Gamla hästar och foder!

mian

Trådstartare
Måste bara få skriva av mig lite:

Varför har en del ägare svårt att först att deras hästar börjar bli gamla och behöver en annorlunda foderstat än tidigare i livet? :(
Hur svårt kan de va egentligen att inse att de behöver mer mat! Och inte bara säga att hästen har aldrig behövt mer än si och så och alltid varit fin i hullet.
Om man har en gammal häst och den rasar i vikt så måste man ju ändra fodret, kolla tänder mm. och inte bara gnälla.
Jag vet inte hur många gånger jag hört att jag förståt inte hur hästen kunnat bli så smal, han har alltid gått på den höransonen.

Hur ska man få en del att förstå att värdena varierar från hö till hö och år, att man måste beräkna foderstat så att de får i sig tillräckligt och behöver de mer än utöver det normala är det bara att fodra på.

Har jag fel?!!:confused:

Sv: Gamla hästar och foder!

Ja jag tycker det är relativt vanligt med folk som underutfodrar sina äldre hästar. De "har ju alltid klarat sig på den här mängden" så varför ändra... jag har fått ge min gamling extra foder det senaste året. Han har alltid varit fin förut, nästan lite överhull, men nu går han på grovfoder med högt näringsinnehåll samt lusern för extra protein. Kollar tänderna var sjätte månad, träckprov varje år (nollad sen två år).

Ja så är det bara, någon gång i livet blir de gamla.....men varför reagerar inte folk utan bara gnäller.
Men det tråkiga är att det inte lyssnar på råd som de får.....:cry:
Synd om hästen när man ser att den tunnar ut mer och mer, tappar muskler och hull över rygg och rumpa.
Säger man att de ska kolla tänderna så blir svaret att det gjordes för ett tag sen......ett par år!!! Tandstatusen ändras ju och ganska fort när pållarna börjar komma upp i åren!

Jag vet iallafall hur jag inte ska göra när min häst bli gammal.....

*kl*

Jag kan inte annat än hålla med.

Jag själv har en gammal häst och jag är jätte noga med hans foderstat och jättenoga med att han inte ska falla ur något.

Håller också med. Har en gammal häst med ganska få tänder. Får dock ofta kommentaren från andra att det är ju smidigt att som jag ha en gammal häst gående som sällskap till de andra. Men i själva verket är ju min gamling mycket dyrare att hålla i drift nu än när han var yngre. Just nu äter han ju nästan tre gånger så mycket kraftfoder som när han var i tävlingskondition för tio år sen. Dessutom måste jag åka tio mil för att inhandla det dyra kraftfoder han behöver. Och i somras körde jag trettio mil för att finna ett ensilage han skulle kunna tugga. Förr räckte det att köpa havre och hö från närmsta bonde. Med andra ord en gammal häst kräver också både tid och pengar. Men så är min 28-åring i bra hull nu också.

Ja, usch så sorgligt. :cry: Fri tillgång på hö eller hösilage är ju en bra början förutsatt att det är skapliga näringsvärden. Men många äldre hästar behöver extra protein för att inte tappa muskler.

För att inte tala om tillskottsfoder, det är inte billigt :/
gamla damen kostar mer än mina tre unghästar om man tittar foderpriset.

Min gamling (som tyvärr lämnade jordelivet i februari ,25 år gammal) gick på massor av mat. Han brukade klara hösten och vintern ganska bra,men om man inte var noga med att stoppa i han tillräckligt även då så föll han ur på våren.Han gick på3-4 kg Lucernhack(fri tillgång natt),betfor,musli(ca 2-3 kg) (en special musli för gamla hästar med lätt för hosta(örter),minns ej namnet),linfröolja,multivitamin,nypon(för lederna),Glucosamin(lederna) samt fri tillgång på hö.han var inte billig i drift,men vad gör man inte för sina bästa vänner?

Vår gamling (halvblodssto 24 år, lite svårfödd redan innan åldern) får så mycket hö hon äter inne, 1 kg Hippo Grow Alfa, 1 kg Kvarnby Lucern, 8 dl (torr) betfor, 0,5 l vetekli, 1 dl olja, mineraler, glucosamin, djävulsklo, morötter.

Hon är dyrare i drift än en yngre häst, men tack vare att vi vet vad hon funkar på så är det inte svårt att hålla henne i hull.

Vår gamling på 24 år (som flyttat hem till sina ägare) fick också mkt mat, i princip fri till gång på lättuggat hösilage med höga värden, kvot på 8. Sen fick han också Müsli för äldre hästar, betfor och glucosamin.

Min egen 21 åring har peppar, peppar inte ännu visat några tendenser till att falla ur än. Just nu går han på ca 12kg hösilage, med vad jag tror är kanonvärden då han är väldigt rund och go (Känner inte revbenen :o ). Har dessutom byggt massa fina muskler i halsen. :D
Utöver detta får han ½kg seniormüsli, morötter och glucosamin. Han är nästan i full träningskondition nu.
Men jag letar hela tiden efter tecken på att han börjar bli gammal, är ju rädd att han helt plötsligt ska tappa en massa.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka