Gamascher eller lindor / fördelar?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Gnistra
  • Startdatum Startdatum
G

Gnistra

Jag har ett litet problem med min ena travare som har små miniben. Vanliga gamascher blir för långa på honom och går upp och långt över hasen på honom. Därför funderar jag på att linda honom istället.

En nackdel är ju att lindan kan gå upp, men finns det några fördelar?

Han är ju skadad för tillfället, står med 10 stygn på ena skenbenet efter en djup taggtrådsskada som säkert kommer vara tjock och ful länge. Min oro är ju också att även om jag hittar några skydd som passar, så kommer det skava över ärret.

Så, kan jag linda honom i lopp?

Sv: Gamascher eller lindor / fördelar?

Det är klart att du kan linda hästen, det är bara att träna så att de sitter kvar!

Bästa vaddstyckena tycker jag cellgummi är, men det ska vara modellen av det mjukare slaget som formar sig efter benet, gärna de som har ett tunt nylontyg på ena sidan, de går inte sönder lika lätt när man drar i dem. Finns i shoppen på Solvalla bland annat. Bästa löpbandagen tycker jag att Trace är, dock dyra ca 400-550 för fyra beroende på var man köper dem. Kan dock vara ett problem med kardborrebandage för dig om benen är för smala för kardborrelåsningen.

Det finns också korta gamascher och är det för stora runt så finns det ponnygamascher också, men med gamascher är det ju alltid risk för skav.

Vi hade till och med någon häst som vi lindade och sen hade gamascher utanpå lindan om jag inte minns fel. Jag kommer inte ihåg varför.

Vi hade till och med någon häst som vi lindade och sen hade gamascher utanpå lindan om jag inte minns fel. Jag kommer inte ihåg varför.

Det är vanligt att man måste göra så på grund av att gamascherna skaver, men man måste ändå ha dem. Det smidigaste då är att linda under med powerflex, om det bara är runt kotan det skaver räcker ett bandage till båda bak.

Vår ena dam har smala ben och mycket lätt för att få skav. Har hittills inte hittat några gamascher som funkar bra utan lindar i stället. Funkar bra, har inte fått skav hittills och lindorna har inte gått upp. Använder equiwraps eller liknande självhäftande.

du kan linda med bandage (tex powerflex) under och skaffa kortare gamascher för din häst bhöver väl inte spattgamascher vad jag förstår av ditt medelande :)

vadå lindan gå upp? då lindar du fel eller har dåliga bandage :( finns bandage som heter trace nåt typ 500 för 4 dom bsta jag använt!

"KL"

JAg har massor av Trace-bandage, de är bra som nya men hur bär man sig åt för att tvätta dem? Har tvättat i maskin på 30 grader men de förstörs varje gång. Ena sidan av bandagen ser ok ut men andra sidan blir som en korkskruv. Har reklamerat flera stycken men det blir samma hela tiden.

Jag har några som får skav av gamascher och slår på sig av att bara gå med bandage+vaddstycken. Så jag lindar bandage (utan vaddstycke) och sedan sätter jag på gamasherna. Inget skav och ingen som slår på sig. :)

att tvätta dom är lite jobbigt jag har börjat sätta dom i en tvättpåse för dom blir förstörda då jag tvättar dom med andra skaer och sen får dra i sär dom, då förstörs elastisiteten och dom får som volang. :( det är synd för dom är ju så bra och dyra att dom ska förstöras men jag tvättar på handtvättsprogrammet mina nya och dom har hållt bättre då. men prova nåt "mildare" tvättprogram om du har möjlighet och så dom inte trasslar in i annat :)

vad säger dom då du reklamerat? att jag aldrig tänkt på det!

Ja, precis det fenomenet har jag haft, de blir som volanger.
Har köpt dem i Umeå och där påstogs at de skulle gå bra att tvätta i maskin. Tror tom att det står på förp (fast det är jag inte helt hundra säker på). Nu är jag ju rätt ofta i den butiken så de vet i regel att jag handlat så det har inte varit något problem md att byta.

Men tvättpåse var ett bra tips, det ska jag prova nästa gång.

jag tror inte det är nån fara med skav. min häst har en tjock knöl med en bit som är hårlös. ingen vet var hon skadat sig eller hur men jag trodde vi skulle behöva ta bort den men det har gått jättebra. gamascherna sitter bra så d ebrukar inte skava där. däremot har jag lindat med bandage under gamascherna på hästar som fått skav men inte klarar att gå med enbart bandage.

Det är vanligt att man måste göra så på grund av att gamascherna skaver, men man måste ändå ha dem. Det smidigaste då är att linda under med powerflex, om det bara är runt kotan det skaver räcker ett bandage till båda bak.

Jag minns inte om det var för att gamascherna skavde som vi gjorde så på några hästar men några hästar slog sig rejält med bara linda så då fungerade det bäst med linda och gamasch ovanpå :).

Ni som har hästar med små ben.. Johnny Nilsson har rätt så små gamascher och de brukar dessutom ha bra passform och vara mjuka och smidiga. Vi har några par i stallet, och de passar jättebra på de minsta varmbloden.

Jag har Racing Tacks-tävlingsbandage, som jag gillar bra och de verkar hålla för hur många tvättar som helst. Fast de är inte så elastiska.
Finns det inte något liknande Trace (ungefär samma prisklass)? Jag tror vi har det i stallet, ska kolla upp det. De verkar också tvättbara.

Hallåj och tack för era svar!

Jag har funderat på mindre gamascher, kortare, men jag har inte hittat något märke som jag tycker är bra :confused:
Jag gillar inte finn tacks.

Lindan har ju aldrig gått upp för mig, men jag tänker att det är väl det värsta som kan hända?

Jag gillar neoprene paddarna ganska mcyket, tycker att de är smidiga att få runt benet och lättare att få lindan snyggt.

det finns ju även neorpenpadar med skål som paddar med gamascher på..ska se om jag hittar en bild... svårt att förklara men du kanske sett dom?

Senast ändrad av en moderator:

aha !

har jag ingen aning om!

DEt skulle kanske kunna vara något!

visa gärna bild,
tack tack på förhand

hittar ingen men mitt på neoprenpadden är som själva ytterskålen som av gamaschen påsytt/limmad så man lindar bara på det. :)

:idea: Tack för tipset, jag ska försöka få tag i sådana !

lltrot.com har iaf :) finns nog på dom flesta välsorterade travshoppar

26460.jpg

bole.nu har dessa :D

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
L
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon kan ha några funderingar angående något min ponny fått på insidan av bakbenen.. Det började med att jag...
Svar
5
· Visningar
3 716
Senast: Lurvig
·
Hästvård Får hoppas jag la denna rätt. Hur ligger det egentligen till? Ska man, som vissa säger, inte linda benen varje natt? Jag menar, vissa...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: Natasja
·
Hästvård Bakgrund: min ena häst blev tidigare i höstas halt på vä fram och blev behandlad i vä framknä, förmodligen efter att ha blivit skodd med...
Svar
1
· Visningar
2 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka