska jag börja med, det kan nog vara bra :)
Ojdå, för när jag hade hästarna inackorderade visade hon vi stallade in hos hur man stretchade en gång och sen fick vi alltid göra det själv! :eek:

Aja, ska kolla hur det är med darrningarna när jag ska rida idag, fortsätter de ska jag kollla tempen på han.
(läste igenom en hästhanteringsbok på sjukdomar, men hittade inget som passade in.. så det kanske inte är något allvarligt iallafall :crazy:

Tack tack :D

lycka till!

Våran 18 åring tävlade vi medelsvår med fram tills i somras då han fick elichias (stavas?)..

men han blev helt återställd å ridsprecis som innan å i vår ska han gå med i dressyr laget..

jag har en 21 åring som så sent som i våras var dubbelnolla i 1, 10, och är dräktigt nu med sitt 5e föl. Hon vet nog inte alls hur gammal hon är, har haft henne sedan hon var 4 och det är ingen skillnad alls på henne då och nu. Försöker vara mer nogrann med att mjuka upp, rida fram, och att varva ner, skritta av henne. 17 år är ingen ålder!:)

Gammal häst?? 17 år är ju knappast gammal hörrö;) när en häst är 20 och över börjar de närma sig gammal..Min är 24½ och tillhör väl de gamlingarnas gäng=)

17 är ingen ålder! Min förra ponny reds och var pigg till hon var 28 sen fick ridningen trappas ner lite,nuvarande pålla är 21 men uppför sej som en 5åring!
Man får tänka lite mer på att kolla tänderna,att dom håller sej varma och skritta ordentligt innan och efter ridpass.

Vissa hästar är svankiga av naturen o det kan man inte ändra på.. Sen det där du skrev om korsförlamning..en korsförlamning kan sätta sig i vilken muskel som helst i kroppen mer eller mindre, korsförlamning är bara ett "samlingsord" för att det ofta drabbar just muskulaturen runt korset.

EN liten tanke bara när det gäller svankryggigheten.
Jag hade en foder häst förut som när han kom till oss var väldigt svank, han var 16 år då. Ägaren sa att han hade blivit det de senaste åren. Konstigt tänkte jag och reflekterade inte mer över det.
MEN sen var vi med honom till en sadelutprovare för att min dotter inte gillade hans hoppsadel. Då sa han (sadelutprovaren) att den sadeln som hästen hade absolut inte passade på hästen. Vi köpte en annan sadel.
Efter ett tag jag kan inte säga hur länge så var han inte svankryggig längre och sadeltvånget han hade haft tidigare försvann det också.

Så ett litet tips kan ju vara att kolla upp hans sadel. I det här fallet så såg inte jag att sadeln inte passade han hade inga skav eller så men det var den bomtypen som inte passade på den hästtypen.
Han hade dessutom haft den sadeln i flera år.:eek: stackarn.

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 865
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 173
Senast: Carolrita
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 098
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar