Gamla vagnar m trähjul!

Fia-Lina

Trådstartare
Nu är det hög tid att se över vagnarna jag köpte i höstas, och jag har lite funderingar kring hjul och skacklar....

Jag har en flakvagn, som vid hastigt påseende verkar vara i körbart skick, förutom skacklarna som är rätt murkna. Jag funderar på att be svetskunnig anhörig om hjälp med att göra ett par i rör, till dess att jag får tag i ett par i trä.
(Har iofs ett par trä som är gamla men bra, fast jag tror att de är för smala för min dam. Konstigt, de är förut använda till ardenner....)
Men hur vara säker på att hjulen OK? Har läst i en gammal tråd att ruska, banka och slå är bra, för att se om den är stabil.
Hur mycket kan hjulen få glappa på axeln utan att det är någon fara?

På trillan fattas en liten bit mellan två ekrar (va sjutton heter de nu igen?) så det måste ju repareras innan det går att tänka på att spänna för.
Men hur ska jag behandla hjulen? Har fått ett råd om att de ska blötläggas för att svälla, så att järnskoningen inte glappar. Låter iofs logiskt, men jag kan ju inte hålla dom fuktiga hela sommaren!? Hur behandlar ni? Olja? Målar?

Jag har kontaktat Vagnhistoriska sällskapet via ett mejl, där jag ställde flera frågor - finns någon som kan hjälpa en att kolla vagnen, kurser i närheten, kan man ordna en kurs om det är flera som vill gå inom samma område + några frågor till.
Svaret var ; Kurs i Tystberga i vår, ring och hör om det finns platser kvar!
Mycket uttömmande!
På frågan om att lägga gummi på hjulen fick jag i alla fall två tips att ringa (förutom Roslagsvagnar, som jag redan visste om).

Tar tacksamt emot alla tips och förslag :)
Lotta

Sv: Gamla vagnar m trähjul!

Men snälla, är det ingen som har en gammal vagn med trähjul??
Vill komma igång med fixandet!
Hjäääälp!!
Lotta

Det där med att blöta hjulen är rätt, men sen kanske det måste till nån van för att se vad som är FÖR glappt för att det ska hjälpa att bara blöta dem. En jag känner har en viktoria vagn som är svartmålad överallt, i hjulen också och han brukar låta vattenslangen spola ett bra tag över dem. den är också gummiskodd, det är ett stort plus, det går knappt att åka med järnskoning. Hästen hör inte vad man säger till den.

Nej, jag har tänkt på det där med skramlet....
Till dess att jag fått råd att gummiklä mina hjul får jag nog stanna innan jag säger ptroooo :rofl:

Vi har en gammal gig från Tidaholmsvagnar stående i ett skjul här. Om någon vet vad man kan kränga den för skulle jag bli glad. Men till saken. Är det inte synd att gummiklä hjulen på den? Den är i orginal skick.

Nej, jag tycker nog inte det är synd, man skulle kanske ha velat gummiklä hjulen förr också om man märkte vad mycket mera angenäm åkturen blev. Tänk vad trevligt att kunna höra fågelkvittret istället för ett fasligt skramlande. :D

Jag har iofs också tänkt i de banorna, men jag tror inte att det är något större ingrepp på vagen att lägga gummi på hjulen.
När det gäller ev värdeminskning om det är en unik vagn har jag ingen koll alls vad gummibelagda hjul skulle göra för skillnad.
Jag kommer inte att ha möjlighet att gummiklä några hjul på ett tag, så det får väl bli öronproppar för både mig och Fia-Lina ;)
Lotta

Vagnen kanske t.om. stiger något i värde just för att man har gummiskott och många sätter värde på det idag.

Det finns (huvudsakligen) två sätt att gummiklä järnskodda hjul. Det ena är att byta järn till ett u-format och därefter sätta dit "riktigt" gummi (som original gummihjul). Det andra är att limma på industrigummi direkt på befintligt järn. Billigare och enklare och, enligt dom som gjort det, fungerar det riktigt bra, om man gjort grundjobbet ordentligt. En annan fördel är att man inte påverkar hjulets/vagnens antikvitetsvärde.
Kostnad var för ett par år sedan för den första varianten runt 1500:-/hjul.

Om järnringen sitter löst vid normal fuktighet i hjulet, är den för stor och ska tas av, kortas och sättas tillbaka igen. Ett jobb för en hjulmakare. En sådan finns utanför Linköping t ex. Inget man klarar själv. Att blötlägga hjulen gör förvisso att dom sväller, men också att dom förstörs på sikt. Det hör till att träet i hjulen med tiden trycks ihop något och att man därför måste korta ringen. Bör göras innan du limmar på gummi.

Det bullrar onekligen mycket, när man kör på asfalt o liknande, mycket mer än på grus. Därför var väl inte gummibehovet lika stort förr, som det är idag. Jag har inga problem med att kommunicera med hästen, även om det blir högljutt ibland. ;)

Hjulen ska "glappa" något i längsled på axeln.

Biten du frågar efter heter löt. Ska den bytas ut på ett korrekt sätt, måste hjulet plockas isär.

Kursen i Tystberga tycker jag du ska hoppa på. Man lär sig massor av "bra att kunna".

LIA

Beror mycket på skick, hjulstorlek och numret(!).
Ett "normalpris" för en sliten men i bruksskick kan väl hamna på 3000-4000:-.

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka