Gammal fångponny....bete?

T

Tess82

Vad skulle ni göra i denna situation?
Jag har väl redan bestämt mig men vill gärna höra andras åsikter ändå :bump: .
Jag har en gammal ponny som precis fyllt 31år. För två år sedan fick han fång, kanske pga att jag vande in honom för fort på ett bete jag inte brukar börja med annars.Eller så var det något annat.Förra året hade jag honom hemma utan bete, vilket resulterade i att han blev lite deppig och magrade av lite.Idag är han lite bättre i hullet,men ni vet ju kanske hur svårt det är att hålla gamla hästar i bra hull ?!
Iallafall så var veterinären ut här om dagen.Hon tyckte att han var mager och att han skulle få prova gå på bete i sommar och får han fång så är det inte så mycket mer att fundera över.Allt för att han ska få en fin (ev. sista sommar) och äta upp sig till vintern.
Har också funderat på detta och kanske nu bestämt mig när jag fick höra det ur någon annans synvinkel,man kan ju lätt bli lite hemmablind tyvärr. Hur skulle ni gjort? Sånt här är aldrig kul :(

Sv: Gammal fångponny....bete?

Har inget bra råd att ge, men vill iallafall skicka en kram till både dig och din häst!

Hur skulle ni gjort? Sånt här är aldrig kul :(
Jag skulle nog resonera som med vilken häst som helst: försöka med bete, men under kontroll! Då menar jag: lååång invänjning; ej bete dygnet runt (dvs ev installning eller skogshage på nätter eller dagar; ev extrafodra med hö under denna tid för att bibehålla balansen i magen och för att få hästen att lägga på sig hull) och kolll av bajs och temp varje dygn för att upptäcka ev fångkänningar i tid. Om hästen magrar mycket är det väl sannolikt tänderna som spökar...? I så fall kanske du till och med bör komplettera med något lämpligt kraftfoder; blötlagt och lättsmält.

Får han trots försiktighetsåtgärderna fång igen så skulle jag nog välja att låta hästen avsluta sitt liv. Hur sorgligt det än känns.

Låter som att din livskamrat håller på att lämna dig, för det eviga livet i Trappalanda...
Håller emd i det Björk skriver, faktiskt.

Jo hon sa det också att fast tänderna är relativt bra så kan han ändå vara öm i tänderna.Men han äter bra, tänderna är kollade i höstas och han får förutom hö även lusernhack.Han har aldrig varit tjock under min tid jag haft honom. Ja vi provar lite, tack för tipsen :bow:

Jag hade provat att ha honom ute på nätterna. Dels för att fruktanhalterna är låga då och dels för att då skulle han slippa de helvetiska flugorna. Inte för tidigt dock för då är det knott istället.

Jag har hört motsatsen, att fruktanhalten är låg mitt på dagen för att gräset då använder sockret för att växa :confused: Inte lätt att vara fånghästägare..

TS: Har själv fånghäst, går i skogshage (med liiite gräs) på somrarna och äter hö och kraftfoder som vanligt. Är gräset verkligen enda lösningen på att få upp din häst i vikt? Jag skulle ökat på lucernhacket, själv ger jag även Krafft Rehab som funkar kanon. Min har varit rätt svår att hålla i hull sen fången men det är mycket bättre nu.
Om hästen inte kan äta mer hö/lucern pga. tänderna skulle jag ta bort. Det finns (tyvärr) inget värde i hästens liv då tycker jag. Men om du är redo för att ta bort honom direkt om han blir sjuk skulle det ju vara bra att testa med bete kanske, bara du vänjer in lååååångsamt och kanske även ger Microbalans el. liknande för att hålla magen i trim.

Mitt på dagen, ja. Morgnarna lär vara värst. Allra helst när det är torrt. Är det sedan frost så lär det vara hemskt. Har läst någonstans att man har hästarna ute på nätterna i England just pga fångrisken. Men det är som du skriver inte alls lätt att vara fånghästägare.

Fast det blir nog djävligt besvärligt att gå upp så tidigt på morgnarna:confused: :confused:

men fruktanet är väl som mest i sol och mindre i molnigt väder har jag hört...tänkte ha min ute på nätter och sena kvällar och ha i vinter hagen på morgon och dag...dels för att slippa insekter...om det inte är för nära frost vill säga!

Sådant här är ju jättejättesvårt, men som andra redan nämnt så låt en veterinär titta i hans mun så att tänderna är okej, och skulle han magra så öka lusernhacket i första hand. Sedan kan du ju om du vill testa att släppa honom på betet, men då är det som sagt låååång invänjning som gäller ev. i kombination med t.ex. mag/tarm-balans. Annars kanske en greenguard kan vara en bra investering? Den hindrar effektivt hästen från att få sig för mycket gräs, samtidigt som han ändå kan vara med de andra på betet.

Lycka till!

Så har jag också fattat det. Torka och frost stressar gräset till att bilda fruktaner och sockerarter. Därför borde det vara mindre sådant på natten i gräset.:confused: :confused: Har jag rätt eller?

Jag är extremt förvirrad just nu :D Har hört raka motsatsen. Men det är ju inte lätt det här.
Å andra sidan, om man ser ur en annan vinkel så lär hästarna äta mycket mer på nätterna än vad de gör på dagarna.. Ännu en grej att se till.

Ja, det har jag också hört. En god anledning till att ha min gamle 32-åring ute på nätterna och mest inne på dagarna. Han har inga fångproblem och behöver allt gräs han kan få. Ok, blir inte så stora problem med den andre heller. Kommer aldrig mer att medverka till att han får så här ont. Det blir i princip gräslös hage och hö i sommar. Synd, men betydligt bättre än fång.

oj det var en aktningsvärd ålder!!!
min shettis har väl aldrig haft fång men han är ju bara två...men jag kommer att köra han ute på gräs nattetid och hemma i vinter hagen dagtid i alla fall så får vi se hur det går...

Jag har hört att det är bäst för dem de torra perioderna då näringen sjunker.Trodde förut att, det är väl lugnt att ha honom på bete på höstkanten.Men blir det så att det börjar om att växa så är det ju lika riskfyllt som i början av sommaren när allt exploderar.Hmm har inte tänkt så förut, ja man lär sig hela livet :D

fick ett tips om att långt, blött gräs är det bästa då fruktanet är mer utspätt
och kort och torrt gräs det värsta för en fångis...

Det är vad jag också har hört. Fruktan lär ska vara det som är skadligt för fånghästar och det bildas när gräset stressas. Dvs vid torka och frost framför alla. Fruktan ska också vara vattenlösligt varför långt och blött gräs ska vara mer fruktanfritt. Och jupiter-judex, det är en aktningsvärd ålder och det är bara så jävla häftigt när han kommer galopperande mot mig i hagen när jag ska hämta in honom. Lycka!

åh, jag hoppas innerligt att min också blir gammal! han är 18 nu och jag har haft han i 16 år men ibland känns det som om tiden rinner ifrån mig och när sjutton blev han 18 år??

Ja, tiden går så otroligt fort. Om du haft honom så länge och han har förmodligen fått god omvårdnad av dig låter det som så tror jag nog att du får behålla honom länge. God mat, motion och mycket kärlek! Jag håller tummarna för er också.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka