Gammal häst-fibrerfråga?

Djurjouren

Trådstartare
Mitt gamla avelssto (islänning) får inte i sig så hemskt mkt hö längre. Vi kollar tänderna regelbundet så det är inget mer jag kan åtgärda utan läget är som det är. Hon är frisk men klarar sig inte längre på lösdriften med fri tillgång på hösilage eftersom hon inte får i sig de mängderna som behövs.
Lucernpellets och allt möjligt krafftfoder äter hon mkt och gärna så länge det inet är uppblötat för det är ÄCKLIGT tycker tanten.
Hur får man i henne så mkt fibrer som magen behöver?
Är tex lucernpellets, Kraffts, en fullt godkänd ersättning för stråfoder?
Andra fodermedel som kan ersätta höets funktion?
alla tips tas tacksamt emot.

Sv: Gammal häst-fibrerfråga?

En hel del fodermärken har foder i sitt sortiment som har extra mycket fibrer (vet att tex spillers har någon sådan sort), däremot vet jag inte hur pass mycket det innehåller då jag aldrig behövt använda mig av det...

Hittade bla detta spillers foder...

High Fibre Cubes

High Fibre Cubes are a highly versatile, palatable ration with a full complement of vitamins and minerals. Their high fibre, low starch formulation means that they are non-heating*. They provide a great low calorie meal, and rattle irresistibly in a bucket when you’re trying to catch your pony!

w Approved by the Laminitis Trust.

w Palatable low calorie feed, well accepted by horses and ponies of all types

w Balanced diet which contains all essential vitamins and minerals
Recommend for:
ü Horses and ponies at risk of laminitis
ü Veterans with poor teeth. Soak the cubes for 1/2 hour to make a soft, easily eaten, mash.
ü Excitable horses or ponies which boil over on other 'low energy' feeds.

Oil % 2.75
Protein % 10
Fibre % 20
Starch % 10
Energy as fed MJ/kg 8.4
Vitamin A iu/kg 10000
Vitamin D3 iu/kg 1500
Vitamin E iu/kg 200

Senast ändrad:

Fibergi? (bas av halmhack)
Har för mig att D&H har ett par varianter med mycket fibertråd.

Ganesco åt de sista åren uppblött bröd och lucern om man får tro ägaren... (hästen hade tappat de flesta tänderna)

Grejen är att allt hon äter måste vara VÄLDIGT proteinrikt eftersom hennes näringsbehov är stort och henne sintag är litet....

Djurjouren skrev:
Grejen är att allt hon äter måste vara VÄLDIGT proteinrikt eftersom hennes näringsbehov är stort och henne sintag är litet....

Hade samma problem med min gamla islandshäst. Stallade in honom och ger Dynavenafoder som är mycket proteinrikt.
Han äter nu 3 kg hö per natt, under förutsättning att han får lov att doppa varje tugga i vattenhinken innan han sväljer det.
Nu har det vänt och han har hullat på sig fint!

Har du provat med hackad lucern? Typ Krafft hackad strå. Det är ju ett proteinrikt stråfoder.
Sedan finns en typ av höbricketter som väl egentligen är till för tävlingshästar som kan ha det med på resor. Men jag använde det till min gamlig när han fick tandproblem. Är du intresserad kan jag ta reda på vad dom hette.

Gamla hästar kan ha litet ”stel” grovtarm. Grovt hö och halm är det första som blir svårt att smälta. Fibergis halmbas är inte så lyckad, dessutom lär du behöva rätt energitätt foder också väl?

Min 30åring kan inte äta hö alls men försörjer sig bra på torr lusernpellets (bra protein) betfor (väldigt lättsmälta goda fibrer) och linfrökaka (nyttigt fett+protein). Äter din häst inte betfor om man serverar det separat heller? HH

Har faktiskt aldrig prövat betfor till henne eftersom jag inte är så förtjust i det. Får kanske ompröva mina åsikter om betfor nu :-) för när du säger det så är det ju bra fibrer i det och det borde vara lätsmält.
Lucernpellets gillar hon och det är som sagt var bra protein. Linfrökaka var ett bra tips.

Tusen, tusen tackar. Hu rlänge har din gamling klarat sig utan hö?
Och hur mkt av fodermedlena du nämnde ger du honom per dag?

Hon får sen 2-3 år i storleksordningen 2-3 kg lusernpellets, 0,5-1 kg betfor, 1 kg linfrökaka per dag när betessäsongen är slut. Det varierar lite beroende på hur mkt gräs det finns att fylla tarmen med. Har inte sett ngt negativt med det ganska stora proteinöverskottet för 400 kg matchvikt. Ibland byter jag ut linfrökaka mot rapsfrökaka men det går inte alltid att få tag på. HH

Min 32-åring får sedan ett år mycket stora mängde betfor då hon bara tuggar bussar av höet och spottar ut igen. Jag trodde tidigare inte man kunde ge så stora mängder betfor, men flera foderkonsulenter jag pratat med säger att det är helt OK i de här sammanhangen. Utöver sitt vanliga kraftfoder (nya krafft groov, Dodson & Horrel 16+, havre och olja + vitaminer, mineraler och glukosamin) får hon totalt ca 1,5 grön murarhink med färdigblötad betfor per dag. Lusernpelletsen är hon inte så förtjust i även om hon får den. Hon äter mkt små mängder hö per dag. Hennes tollar är helt normala och hon äter gärna betforen. har din häst aldrig ätet betfor förut får du introducera försiktigt. De blir lätt lösa i magen i början.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 497
Foder & Strö Min 32-åriga dam behöver min och ER hjälp. Hon är en islandshäst i hyfsat skick och pensionär, dvs "ansvarar" för ungdomarna i hagen...
2
Svar
21
· Visningar
9 413
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 403
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama