Gamla connemarastuterier

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Soppan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 768
Status
Stängd för vidare inlägg.

Soppan

Trådstartare
Vad hande med de gamla valkanda connemarastuterierna Varnbergs, Brantshammar och Broloten? Manga fina hastar kom darifran, ar det nagon som vet vad som hande, varfor de slutade med connemaraavel och vilken verksamhet som pagar idag?

Sv: Gamla connemarastuterier

Värnberg, jag minns inte vad hon hette, men de la väl ner när ägarinnan blev gammal.

Du glömde Sundsta, och Hummelbro, det var också 2 fina stuterier som fick fram fina hästar.

Ang. Värnberg- sista födda connemarafölet där, var väl V. Libra f.79.
Ägarinnan till ponnyerna var ju Grevinnan Andrea Oxenstierna & hon upphörde väl med uppfödning då hon av ålderskäl inte ´orkade´mera.
Släkten Oxenstierna äger fortfarande Värnberg men den mesta marken är utarrenderad & resten ( där connemarorna förrut gick ! ) är golfbana.
Andrea är numera död ! :cry:

Brantshammar gick över till fullblod tror jag.

Brolötens slutade med avel för bara några år sedan. Pga att aveln inte var speciellt ekonomisk och för att barnens tävlande tog mycket tid.
Jag plockade bort m_bs inlägg pga länkar, dem ska vi ju undvika. Sparade det viktiga i svaret ovan.

Sen låser jag tråden, för enskilda stuterier ska inte diskuteras mer än så här. Detta accepteras (med tvekan) pga att stuterierna inte längre har verksamhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 059
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 283
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 092
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 955
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka