Gamascher / bandage...

Salandge

Trådstartare
Jag tror att jag blir tokig.... :crazy: Kallblodet stryker sig på kotorna men han kan banne mig inte ha några skydd. "Flärpen" på gamascherna (Wa*lsten) skaver något fruktansvärt (lymfangit som ett brev på posten)... Om man bandagerar skavs stryksåren upp igen tills det börjar blöda... Han behöver flärpen så gamacsher utan är inte heller att tänka på. Jag blir galen... Eftersom vi inte hittar några skydd som passar vill ju inte såren läka.

Finns det någon som kan tipsa om några superskydd till en skavsårsbenägen herre? :confused:

Sv: Gamascher / bandage...

Mmm, jag har tänkt på det men flärpen skaver liksom "längst ner" där kotled övergår till karled... *svammla*
Har funderat på gamascher med speed-cob... det kanske vore något?

Extra höga skalpers och gamascher utan flerp.

Eller genomtrampningsskydd.

Ha en nylonstrumpa där det skaver.

Vi har samma sabla problem med vårt varmblod..... :crazy:

Vi har provat allt!Inklusive skalpers o.s.v.

En del hästar har detta problem hela sin tävlingskarriär tyvär....

Målet är att kunna lätta hästen,då slapp vi problemet med vår.

Jag brukar tvätta noga med tvål och vatten sedan hålla det mjukt med den salva som innehåller tjära,svart burk.....

Läker då snabbt till nästa start.

Jag vet känslan,man sliter sitt hår....... :devil:

Lycka till//Stally

Vi har bandage under skydden+talk

Köpte sån där sårspray med aloe vera (Vetrinary Formula från FLP) och använde powerflex under... nu är skavsåren ett minne blott.
Dom billigaste med sämsta kvaliten "passade" min häst bäst.... (JN för 490:- på shoppen på Solvalla..)

Jag tackar för tipsen! Verkar som att det blir till att experimentera tills vi hittar något som fungerar...
Den där aloe vera-sprayen kanske vore någor eftersom såren vägrar att läka!?

Salandge skrev:
Jag tackar för tipsen! Verkar som att det blir till att experimentera tills vi hittar något som fungerar...
Den där aloe vera-sprayen kanske vore någor eftersom såren vägrar att läka!?

japp det läker som bara den!
Finns visst som gel oxå men jag använde sprayen eftersom det var öppna sår mest hela tiden...

Spreyen är perfekt till lite mindre sår. FLP Aloe Vera Gelly är kanon om såren är lite djupare. Det går utmärkt att kombinera dessa.

Hade båda två till min häst när han blev sydd. Gellyn först på de större och djupare såren och sen sprayen över allt så at jag var säker på att jag inte missa något. Han har i normala fall dåligt läkekött och brukar spricka lite när man tar stygnen. Men det läkte hur fint som helst. :bow: :bow:

Så det är absolut värt ett försök.

Om du inte hittar en återförsäljare så hör av dig

:angel: Viskar: min mamma säljer produkterna

Ok! Tror att jag ska testa aloe veran! Hmm, jag tror att vi har en återförsäljare här uppe... annars kanske det går att få tag på via internet?!

zilla skrev:
Extra höga skalpers och gamascher utan flerp.

Eller genomtrampningsskydd.

Ha en nylonstrumpa där det skaver.

Nylonstrumpa säger du... Med andra ord så får man trä på den på benet och sedan sätta skydden ovanpå.. Den hasar inte ner då?

*ser pålle framför mig med beiga nylonstrumpor på båda bak* :rofl:

Om du söker på Forever living product så får du upp en del som säljer via internet ;)

Salandge skrev:
Nylonstrumpa säger du... Med andra ord så får man trä på den på benet och sedan sätta skydden ovanpå.. Den hasar inte ner då?

*ser pålle framför mig med beiga nylonstrumpor på båda bak* :rofl:

En liknande syn dök upp i mitt huvud.....*nylonstrumpa med många maskor på en käck liten varmblodsfröken* :rofl: ......ska testa det eftersom jag också har lite problem med skav (på hästen).

Salandge skrev:
Jag tror att jag blir tokig.... :crazy: Kallblodet stryker sig på kotorna men han kan banne mig inte ha några skydd. "Flärpen" på gamascherna (Wa*lsten) skaver något fruktansvärt (lymfangit som ett brev på posten)... Om man bandagerar skavs stryksåren upp igen tills det börjar blöda... Han behöver flärpen så gamacsher utan är inte heller att tänka på. Jag blir galen... Eftersom vi inte hittar några skydd som passar vill ju inte såren läka.

Finns det någon som kan tipsa om några superskydd till en skavsårsbenägen herre? :confused:

Har en bekant med det hära problemet... hon "äter" gamascher, ett snabbjobb o cå är dom slut.. I vintras var det kört.. hon hade bandage som påkar runt benen med endå lyckades hon så att blodet sprutade.... Sånt dära är svärt.. Det blev inget vettigt av hans häst TYVÄRR :crazy:

lsz skrev:
En liknande syn dök upp i mitt huvud.....*nylonstrumpa med många maskor på en käck liten varmblodsfröken* :rofl: ......ska testa det eftersom jag också har lite problem med skav (på hästen).

Finns ju snygga mönstrade... :p

Det finns i olika färger :idea:Vill du kan jag hjälpa dig om ni inte har det i norrland :rofl: :angel:

zilla som e halvt same :eek:

Vi hade samma problem en gång. Provade med ett tjockt lager vaselin. fasligt kletigt, men fungerade. Vid start: var noga med att ta bort skydden efter värmningen, borsta rent dem och kladda på mera inför loppet. som nån annan sa kan också höga skalpers hjälpa.

burton skrev:
Vi hade samma problem en gång. Provade med ett tjockt lager vaselin. fasligt kletigt, men fungerade. Vid start: var noga med att ta bort skydden efter värmningen, borsta rent dem och kladda på mera inför loppet. som nån annan sa kan också höga skalpers hjälpa.

Jag kanske är överpetig med det, men jag har dubbla uppsättningar av allt och byter mellan värmning och lopp. :o

Då är jag garanterad att inget gammalt grus ligger och skaver på dem...

/// ghost

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka