Gamla Groov och Nya Groov skillnader???

C

crazy

Jag vet inte om det är jag som bara har fått för mej detta.Men jag tycker mina hästar var lugnare med den gamla Grooven än den nya?

Hullet på dem är detsamma som innan.Tycker bara att de blivit lite "smånippriga" i skallen på den nya Grooven.

En utav anledningarna till varför jag innan alltid använde Groov är att de brukar vara så lugna och fina i temperamentet trots högre fodergivor...

Någon annan som märkt något?
 
Jag vet inte, kanske. men mitt sto vägrsde äta den nya grooven så jag köper fortfarande gammal groov på min lokalförening. Måste börja smyga in den nya nu. Men det låter inte kul. Jag har en jättehet häst... Grooven har varit min räddning :(
Hur har du märkt skillnad, när du rider? Berätta mer.
Eva
 
Har ett avelssto och en 2 åring.Jag märker det i den dagliga hanteringen på dem då det är damer med lite krydda i...dvs det behövs inte mkt för att bli på tårna. :crazy:

Jo det är lite mera energi i nya grooven mot den gamla...men den gamla grooven är ju lanserad med att den innehåller "skonsam energi som inte sätter sej i huvudet"...den nya står det inget sånt på i reklamen. :(

Dagens hästar som ofta har lite krydda i temperamentet kräver ju ett foder som främjar ett lugnt temperament.Jag använde förr groov såväl till min avelsvärderade hbl hingst som till travarna jag haft.Alla hbl jag haft har fått groov...med positivt resultat. ;)

Jag skulle nog inte få för mej att sätta mej på min häst så som hon beter sej nu med den nya grooven....den damen har nog med "katapultrumpa" i vanliga fall också. :eek:

Lite synd om den gamla grooven försvinner helt...men det ska den väl göra?Suck då blir det dax att leta nytt foder... :cry: :(
 
I den gamla groov är det 9 Mj o 90 Smrp
i den nya groov är det 10 Mj o 125 Smrp.

Vet inte riktigt om det ska göra så mycket skillnad men det beror ju iofs på hur mycket de får om dan.
 
Jag ska ta och jämföra innehållet om jag hittar någon säck liggandes utav den gamla grooven...jag har för mej att själva innehållet skiljer sej en hel del.Då menar jag inte bara energi,fett och protein födelning...utan VAD som är i säcken...vad det gäller olika sorters grödor.
 
I den gamla grooven finns det "nästan" ingen havre. Har för mig att de använder havrekli men inte själva havrekornet.
Hur är det i den nya grooven. Finns det havre i den?
// Linda
 
Jag har hippo alfa till min fullblodsdam, fungerar utmärkt.

Annars finns mustang som ej har havre i sina produkter för samma pengar som krafft.
 
Det finns havre i den nya grooven. Vet inte exakt hur mycket men nåt som dycker upp är 18% men jag är inte alls säker, kan kolla den gamla säcken hemma. Men jag kommer ihåg att den innehöll mer havre än korn iaf. Så jag gick tillbaka till den gamla grooven och det hoppas jag kommer fortsätta finnas kvar eftersom det är den enda som fungera på mitt sto.
 
Hippo har ett nytt havre fitt foder som heter Hippo Choice. Tror det är samma innhåll som den "vanliga" hippon.
 
svårt att jämföra dem...då det står så här:

Gamla Groov; Biprodukter av spannmål,spannmål,torkade vallfoderväxter,biprodukter ifrån sockerframställningen,mineralämnen,oljor och fetter,biprodukter ifrån potatis och lysin

Omsättningsbar energi 9,0 MJ/kg
Råprotein 11,0 %
råfett 4,0%
växttråd 18,0%

Nya Groov

Kli av skalad havre,vetekli,lusern,havre(högfettshavre),vete,melasserad betmassa,potatisprotein,korn,fruktos,betmelass,sojaolja av livsmedelskvalité,koksalt,lysin

energi 10,0 Mj/kg
råprotein 13,5 %
råfett 5,0%
växttråd 18,0%

smältbart RP har ju angetts på bägge sorterna innan.

Var det havre i den gamla grooven...eller vad innefattar just "spannmål" i detta fall?

Den nya grooven har helt klart fint innehåll...men jag gissar att det är högfettshavren som spökar??...även om den ska vara mildare så att säga än "vanlig" havre.Om havre i den gamla grooven...mängd jämfört med mängden havre i den nya grooven???

Ja hur som helst...funkar inte på mina hästar...den ena har mkt fullblod i stammen medans den andre har angloinslag bakom i stammen...de blir "nippriga".
 
Krafft-rådgivarna lanserar inte nya groov som ett stabiliserande foder som det gamla. Däremot har det kommit ett nytt krafft-foder som ska fungera som gamla groov: krafft rehab det innehåller 10 MJ 110gSRP per kg. Har inte själv provat det men vet folk som tycker det funkar lika bra som gamla groov.
 
Du har säkert svaret i havren. I gamla finns ingen havre utan bara kli av skalad havre. De kallar den nästan havrefri men jag kommer inte ihåg var jag läste att de bara använder kliet.
// Linda
 
Så här står det på "Frågor & svar" (Krafft's hemsida):

"Tål inte havre ?

Jag har en häst som inte tål havre. Vilka av era produkter innehåller inte havre?

Svar:

KRAFFT Groov är i stort sett havrefri och fungerar bra på hästar som har svårt att tåla havre."


Inte nå't vidare bra svar av dem, tycker jag. Vad menas med "i stort sett"?? :confused: Och så frågar h*n efter produkter som INTE innehåller havre... :smirk:
 
Ja men skulle inte förvåna mej om just Krafft Rehab är jättedyrt bara för att det går under klasulen "specialfoder"...? :confused:

Tycker det är synd om den gamla grooven försvinner...som funkar så bra på hästar med hett temperament.Som sagt på hullet märker jag ingen skillnad direkt utan det är hanteringsmässigt...just vad det gäller nya grooven.
 
Ja egentligen är det ju faktiskt en allvarlig sak...en häst som inte tål havre och flippar ur kan ge minst sagt konsekvenser!

Jag har själv fått bli hämtad hemma av ambulans efter att ha hoppat upp på en häst som fått havre och som inte tålde det...han blev helt galen!Den ryggskadan får jag nu leva med... :crazy:
 
testa kraft rehab. mycket bra speciellt för heta hästar. fodret är framtaget för rehabiliterande hästar, som ej kan utfodras med energi foder. :idea:
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 782
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 863
Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
761
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 119
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp