Galoppträning som rehablitering!

lillis1222

Trådstartare
Hejsan alla därute!

Jag har hört att många som haft halta/behandlade hästar kört med ngt slags "galopp - programm" vis igångsättningen, och att detta resulterat i mkt lyckade resultat!

Jag är jättenyfiken på denna metod? Hur gör man? resultat? mmmm..

Sv: Galoppträning som rehablitering!

Det beror nog på vilken typ av skada. Din Vet. borde veta.

Ja det finns dem som sätter igång i skritt o sen galopp. Det bör dock vara i balans- på tygeln o i väl avvägt tempo o underlag. Troligtvis på raka spår.

Misstänker att den galopp som avses är den typ man använder för att konditionsträna galoppörer med. Väldigt svårt att beskriva för den som inte är insatt. Men man "kantar" hästen ungefär som axel beskriver det. Men det är ju en helt annan ridstil än den vanliga. Man rider liksom hästen mot handen och det sker i ett lugnt och jämt tempo under en längre tid/sträcka. Hästen ska kännas avslappnad men ändå framåt.

Finns en veterinär i Mantorp som förespråkar galopp vid igångsättning. Verkar gälla oavsett typ av skada. De som varit där får med sig ett program för hur många minuter man ska galoppera varje dag osv.

Jag är skeptisk.

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet... 2
Svar
20
· Visningar
4 012
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 919
Senast: Dino
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara... 2
Svar
28
· Visningar
4 715
Senast: Trissa
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan... 6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka