Gamla hästar???

Hera

Trådstartare
Jag har två äldre hästar 21 o 20 år. Vilket foder använder ni till äldre pållar. Vilket kan rekomenderas om man tänker på tänder och upptagningsförmåga.

"en med mkt funderingar"
 
Sv: Gamla hästar???

Jag ger min ponny (han är väl mellan 20 -25 nånting) Hel havre, betfor + mineraler och hö och han är tämligen rund och blank i pälsen. Nu är det ju väldigt olika från häst till häst vad dom behöver, klarar dom sig på det vanliga så är det ju bäst att köra på det, man ser ju fort om dom tappar muskler och blir tunna och glanslösa.
 
Sv: Gamla hästar???

Min gamla gubbe får krossad havre, betfor, hösilage , halm, müsli och en himla massa mineraler och vitaminer. (allt noga uträknat, givetvis) Han har egentligen inga problem att äta hel havre men om det underlättar upptagningen så varför inte.
Låter tandläkaren kolla tänderna varje halvår fastän det inte brukar behövas. Men just in case.
 
Sv: Gamla hästar???

Min nordis "tant" (20 år) äter 9 kg hö, 1 kg halm och 100 g betfor (samt Fosforbalans, Basic E och Emin B), tidigare i vinter åt hon också 300 g Krafft Protein (hade annat hö då).
Hon är mkt fin i både hull och humör.

Har också två 19 åringar i stallet, varav den ena äter 9 kg hö, 1 halm, 0,5 kg betfor och 1,5 kg Krafft Nya Groov, och den andra äter 10 kg hö, 1 kg halm, 2,5 kg Fibergi Bas och 1 dl olja.

Bägge är mkt svårfödda, den första är fin men den andra ngt mager just nu (har ökat hö och Fibergin samt tillsatt olja precis idag till honom).
Han är sjuk just nu också (bronkit, går på Fabrol), därför har han tappat.

Alla hästarna går i lätt arbete nu på vintern.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gamla hästar???

Min 24 år gammla halvblodsvalack äter 5-6 liter lusernhack, 1 l vetekli, 1 l Eggersman mash, 1 kg Eggersman Seniormüsli, 1 kg Eggersman Örtmüsli och så mkt hö han vill ha (ungefär 8-9kg).

Ganska mkt med andra ord, han går bara i hagen.. Han är i fint hull, rund och fin över korset och mår bra. Gammla hästar behöver MKT mat, min 98'a som rids får inte så mkt mer än vad gammeln gör.
 
Sv: Gamla hästar???

Sully, 35-årigt russto har i år fått Eggersman Seniormüsli, havre, lusern, betfor och fri tillgång på VitaBlock och hon mår mycket mycket bättre än förra året när hon bara fick havre, betfor och lusern!

I år galopperar hon runt och har mer styrsel på benen, och hon har behållit vikten och hon fryser mindre.
 
Sv: Gamla hästar???

Är det någon av er som har problem med att era gamla hästar inte fäller av pälsen?
Mitt 28-åriga welshsto fäller inte av den långa ("underullen" fäller hon) pälsen på sommaren.
Så på vintern är hon jättefin, lurvig osv. Men på sommaren ser hon förskräcklig ut.


Vad gör man?? Har dom brist på något då?
 
Sv: Gamla hästar???

min 29 åriga welsh ponny fäller under magen oxå. Men vi har en 20 årig travare i stallet och hon har sånt där lång vinterpäls kvar under magen nästan året runt... Inte så fint men vad ska man göra?
 
Sv: Gamla hästar???

Tror nog det bästa är att klippa den och evt täcka. Du kan försöka att ge B-vitaminer, men är ganska vanligt att gammlingar vill behålla sin varma päls över sommarn.
 
Sv: Gamla hästar???

Jajjemän, de problemet har jag också haft med gamlingar. Förklaringen jag har hört är att de sätter mer päls för att hålla värmen därför att de har svårare att hålla hullet uppe som åldringar.

Sen ser jag ingen anledning att raka gamlingarna och sätta på täcket under sommaren, om de inte jobbas hårt så att de blir genomsvettiga och sen avkylda. Min gamling fick se ut som :devil: under sommaren och jobbas milt och regelbundet.
 
Sv: Gamla hästar???

Min 20-åring står på fri tillgång på hö, vilket innebär runt 10 kg, ca 1 kg lucernstrå och 0,8 kg Krafft Protein (krafften lägger jag i blöt en stund innan). En skvätt hel havre ovanpå det (ca 0,3 kg), mest för att hon tycker det är smaskigt, men också för att havren är en bra indikator på hennes tandstatus. Hon får linfrö (2 dl) och naturligtvis mineraler (vita) och 0,5 dl jäst (bara för att hon älskar det). Hon är musklad och fin och i väldigt bra hull (egentligen lite fet), ser ut som hon har packväskor på länden. Hon promenadrids i sakta mak av granntjejen 3-4 gånger i veckan, fö skrotar hon runt i hagen och håller koll på 4 föl + sitt eget. Hon ska inte ha föl i år (är ej betäckt). Pälsen är kort men väldigt tät och gnistrande blank. Hon har faktiskt aldrig varit så grann som nu, jag får nästan tårar i ögonen av lycka varje gång jag tittar på henne!

GRS
 
Sv: Gamla hästar???

Min 28åriga welsh cob korsning får
fri tillgång till hö
Luzern, betfor, krafft groov, och havrekross.
(allt detta blötläggs tills det blir en gröt)
Sen krafft miner (nån röd påse) och B-vitamin. vid ridning och körning får han även E-vitamin.
Han har mer blivit smal över revbenen, och sen tappat lite muskler pga mindre ridning och körning. :(

Han brukar ha långa tufsar av vinterpäls kvar på sommaren högt uppe på magen mot ryggen. han har en rödbrun nyans i pälsen men tufsarna bleks och blir "blonda" så han ser helrolig ut! jag fullkomligt dränker honom i b-vitamin men dem sitter som berget. funderar på att klippa av tufsarna så han ser lite mer...ordentlig ut. :o :D
 
Sv: Gamla hästar???

Jag använder själv Krafft Nya Grov, soja och mineraler.

Funderade på att gå över till musli istället då man inte behöver ge lika mycket mat. Å andra sidan så är de fina på det de äter nu.

Har som sagt mkt funderingar
 
Sv: Gamla hästar???

Hera skrev:
Jag har två äldre hästar 21 o 20 år. Vilket foder använder ni till äldre pållar. Vilket kan rekomenderas om man tänker på tänder och upptagningsförmåga.

"en med mkt funderingar"

Men dina hästar är väl inte gamla? Men för att svara på din fråga: min häst är 19 år och får 8 kg hö/dag. Dessutom får han lucern samt en "gröt" bestående av nya groov, krossat korn, vetekli samt soja (plus lite solrosfrön).
 
Sv: Gamla hästar???

Hej!

Jag har en snart 19 årig NF som bara promenadrids nu men är på väg att sättas igång och han får 7,5 kg hösilage, en näve betfor, mineraler och B-vitaminer och han är nästan lite fet... :o så något problem med att han tappar har jag inte precis, snarare tvärt om...
Pälsen är jättefin året runt men har börjat ge honom B-vitaminer året runt för annars tappar han lugg... :p
 
Sv: Gamla hästar???

min 29 åriga welsh får ca 5 kg hö, 0,3 kg kraft grund och 1/2 liter lusern pellets som jag blöter upp, det är vad hon får om dagen. Hon har varken problem med tänder eller svåer att hålla hullet. Hon är snarare lite rund om magen :p
 
Sv: Gamla hästar???

Om hästen magrar av är VitaBlock jättebra!! :) Det får hästarna mer i balans, de tjocka blir smala och de magra får lättare att hålla vikten!
 
Sv: Gamla hästar???

vart kan man köpa vitablock, och vad är det för sorts foder?
 
Sv: Gamla hästar???

min 21 åriga NF valack äter per dygn: 8 kg hö, 1,5 kg frafft groov mineraler, glucosamin, för tillfället b-vitamin, och citronjuice bara för att han älskar det :d

han brukar ha svårt att fälla, brukar itne komma igång ordentligt förrän i maj, och vara klar i juli, men i år fäller han som bara den redan nu?! fattar ingening, men hoppas det är bra :eek:
 
Sv: Gamla hästar???

Har en 26-åring som inte håller hullet. Han fick förrut krafft groove men har nu bytt till fibergi bas (2kg/dag) och fibergi elit (0,5kg) det tycks fungera mkt bra. Han får även 7-9 kg hö, olja, betfor, mineraler, vitaminer.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
978
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp