Hästen är helt hundra frisk och fräsch?
Är den rak och balanserad i sin kropp?
Jag skulle rekommendera att ha ut en kiropraktor eller liknande att titta på den i ett första skede.
Eventuellt kolla upp dej själv hos en osteopat eller liknande, galopp-problem går ofta härleda till ryttarens sits har jag en känsla av...
Men jag känner igen problemet väl -min gamle häst var exakt likadan, och det blev till slut som en låsning för mej så fort vi skulle fatta vänstergalopp (eller när jag skulle fatta vänstergalopp på nån annan häst). Men på honom kunde man i skolorna märka att han var lite svagare i högerbak, men var en hejare på att avlasta den som han ville/som kändes bekvämt. Skolorna såg helt enkelt "perfekta" ut - men när vi började fokusera på att han bar upp rätt på sitt högerbak så märktes skillnaden omedelbart. På honom var jag mycket noga med att rida högerbak rakt in under honom i skolorna -få honom att belasta högerbak rakt och på det viset gymnasticera upp honom och få honom starkare. Slutor som bara knappt var på 3 spår fick stor effekt -de var mycket samlande och lösgörande och han frustade och stånkade. Skönt för kroppen.
I galoppen red vi mycket skolor, även fast det var svårare med placeringen av honom där så hjälpte det mycket att sitta och byta mellan öppna och sluta på olika linjer och i olika övningar -dels kom jag från min "låsning" lite, dels blev den gamle starkare och mer "bekväm" i sin vänstergalopp. I skolorna jobbar man ju därtill aktivt med att flytta bogarna och förbättra följsamheten.