Galoppövnnigar!

H

_HANNI_

Har ett sto som blir väldigt tung fram till i galoppen, har någon några bra övningar eller tips för att "sätta henne mer på röven" ?
tacksam för svar :)

Öva med att korta och länga galoppen med att ex. ta hjälp av två bommar.
Lägg dem på att avstånd som u själv bestämmer (vad du tror passar)
Sedan galopperar du mellan dem.Om du fört får tex. 6 galoppsprång så ska du korta till 5 och sedan länga till 7.
Det kanske kan få henne att tänka efter lite

ïgångsättningar och avsaktningar.. träna dett JÄMT, skritta tre steg, galoppera tre, upp med händerna lite så att du blir lite starkt i handen och sitt tillbaka, låt henne nästan hoppa rakt upp för att hon är så ivrig över att få galoppera innan du låter henne ta några steg, och stoppa upp INNAN hon hinner bli låg och flack..

funkar tokbra på de flesta hästar.. skitbra övning för dom som har lata sega hästar oxå.. ja alla hästar kommer igång bra med igångsättningar och avsaktningar.. :)

Övergångar fungerar jätte bra på min häst också. Om du tar en stor volt vid ena kortändan och gör minst 2 avsaktningar/galoppfattningar per runda, så ska hon nog komma upp sig lite. Att öka och minska, såväl i traven som galoppen fungerar också, men då ska i regel bromsen och gasen fungera bra innan, och det gör den om du har gjort många fattningar.
Lycka till! :bump:

Sv: Galoppövnnigar!

Göra en fattning, sakta av efter två - tre språng, göra en ny fattning, sakta av efter två-tre språng osv.. Gör det hälst från skritt till galopp, och galopp till skritt. Sedan kan ska du också göra många halvhalter i galoppen så att han kommer under sig med bakbenen. Se då till att han verkligen går igenom halvhalten.

Lycka till :smirk:

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 117
Senast: Fiorano
·
Hemmet Jag har fått ett par bitar fin hälleflundra. Men jag har aldrig lagat det och vore tacksam för tips på bra recept.
Svar
4
· Visningar
198
Senast: Mineur
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
453
Hemmet Tacksam för snabba svar innan jag tar fram eldkastaren (som jag tyvärr inte har).
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama