Fia-Lina
Trådstartare
Nu är det hög tid att se över vagnarna jag köpte i höstas, och jag har lite funderingar kring hjul och skacklar....
Jag har en flakvagn, som vid hastigt påseende verkar vara i körbart skick, förutom skacklarna som är rätt murkna. Jag funderar på att be svetskunnig anhörig om hjälp med att göra ett par i rör, till dess att jag får tag i ett par i trä.
(Har iofs ett par trä som är gamla men bra, fast jag tror att de är för smala för min dam. Konstigt, de är förut använda till ardenner....)
Men hur vara säker på att hjulen OK? Har läst i en gammal tråd att ruska, banka och slå är bra, för att se om den är stabil.
Hur mycket kan hjulen få glappa på axeln utan att det är någon fara?
På trillan fattas en liten bit mellan två ekrar (va sjutton heter de nu igen?) så det måste ju repareras innan det går att tänka på att spänna för.
Men hur ska jag behandla hjulen? Har fått ett råd om att de ska blötläggas för att svälla, så att järnskoningen inte glappar. Låter iofs logiskt, men jag kan ju inte hålla dom fuktiga hela sommaren!? Hur behandlar ni? Olja? Målar?
Jag har kontaktat Vagnhistoriska sällskapet via ett mejl, där jag ställde flera frågor - finns någon som kan hjälpa en att kolla vagnen, kurser i närheten, kan man ordna en kurs om det är flera som vill gå inom samma område + några frågor till.
Svaret var ; Kurs i Tystberga i vår, ring och hör om det finns platser kvar!
Mycket uttömmande!
På frågan om att lägga gummi på hjulen fick jag i alla fall två tips att ringa (förutom Roslagsvagnar, som jag redan visste om).
Tar tacksamt emot alla tips och förslag
Lotta
Jag har en flakvagn, som vid hastigt påseende verkar vara i körbart skick, förutom skacklarna som är rätt murkna. Jag funderar på att be svetskunnig anhörig om hjälp med att göra ett par i rör, till dess att jag får tag i ett par i trä.
(Har iofs ett par trä som är gamla men bra, fast jag tror att de är för smala för min dam. Konstigt, de är förut använda till ardenner....)
Men hur vara säker på att hjulen OK? Har läst i en gammal tråd att ruska, banka och slå är bra, för att se om den är stabil.
Hur mycket kan hjulen få glappa på axeln utan att det är någon fara?
På trillan fattas en liten bit mellan två ekrar (va sjutton heter de nu igen?) så det måste ju repareras innan det går att tänka på att spänna för.
Men hur ska jag behandla hjulen? Har fått ett råd om att de ska blötläggas för att svälla, så att järnskoningen inte glappar. Låter iofs logiskt, men jag kan ju inte hålla dom fuktiga hela sommaren!? Hur behandlar ni? Olja? Målar?
Jag har kontaktat Vagnhistoriska sällskapet via ett mejl, där jag ställde flera frågor - finns någon som kan hjälpa en att kolla vagnen, kurser i närheten, kan man ordna en kurs om det är flera som vill gå inom samma område + några frågor till.
Svaret var ; Kurs i Tystberga i vår, ring och hör om det finns platser kvar!
Mycket uttömmande!
På frågan om att lägga gummi på hjulen fick jag i alla fall två tips att ringa (förutom Roslagsvagnar, som jag redan visste om).
Tar tacksamt emot alla tips och förslag
Lotta