Gamla hösilagebollar

fejko

Trådstartare
Nu får ni hjälpa mig så det inte blir skilsmässa. Vad gör man av kasserade hösilagebollar? För närvarande har vi två stycken mögliga som vi inte vet vad vi ska göra med? Vi har en traktor med gripklo men det är tveksam om det går att lyfta dem? Det finns en svacka i marken som jag funderar på om man kan fylla ut? Hur blir det om man sprider ut dem där? Vi har 12 hektar varav 8 är åker, 2 är skog 2 är impediment. Impedimentet har stora stenar så man kan inte köra med traktorn där.

Nu får ni hjälpa mig så det inte blir skilsmässa. Vad gör man av kasserade hösilagebollar? För närvarande har vi två stycken mögliga som vi inte vet vad vi ska göra med? Vi har en traktor med gripklo men det är tveksam om det går att lyfta dem? Det finns en svacka i marken som jag funderar på om man kan fylla ut? Hur blir det om man sprider ut dem där? Vi har 12 hektar varav 8 är åker, 2 är skog 2 är impediment. Impedimentet har stora stenar så man kan inte köra med traktorn där.
Täckodla, skitenkelt. Om du vill skapa ett potatisland lägger du bara ut potatisarna direkt på marken utan att gräva och täcker sedan med det kasserade hösilaget. Sköter sig själv, ingen ogräsrensning, ingen kupning och bara lite vatten om det inte regnar på 2 månader.

Men varför skulle det inte gå att lyfta dem? Är nätet borttaget?

Förutom problemet med att lyfta dem så är det bara att placera de mögliga bollarna, på någon plats i den egna skogen där man man tycker att lite mer jord skulle bli bra. Nät och plast ska bort såklart, det ska inte "ut i skogen".

Det har hänt oss att vi inte hittar (stora) mögelfläckar förrän efter att vi tagit bort nätet.

Men vi tar och klämmer åt allt vad det går med balklämman, och kör iväg ut skogen. Det mesta brukar följa med.

Ibland ramlar det loss lite, ibland lite mer. Hamnar spillet det dumt till så får man städa bort det.

Vill viltet äta på balarna, så får de det. Till våren så är de borta. Vill man ta jobbet att sprida ut dem, får man väl göra det, annars så ställer man dem som de är.

Det finns inga restriktioner mot att ställa ut "fula" balar på egen mark. Det räknas inte som gödsel.

Har man ingen egen mark, så brukar jägare vara betydligt mer toleranta mot "fula" ensilagebalar än vad vi brukar vara gentemot våra tamdjur, och har ofta lämpliga ställen där de gärna ställer en bal eller två.

Täckodla, skitenkelt. Om du vill skapa ett potatisland lägger du bara ut potatisarna direkt på marken utan att gräva och täcker sedan med det kasserade hösilaget. Sköter sig själv, ingen ogräsrensning, ingen kupning och bara lite vatten om det inte regnar på 2 månader.
Det blir väldigt mycket potatisland av två fullstora ensilagebalar...

Vi brukar göra ungefär så när vi ska byta plats på potatislandet, men om man har mer måttfull storlek på landet så räcker ju några varv från en bal väldigt långt.

Ja men perfekt, jag har också en dålig hösilagebal och har tänkt göra ett nytt potatisland. Hade glömt av att det går att odla direkt i hösilaget.

Hur gör man rent praktiskt?
Ett lager hösilage närmast marken, potatis över, och sen mer hösilage? Fyller man på med mer hösilage när det växer?

Ja men perfekt, jag har också en dålig hösilagebal och har tänkt göra ett nytt potatisland. Hade glömt av att det går att odla direkt i hösilaget.

Hur gör man rent praktiskt?
Ett lager hösilage närmast marken, potatis över, och sen mer hösilage? Fyller man på med mer hösilage när det växer?
Lägg potatisen på marken och sen ett tjockt täcke av hösilage, klart. :up:

Annonsera i en täckodlargrupp så hämtar folk
Den varianten tror jag inte på, om man verkligen vill bli av med två stycken ensilagebalar i Januari....

Bara att transportera 500 kg ensilage-(rester) på en släpkärra är en utmaning för många (ingen egen släpkärra, inte regelbunden tillgång till bil...), och att få tillräckligt många komma och hämta i typ sopsäckar så att man verkligen blir av med allt materialet innan sommaren tror jag definitivt inte på.

Det är ungefär som med alla de där som vill komma och hämta gödsel till sina odlingar här hos oss.

Jämfört med storleken på min gödselplatta så hämtar dom ju teskedsvis...

Den varianten tror jag inte på, om man verkligen vill bli av med två stycken ensilagebalar i Januari....

Bara att transportera 500 kg ensilage-(rester) på en släpkärra är en utmaning för många (ingen egen släpkärra, inte regelbunden tillgång till bil...), och att få tillräckligt många komma och hämta i typ sopsäckar så att man verkligen blir av med allt materialet innan sommaren tror jag definitivt inte på.

Det är ungefär som med alla de där som vill komma och hämta gödsel till sina odlingar här hos oss.

Så negativt :confused:
Det är väl bara att prova så ovanligt är det inte att odlare har både bil och släp

Jag håller just nu på med en hösilagebal till mitt nya land

Ja ? De har ju oftast inte tillgång till stora lastmaskiner. OM du skulle erbjuda gödsel med utkörning på traktorsläp eller liknande finns det MÅNGA som skulle betala för den kostnaden (JAG tex). Jag har själv frågat närmsta bonden om jag MOT ERSÄTTNING kunde få gödsel hemkört, inte ens ett pip till svar.

Så negativt :confused:
Det är väl bara att prova så ovanligt är det inte att odlare har både bil och släp

Jag håller just nu på med en hösilagebal till mitt nya land
Mina erfarenheter av att försöka skänka bort vare sig ensilage, fårull (tovig restull för täckodling eller som rådjursskrämmor), eller (häst-)gödsel till odlare, är att det snackas en massa om att man vill ha och gärna kommer och hämtar (gratis), men i praktiken så är det väldigt få som vill åka ut på landet med en restid på 30-40 minuter för att hämta.

Det händer långsamt, och kan veckor innan den/de som verkligen kommer, får tummen ur och verkligen dyker upp.

Och nu, utanför ordinarie odlingstid, så är sannolikt engagemanget för att verkligen komma ännu mindre.

Om då man har ensilagebalar som står i vägen, samt lockar till sig oönskat vilt som t.ex. vildsvin till gårdsplanen och trädgården, så är det extremt optimistiskt att tro att man på några dagar skulle kunna bli av med två stycken hela balar via skänkes annonser på Facebook.

Och har då en eller två täckodlare kommet och rivit i de där balarna, så kommer det inte längre att gå att flytta dem med traktor och balklämma, utan man får själv ägna bättre delen av en arbetsdag åt att lasta på släpkärra, eller i skopan på traktorn, och måste i varje fall köra ut merparten "i skogen" eller lägga på gödselplattan.

Ja ? De har ju oftast inte tillgång till stora lastmaskiner. OM du skulle erbjuda gödsel med utkörning på traktorsläp eller liknande finns det MÅNGA som skulle betala för den kostnaden (JAG tex). Jag har själv frågat närmsta bonden om jag MOT ERSÄTTNING kunde få gödsel hemkört, inte ens ett pip till svar.
Nej, vadå stora lastmaskiner? Inte har väl de som kommer och hämtar ensilage med sig stora lastmaskiner? Lastmaskiner får typiskt inte köras på allmän väg.

De som hämtar kommer väl med personbil och släp.

Vill du verkligen betala för en transport på många mil av gammalt ensilage eller gödsel med traktor?

Det skulle ju kosta väldigt många tusenlappar.

Senast jag tog hem en traktortransport med halm (30 balar), så fick jag betala nästan 4500 kr i transportkostnad, men det var ju många balar så det var värt det. Avståndet var ca 3 mil.

Och det kostar lika mycket att köra med samma traktor med kärra i tid och bränslekostnad ungefär, oavsett om det är halmbalar, gödsel eller bara två ensilagebalar.

Det var alltså skänka bort till någon som kommer och hämtar det dåliga ensilaget/gödseln det handlar om, inte att skapa sig mera arbete genom att lägga en arbetsdag eller mer på att fixa och ordna med transportera långt bort.

Kör man ut de dåliga balarna i skogen, så tar det kanske en halvtimme.

Nope. Det är enklare att bli av med en hel bal än löst. Jag har haft 2st dåliga och blivit av med dom direkt. Den senaste var innan jul.
Gödsel hämtar folk året om upplever jag.

Nej, vadå stora lastmaskiner? Inte har väl de som kommer och hämtar ensilage med sig stora lastmaskiner? Lastmaskiner får typiskt inte köras på allmän väg.

De som hämtar kommer väl med personbil och släp.

Vill du verkligen betala för en transport på många mil av gammalt ensilage eller gödsel med traktor?

Det skulle ju kosta väldigt många tusenlappar.

Senast jag tog hem en traktortransport med halm (30 balar), så fick jag betala nästan 4500 kr i transportkostnad, men det var ju många balar så det var värt det. Avståndet var ca 3 mil.

Och det kostar lika mycket att köra med samma traktor med kärra i tid och bränslekostnad ungefär, oavsett om det är halmbalar, gödsel eller bara två ensilagebalar.

Det var alltså skänka bort till någon som kommer och hämtar det dåliga ensilaget/gödseln det handlar om, inte att skapa sig mera arbete genom att lägga en arbetsdag eller mer på att fixa och ordna med transportera långt bort.

Kör man ut de dåliga balarna i skogen, så tar det kanske en halvtimme.

Min närmsta bonde bor 5 minuter bort med TRAKTOR. Går jag tar det 10 min att gå dit. Så tvivlar på att det skulle vara extremt jobbigt eller dyrt att åka med ens bara traktor med gödsel i skopa till mitt hus,

Så även om det är långt till dej är det korta avstånd hos mej...
Lastmaskin, traktor eller lastbil, det finns många sätt att transportera. MEN som du säger en PRIVATPERSON som jag själv har oftast bara ett enkelt personbilssläp där jag MAX kan lasta 500 kg på. Det är mycket riktigt en resked i en ordentlig gödselstack men ACK så välkommet i trädgårdsodlingen.

Men eftersom du inte tycker det är intressant att dela ut teskedar så är diskussionen ett "jaha". För du är ju som sagt inte intresserad av detta. Jag gav bara "min teskedssida" av det hela... Jag tar gladeligen flera teskedar av en gödselstack om jag får ! Gör underverk i mina odlingar !!!

edit, fick sen ändå tag i en hästägare (flera erbjöd sej efter lokal fråga i den lokala hästgruppen) där jag kunde åka å hämta min teskedsbit av henne. Och kommer i år göra likadant, och förhoppningsvis kunna åka flera gånger med några "teskedar" i år...

Nope. Det är enklare att bli av med en hel bal än löst. Jag har haft 2st dåliga och blivit av med dom direkt. Den senaste var innan jul.
Gödsel hämtar folk året om upplever jag.
Inte i mina trakter, här vaknar odlingsådran till när det slutat vara frost och mer eller mindre snö, någonstans i slutet på mars-april.

Dessutom så vill nog folk inte vada ut på gödselplattan så här års, och ta med väldigt blöt gödsel. Tungt och väldigt kladdigt.

Men fortfarande har få tillräckligt bra släpkärror för hela balar, och i synnerhet två balar. Då ska den som hämtar låna, och det tar sin tid.

Endera så ryms de inte storleksmässigt - ett typisk billigt EU-släp rymmer precis en byggskiva med någon centimeters marginal, en ensilage bal kan klämmas dit, två stycken ryms inte, har försökt köra halmbalar på EU-släp - det gick inte med två stycken. Visst finns det lite större EU-släp, för att inte nämna bromsade släp, men det gäller att den som ska hämta faktiskt har ett lämpligt släp.

Och så är det lastvikten då, som också kan ställa till det. Det blir för tungt för de där lättaste släpkärrorna..

Min närmsta bonde bor 5 minuter bort med TRAKTOR. Går jag tar det 10 min att gå dit. Så tvivlar på att det skulle vara extremt jobbigt eller dyrt att åka med ens bara traktor med gödsel i skopa till mitt hus,

Så även om det är långt till dej är det korta avstånd hos mej...
Lastmaskin, traktor eller lastbil, det finns många sätt att transportera. MEN som du säger en PRIVATPERSON som jag själv har oftast bara ett enkelt personbilssläp där jag MAX kan lasta 500 kg på. Det är mycket riktigt en resked i en ordentlig gödselstack men ACK så välkommet i trädgårdsodlingen.

Men eftersom du inte tycker det är intressant att dela ut teskedar så är diskussionen ett "jaha". För du är ju som sagt inte intresserad av detta. Jag gav bara "min teskedssida" av det hela... Jag tar gladeligen flera teskedar av en gödselstack om jag får ! Gör underverk i mina odlingar !!!
Jag delar gärna ut både teskedar och något större mängder med gödsel, dåligt ensilage och fårull. Det mesta av gödseln ska ju ut på åkrarna, men det finns en hel del att dela ut också.

Men till mig har få personer fem minuter. De flesta, t.ex. de som bor i tätorten har minst 30-40 minuter (3-4 mil).

De som bor i tätorten gitter inte åka och hämta, de tycker det tar för lång tid. Och vi har annat att göra än att lämna gratis gödsel/ensilage/fårull till folk.

Och att köra traktor med kärra till t.ex. tätorten är en heldagsövning här.

Man får fortfarande inte köra transporter (observera ordet "transporter") med lastmaskin på allmän väg, de är inte vägregistrerade och inte alltid korrekt försäkrade för vägtransporter. Vissa lastmaskiner kan vara vägregistrerade, men väldigt många lastmaskiner på gårdar är det inte.

Med traktor går det utmärkt att köra på väg, men tar tid.

Om du bodde fem minuter från mig, så kanske det är 10-15 minuter med traktor, så skulle jag gärna köra "en skopa gödsel" eller en ensilagebal till dig.

Att köra till tätorten med det samma är inte praktiskt görligt.

Jag blev också av med två gamla balar för ett par månader sedan via en Facebookgrupp, tog ett tag innan vi synkade när de skulle hämtas men annars gick det smidigt. Hon fixade någon bekant som kom med traktor och hämtade dem. Och de skulle bara flyttas knappt tre kilometer.

Grannen med hästverksamhet annonserar på fb om våren att det finns gratis gödsel att hämta.
Lastning med traktorskopa på bilsläpvagn. Många hämtar (jag med). Resten brukar nån granne förbarma sig över.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 668
Senast: Intejag
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 619
Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 216
Senast: Korven
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 547
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka