Gammal häst blir unghäst på äldre dar!

G

glory_c

Jag har ett vamblod som endast används till ridning. Han har alltid vart världens snällaste, speciellt att hantera och pyssla med. Men på senare tid så har det hänt något...
När man ska ta in honom för kvällen så vägrar han ibland att komma. Han bara går iväg så fort man närmar sig. Och ska man ut och rida så är det samma visa, han brukar även kuta runt i hagen och bocka och ha sig, han är trots allt 20 år och så har han inte gjort förut.
Vad är det som händer?
I övrigt så är allt annat som vanligt, han står med samma gamla hästar som förut och vi har inte ändrat några rutiner. Han får fri tillgång till hö ute i hagen, kan det ha något att göra med att han inte vill gå in? Att han är mätt och belåten? Hjälp...

Sv: Gammal häst blir unghäst på äldre dar!

Är det glädjebockningar han gör eller är det bockningar pga. smärta?
Verkar han glad eller är han sur?

Han kanske trivs,,,,,vårkänslor,,,,,,,,vill ha ombyte i ridning,,kanske därför han inte kommer.

Sv: Gammal häst blir unghäst på äldre dar!

Det är ju glädjeskutt. Jag kan inte se att han gör det pga att han inte mår bra. Men jag vet inte?!
Visst det är vår och han börjar fälla en del, men han har hållt på såhär ganska länge nu. Speciellt att han inte vill gå in på kvällarna. Och den som jag delar stallet med har ringt mig ibland för att han vägrar komma in, men det löser sig till slut.
Men det är lite jobbigt ibland när man har bråttom på kvällen. Och han går ute ganska mycket, dom går ut vid 07.00 ungefär och kommer in kl 20-21.00...

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar