Gamascher / bandage...

Sv: Gamascher / bandage...

Ja, egentligen ser jag helst också att man spolar skydden och har med ett par extra. borstar man bara skydden så kan det ligga fin sand kvar och orsaka skav ändå.
Det hände att jag hade lindor under skydden ibland.

Kan du inte ha bandage o gummivaddar och skalpers bara då, slår han på sig mycket???
det finns ju förstärkta gummivaddar....

..eller om hästen inte är riktig fräsh....jag hade en häst en gång som hade specialknäkappor, (högre än vanliga och stålförstärkta) han gick på sig så hårt på knäna så det lät som smatterband i kurvorna, efter ett år jag hade honom kunde jag plocka bort helt vanliga tunna knäkappor om jag viljat....han var ALDRIG på sig på knäna.....då hade vi jobbat mycket med hans fysik och bl a att han var så låst i bogen(hade han ju inte "ont" av men rörelsestörningar blev det ju) så han rörde ju bara från knäna o neråt och det var en fruktansvärd paddling.....

jag har tänkt på det men flärpen skaver liksom "längst ner" där kotled övergår till karled
:confused: Kotleden kan aldrig övergå i karled. Vart skaver det egentligen på din häst? Kotan eller kotleden? Kotan och kotleden är två helt skilda anatomiska företeelser även om de nu faktiskt sitter ihop. Är det själva kotan (så har jag fattat det) som blir skavd kan du kanske pröva med en vanlig hederlig "sausage boot" :idea:
sn629.jpg
denna placeras runt kotan och skyddar mot sparkar och slag ända ner till karleden. Denna ring kan man kombinera med en annan form av skydd/lindor som skyddar hästen skenben och senor. :)

Vi trodde också att han kunde vara ofräsch så vi kollade upp honom för en tid sedan men vet hittade inget... Vi tog även ut ET men han hade inte heller något att anmärka på, han sa att det var sällan han fick komma och behandla en så fräsch häst... :)

Problemet ligger ju mer i att allt skaver upp hans sår... han slukar inte gamascher eller så, men allt skaver ju... Bandage, gamascher... you name it! :crazy:

zilla skrev:
Det finns i olika färger :idea:Vill du kan jag hjälpa dig om ni inte har det i norrland :rofl: :angel:

zilla som e halvt same :eek:

Hehe... tack, men vi har faktiskt ett rätt stort utbud här uppe också! :D Bor förresten inte längre norrut än Umeå...

Blir nog ett par svarta till en svart häst :D

..men är det inte samma häst som har lösa benbitar?? om han har det kan det ju störa cirkulationen och därmed får han lättare att få skav...

roslagen skrev:
:confused: Kotleden kan aldrig övergå i karled. Vart skaver det egentligen på din häst? Kotan eller kotleden? Kotan och kotleden är två helt skilda anatomiska företeelser även om de nu faktiskt sitter ihop. Är det själva kotan (så har jag fattat det) som blir skavd kan du kanske pröva med en vanlig hederlig "sausage boot" :idea:
sn629.jpg
denna placeras runt kotan och skyddar mot sparkar och slag ända ner till karleden. Denna ring kan man kombinera med en annan form av skydd/lindor som skyddar hästen skenben och senor. :)

oki... men du vet väl hur ett par gamascher med flerp ser ut?! Dels så skaver det på kotan men det är även "baksidan" av flerpen som skaver... Vilket blir så långt bak på kotleden som du kan komma... nästan i karleden. :D Själva strykningen sker både på kotleden, kotan och nedre delen av skenbenet.

har du flärpar du "sätter fast" ...isåfall förstår jag dig...dom är helt värdelösa

Nope, det här är kallblodet... Underligt att det skaver med tanke på allt hovskägg han har...

Brukar den andra modellen sitta bättre? Speed-cob, har för mig att det kallas så den "lösa" flerpen?!

Jo, jag tänkte provar bandage med mjuuuuuka vaddar. Iof är jag inte så förtjust i att bandagera... Är (överdrivet) rädd för lösa bandage.. :smirk:

Senast ändrad:

men har du provat förstärkta vaddar då?? Dom KAN inte skava....helt omöjligt :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka