Gamla gubbar älskar taggtråd?

Iddefixen

Trådstartare
Har fått problem...... :crazy:
Flyttade för ett år sedan till en trevlig liten gård och naturligtvis vill vi ha hem hästarna till vår gård. MEN - våra grannar som har beteshagarna angränsande till oss är taggtrådsälskare. De har stängt med tre-fyra trådar taggtråd i anslutning till våra gränser. De har alltså inte gjort något fel - mer än att deras taggtrådsstaket är livsfarligt. Det är rostiga trådar, härvor som hänger här och där i staketen, slaka trådar. Det värsta man kan tänka sig. Jag har hela tiden tänkt att "OK, jag pratar med dem, tar ner deras staket och ersätter dem med rejält elstaket" MEN NÄ NÄ!!!! Dessa taggtrådsstaket ska vara kvar.... :eek::mad:

Jag kan ju stänga någon eller ett par meter innanför dessa stängsel, men om mina hästar går igenom och fastnar i något av dessa undermåliga taggtrådsstaket så kommer det att bli en katastrof.

Vad gör jag? Är totalt uppgiven :cry:

Sv: Gamla gubbar älskar taggtråd?

Det enda du kan satsa på är troligen att själv ha ett mycket bra staket så du har dina hästar i säkert förvar. Kanske kombinera trästaket med eltrådar? det blir ju lite dyrare men är kanske enda lösningen. Jag förstår dig precis, hade också varit livrädd.

De käkar säkert taggtråd till frukost :cool:

Men jag är ganska säker på att det inte ens är tillåtet att ha taggtråd som inte är ordentligt spänd. Frågan är bara vilka man ska ta upp det med :confused:

Om det inte går att få bort det på något sätt så är det väl förstärkning med ett rejält trästaket där taggtråden är.
Du kan väl iaf be att de snyggar till staketet (och förklarar noga varför samtidigt) eller i värsta fall erbjuda dig att själv fixa deras taggtrådsstaket så att det är spänt, de kan knappast säga nej till att du renoverar deras staket (med ny taggtråd).

Om du bygger trästaket så ska du se till att de inte kan sparka under det och nå taggtråden, tänk på att hästar är väldigt duktiga på att skada sig - ta dubbelt så stort avstånd som du tror är säkert. Och bygg det på ett icke hoppvänligt sätt!

Först och främst gör det skillnad om deras taggtråd fyller någon funktion. Har de inga djur på sin sida stängslet så är det (ganska) enkelt. Då bryter de mot miljöregler och du kan kontakta kommunens miljö- och hälsa:

"Jordbruksverket har funnit att det största djurskyddsproblemet är den taggtråd som blir kvarlämnad i naturen och som inte längre fyller någon funktion. Skyldigheten att plocka bort gamla stängselrester i betesmarker, rastgårdar och drivningsvägar står i Jordbruksverkets föreskrifter (1993:129) och i miljöbalkens kapitel 2 om allmänna hänsynsregler och i kapitel 15 om nedskräpning."

---
Om de har djur på sin sida stängslet så är det istället Länsstyrelsen som gäller om ni är oense. Min favorit bland obegripliga lagar: Lag om ägofred (https://lagen.nu/1933:269) talar bland annat om hur man löser tvister gällande stängsel. Stängsel ska sättas i ägogräns och det innebär att man måste enas om stängselutförande och det ställer även krav på samarbete när det gäller underhåll. Lagen finns till just för att lösa problemen där två markägare är oense kring stängsel. Språket i lagen om ägofred är rena stenålderssvenskan men lagen gäller!
Lagen säger också hur kostnaden ska fördelas: har de djur på sin sida så ska man dela 50/50, har de inte djur betalar du 75% och de ska betala 25%. I praktiken brukar jordbrukare betala 100% i det senare fallet. Känns konstigt att gå in till någon stackars villaägare och kräva 200:- för del av stängsel!

Senast ändrad:

Tusen tack :bow:

Det är just detta med att just taggtråden ska sitta i gränsen som det var prat om. Toppen med en paragraf som kan hjälpa mig!

De har även en massa taggtråd där det ej går djur.

Äntligen en ljusning!

Du kan väl iaf be att de snyggar till staketet (och förklarar noga varför samtidigt) eller i värsta fall erbjuda dig att själv fixa deras taggtrådsstaket så att det är spänt, de kan knappast säga nej till att du renoverar deras staket (med ny taggtråd).

Det är just detta som är problemet. De bara ska ha sin gamla uttjänta taggtråd. De vägrar att ha ett bra rejält staket. Och ny taggtråd - det bekostar jag inte. Inte efter att gubben hotade med att anmäla mig för egenmäktigt förfarande för att jag började byta ut taggtråden mot eltråd. Då var jag hundra på att det satt helt på min sida. Men det sitter mitt i gränsen har det visat sig.

Det är just detta som är problemet. De bara ska ha sin gamla uttjänta taggtråd. De vägrar att ha ett bra rejält staket. Och ny taggtråd - det bekostar jag inte. Inte efter att gubben hotade med att anmäla mig för egenmäktigt förfarande för att jag började byta ut taggtråden mot eltråd. Då var jag hundra på att det satt helt på min sida. Men det sitter mitt i gränsen har det visat sig.
Jag är inte jurist så denna tolkning får du ta med en nypa salt och kolla med länsstyrelsen:

Lagen om ägofred:

"5§ Stängsel skall vara så beskaffat, att det fredar mot större hemdjur (hästar och nötkreatur)."

Kombinerar man det med SJV: "Stängslet ska vara utformat och anordnat så att hästarna inte skadas under normala förhållanden. Du får inte ha taggtrådsstängsel till hästarna. Har du redan hästhagar med taggtrådsstängsel får du använda stängslet till och med den 31 december 2009."

Detta innebär att om du håller hästar på din sida och din granne har kor så kan man inte ha taggtråd efter 2009. Är stängslet i dåligt skick så finns det risk att hästarna skadas och då gäller första meningen i SJV text.

Som jag tolkar §21 och följande som talar om hur man begär att länsstyrelsen ska genomföra syn så verkar det fungera så här: Du kan begära "syneförrättning", alltså någon utsedd av länsstyrelsen kommer ut och tittar och fattar därefter beslut. Du måste betala syneförättning men när utslaget kommer sker en fördelning av kostnaden (§26 andra stycket).

Notera speciellt att det i §27 beskrivs att utslaget av "syneförättning" ska tala om kostnadsfördelning och "huru stängsel skall vara beskaffat"

Att ta till lagen och begära syneförättning är nog ett säkert sätt att få rätt i juridisk mening, däremot brukar det inte vara en bra grund för god grannsämja:cool:

Har inte tagit hem mina hästar än - utan nu går det kor och några grisar på våra marker. Vill inte ha hem hästarna innan all taggtråd är i säkert förvar. Är livrädd för taggtrådsskador.

Ska prata med en jag känner som är jurist ang lagtexterna - så att jag kan prata med grannarna :devil:

Hos oss är det taggtråd i gränsen mot grannen. De har bara taggtråd till sina djur. Jag har köpt distansisolatorer och satt upp på stolparna så på vår sida är det el. Man får se till att deras sida håller sig i ett hyfsat skick också. De är inte jättenoga med sina stängsel så att säga.:cool:

Kan du inte sätta hagen, och sedan en hage till, cirka 2-3 meter utanför den riktiga hagen? Då borde du kunna känna dig någorlunda trygg.

Värst är ju om nåt händer, när ni kanske är borta några timmar, och inte vet vad hästarna gör..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka