galoppsprång liten häst....galoppbommar och travbommar

Zaida

Trådstartare
jag har en liten prinsessa ej slutmätt mellan 150-155cm

vilka är de rimliga avstånden att räkna med mellan galoppbommar och travbommar? på ett ungefär

Sv: galoppsprång liten häst....galoppbommar och travbommar

Beror ju på hennes galopp.

Din häst ska helst kunna tränas på de "Normala" avstånden, har ett sto som är ca 159 och tävlade 140 hoppningar hon hade inga problem att gå på långa avstånd i de hoppningarna men det är en träningsfråga.
Variera avstånden på korta, långa och normala så hittar du det som du och din häst kommer att fungera bäst på.
Men att enbart "skylla" på att din häst är liten och att man måste korta alla avstånd är inte helt rätt utan du som ryttare ska kunna variera din häst steg.
Testa dig fram du kan bli positivt överaskad av din hästs steglängd! Ingen säger att en häst som är 170 inte kan gå samma avstånd som en B-ponnys. Att sätta ut två bommar på 20 m mellan kan man variera i all oändlighet. testa att galoppera 4-5 steg där i mellan eller 8..
KÖR HÅRT!!

jag har en liten prinsessa ej slutmätt mellan 150-155cm

vilka är de rimliga avstånden att räkna med mellan galoppbommar och travbommar? på ett ungefär
detta är vad jag hört , inte så jättekunnig..:
När man rider galoppbommar med stor häst brukar man räkna ungefär 3 meters och med ponny 2 meters avstånd mellan bommarna . Börja med 2,5-3 meter avstånd , låt någon kolla på och så får du kanske lägga bommarna lite tätare eller så kanske du får öka avståndet ? ;)

I trav bör det vara ca 1 meter tror jag för en stor häst .

Sedan har Cissi_K riktigt sagt att man kan (och ska?) korta-länga hästens steg och då blir det givetvis annorlunda.

Jag brukar ha som "normalavstånd" på min pålle (164cm) 3m på galoppbommar, vilket är rätt normalt. Sen har vi ca 1,20-1,30 på travbommar. Har också ändrat på tex galoppbommarna så han har gått på ca 1,60 utan problem, som sagt, nyttigt att variera. Men normalt så bör väl din kanske ha lite kortar än 3m å 1,30.
:D

du har ju som sagt fått dom rätta svaren, men träna verkligen på att ändra avstånden, det är jättebra :)

Jag har ett varmblodssto som är mellan 154-156..

Mellan mina bommar så brukar jag korta ca 50 cm..
Altså på en galoppbom ca 3 m, emmellan.. ==)):bump:

gå in op www.horseway.se
sen hoppning, avståandstabell och ta avstånden för d ponny.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka