Gamla vagnar

S

Svanhild

Hur är det egentligen med äldre eller man kanske bör kalla dem antika vagnar... säg en fin gammal trilla eller gigg. Får man tävla tex dressyr med dem? Nån fartgren vete tusan om jag ens skulle våga fundera men dressyr?

Sv: Gamla vagnar

Vet inte exakt vad som gäller för dressyr för stor häst, men vagnen ska ju helst inte vara för tung för då får ju hästen svårt att göra dressyrmomenten med lätthet samt att den får svårt att samla sig. Vad det är för bredd som gäller finns att läsa i TR :) men det är helt ok med både enaxlat och tvåaxlat (har aldrig hört nåt annat iaf), men vanligast när man kör enbet är ju enaxlat och när man kör par tvåaxlat.

vagnen ska vara hållbar i bra bruksskick, det kollar man på i spannkotrollen. Du med såklart. Den ska vara säker att köra med, för kusk och häst. Lite gnissel gör inget!
jag skulle aldrig köra med trävagn i maraton, men väl en söt gammal trägigg i dressyren.

jag skulle aldrig köra med trävagn i maraton, men väl en söt gammal trägigg i dressyren.

Exakt, så funderar jag oxå:)

De gamla vagnarna tycker i alla fall jag ofta är hemskt vackra :love: o det är synd att inte visa upp dem. Tävla dressyr med dem.:)

Maraton i en trilla... läskiga tanke:crazy:

Jag har en landå som är från 1880-talet. Den är helt upprustat med gummi på hjulen och skivbromsar bak. Även sufletten är utbytt. Men det kostar j*vligt mycket att rusta upp en vagn, så det är nästan bättre att köpa en ny.
Men dem gamla är mycket mysigare än dem nya

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
609
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka