Gamla stamböcker, vilket år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare base
  • Startdatum Startdatum
B

base

Har precis kommit över några gamla stamböcker för sv halvblod och sitter och funderar på hur många det finns utgivna.

Rasstamboken för ädla hästar i sverige, som blev riksstamboken, kom väl varje år från 1939, det är ialla fall det året som står på första huvudbandet. Innan dess fanns rasstambok för ädla hästar men i den var inte Skåne med. De hade egen stambok. Men innan detta då? Och vilka år gavs de ut? Fanns det fler än Skåne som hade egen stambok?

/base som åter har inträtt i stamtavleland

Sv: Gamla stamböcker, vilket år?

Här är en förteckning över de utgivna halvblodsstamböckerna: http://www.update.uu.se/~alu/EC/SwedishWarmblood/STUDBOOK_Swedish.html

EDIT: Hittade dessa också:

Stambok för södra Uplands hästafvelsförening 1(1900)-3(1902).

Stambok öfver hästar inom Uppsala län utg. af K. Hushållningssällskapet. 1 bd. Enköping, 1905.

Stambok öfver hästar inom Östergötlands län. Utg. af Hushållningssällskapet. 2 bd. Norrköping, Linköping, 1898-1904.

Men huruvida dessa innehåller halvblod, vet jag inte eftersom jag inte sett dem "i verkligheten".

Senast ändrad:

Aha det där var en bra lista. Tack så mycket!

Dessa var väl inte med?

Stambok öfver hästar inom Blekinge län : Utg.af Hushållnings-sällskapet genom Komitén för hästafvelns befrämjande 1908

och

Stambok öfver varmblodiga hästar på Gotland 1915

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 460
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka