Gamla hästar???

Sv: Gamla hästar???

Albatross skrev:
Men dina hästar är väl inte gamla?

Tack!!! Det ska jag leva på länge :) De flesta tycker att man är helt puckad när man köper en 20 årig häst....
 
Sv: Gamla hästar???

Om du är galen med dina "gamla" hästar så är väl jag redo för lobotomi för jag köpte ett 21-årigt Nf-sto med två skadade framben, veterinären sa att hon aldrig mer skulle gå att hoppa o träna med. Nu ett och ett halvt år senare är hon superpigg o hoppar o tävlas i dressyr!!!

När vi köpte henne så fick hon hö, kli, betfor och 6 dl kornkross. Vi har tagit bort allt och ger henne massor med hö och lite, typ 3 dl kornkross+ glucosamin vintertid. Hon har väldigt lätt för att både bli fet och att magra av, så det gäller att verkligen hålla koll på hullet. Förra sommaren när hon gick på bete så dröjde det bara två veckor innan hon hade hingstnacke och en mage som började vid ryggraden. När hon gick emot mig så såg hon mer ut som en flodhäst än en ponny....

Denna älskade gamla Loppa :love: //millus
 
Sv: Gamla hästar???

Iddefixen skrev:
Är det någon av er som har problem med att era gamla hästar inte fäller av pälsen?
Mitt 28-åriga welshsto fäller inte av den långa ("underullen" fäller hon) pälsen på sommaren.
Så på vintern är hon jättefin, lurvig osv. Men på sommaren ser hon förskräcklig ut.


Vad gör man?? Har dom brist på något då?

Ibland kan en hormonrubbning ge sådana symptom. Prata med din veterinär om detta. Helena
 
Sv: Gamla hästar???

Jag har själv ingen så gamal häst (min är ung, bara 18 år gammal :p ), men jag vet två hästar som båda är runt 30 och den ena får Horell doddson mix (nån typ med mycket fett i) och sedan hö och lusern och lite sånt och den andra får krosshavre/krosskorn med melassvatten och sen höbrix (hö som är hackad och sen packad i fyrkantsform, som man sedan smular sönder). Båda dessa hästar verkar må bra av det fodret de får och har rätt bra hull med tanke på åldern.
 
Sv: Gamla hästar???

Min 22-åriga dam får Fibergi Låg, betfor och i princip fritillgång på hö.
de klarar hon sig fint på...håller hullet bättre nu än hon gjorde som 15-åring då hon inte fick fibergi.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
978
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp