Gammal halm

F

FestivalQueen

För ett tag sen fick jag ett helt lass med halm gratis av en granne.
Den är kalasfin, gyllengul och helt dammfri.
MEN, den är 15 år gammal!
Vågar jag använda den?

Sv: Gammal halm

om du är osäker så gör en hygienannalys smma som görs på foder för att se att det inte finns några sporer eller bakterier i halmen.

Ha gått att göra på granngården förut i alla fall.
lycka till

Det låter ju ganska otroligt att den skulle vara fräsch efter 15 år, men har lagringen varit helt perfekt så är det säkert inte orimligt.

Gör en hygienisk analys innan du använder halmen, det görs på samma lab som gör näringsanalyser.

Hur tusan har de lyckats lagra halmen i 15 år så att den är fräsch och dammfri??? Det skulle nog många vilja veta.

Okej då. Hur har man praktiskt lyckas lösa detta?

Tack för alla svar.
Jag vet faktiskt inte hur han har lyckats med det.
Utifrån ser det ut som vilken loge som helst.;)

Jag har haft superfin halm som där de sista balarna var *räknar* 5 år nu när vi tog ner dem i vintras. Har haft dem lite som reserv och när det har krisat har det åkt ner en bal då och då.

De togs en sommar då alla fenomen klaffade, det växte bra i början, sen var det fullständigt torrt när det skördades och halmen kom in direkt efter pressning, helt fri från jordsporer. Och som sagt, den halmen har varit klanderfri och superfin trots att den är gammal. Den har självklart förvarats torrt på en höskulle.

Kan tänka mig att om han tog halmen tex sommaren 1994 (vilket det blir om man räknar) som var väldigt torr så kan han ha haft samma förhållande.

jag skulle skicka på analys och om den är ok så ser inte jag några problem i att använda den :P

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
810
Senast: warg
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 218
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Windy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka