Galoppsadel till islandshäst, vad tror ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

SoNo

Trådstartare
Tidigare i min tid så har jag tränat galoppörer, jag upplevde då att deras sadlar var extremt lätta och kändes bara som en liten läderbit man la på ryggen med stigläder.

Anledningen till att jag kom och tänka på detta är att min häst just nu behandlas pga kotledsinflammation båda benen fram.

Min fundering är om man skulle ta och köpa sig en galoppsadel eftersom den är väldigt lätt, liten och framförallt brukar ligga stilla på hästen.

Jag har just nu en fengur sadel som väger en del mer än en galoppsadel samt att den gärna glider fram precis som alla andra sadlar jag har provat på henne.

Jag vill helst inte rida barbacka på henne eftersom hon kan få för sig att hoppa till för lite olika saker under turen, därför funderade jag väldigt mycket på galoppsadel....

Vad tror ni om detta som har vana inom sporten?

Är det nån större skillnad på alla galoppsadlar eller är de i princip lika?
Om inte, vad bör man tänka på vid köp?

Sv: Galoppsadel till islandshäst, vad tror ni?

jag skulle köpa en barbackasadel istället... galoppsadeln är ju inte direkt uppbyggd för att avlasta, så det är ju inte en "rida-ut"-sadel.

Sv: Galoppsadel till islandshäst, vad tror ni?

Beror ju lite på om det är en träningssadel eller tävlingssadel du tänkt lägga på. Träningsadlarna är större, tyngre och stabilare och används på de flesta galoppstall både för träning på banan som travpass i skogen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
436
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 320
Senast: lirco11
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 753
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka