Galoppövning inför bytesträning

alazzi

Trådstartare
Ska försöka beskriva så gott jag kan den övningen som vi tränade på i helgen. Min hjärna fick inte ihop det hela så jag vill diskutera lite på svenska vad som händer.

Vi red öppna på en volt och från denna öppna skulle vi fatta förvänd galopp utan att förändra något i sits eller böjning. Vi skulle bara be om galoppen.

I hästens starka varv fungerade det men inte i det svaga och där tror jag att det mest beror på pilotfel:angel:

Min häst fattade rätt galopp i det svåra varvet. Jag förstår att det beror på att jag red klantigt och gjorde så att han inte kunde fatta förvänd galopp eftersom jag störde honom.

Vi fick sen galoppera några språng i förvänd galopp, bryta av till trav, rätt galopp några språng osv

Har ingen direkt fråga, undrar bara om någon har gjort liknande övningar och kan komma med lite mer ridtips kring hur man rider denna övning?

Sv: Galoppövning inför bytesträning

Förstår inte riktigt... Red ni öppna på volten och fattade sedan förvänd galopp? Red ni en vanlig eller förvänd öppna? Dvs var hästen böjd innåt eller utåt i öppnan? Jag får nämligen inte övningen att riktigt gå ihop i mitt huvud...

Såg din andra tråd och förstår då att det nog var förvänd öppna ni red för att sedan fatta förvänd galopp. (och då förstår jag:idea: :D )

Tyvärr har jag inte ridit övniningen. Men jag har ju fattat galopp ur öppna men är inte så förtjust i det eftersom att det lätt blir lite förvirrat. Så några tips kan jag inte direkt ge (men det finns det säkert mga andra som kan!) Det som jag själv däremot får vara nogrann med vid fattningarna ur skolor är att få till en bra "galopp-juck" vid själva fattningen vilket jag kan ha lite problem med när jag redan sitter i en rörelse.
Men som sagt det kommer säkert mga bra svar från de som ridit övningen!

Vi red hästen inåtställd i volten och ur denna röresle så skulle vi fatta förvänd galopp eftersom vi så att säja redan satt korrekt för den galoppen. Jag fattade inget jag heller utan var som ett stort frågetecken:)

Jag tyckte övningen var svår att få ihop.

Vi fick även rida förvändöppna på fyrkantsspåret och ur den fatta förvänd galopp.

Jag har tidiagre mest fått rida slotor före galoppen så detta var helt nytt.

Nu hänger jag inte med.. öppna på volten.. då är ju inner höft fram och ytter bak... Då är ju hjälperna rätt för rätt galopp... lr e jag ute å cyklar?

Nej, jag fick inte heller ihop det. Jag var tvungen att fråga tränaren och när han förklarade så lät det helt rätt men jag fixade ändå inte övningen.

Förklaringen var att blivande innerbak är obelastad när man rider öppnan och därför ska det vara lätt för hästen att fatta förvänd galopp ur öppnan.

Ju mer jag tänker på det så hade det varit mer logiskt om vi hade ridit förvänd öppna. Då hade inre skänkeln varit lite bakåt, ytterskänkel lite framåt och vi hade haft hästen böjd åt rätt håll för förvänd galopp.

Men tränaren poängterade att hästen skulle klara av att fatta den begärda galoppen även om den var böjd åt fel håll. Han menade att den viktiga punkten var att blivande innebak var obelastad.

Och, jag köper att blivande innerbak är obelastad men jag sitter ju helt tokigt för den begärda galoppen?

Innerhöft framåt, ytterskuldran bakåt.

Senast ändrad:

Har skrivit en clinicrapport på s-mule och när jag läser den så blir jag ännu mer förvirrad. Jag har lärt mig att sitta med innerhöften framme i öppnan och då sitter man ju rätt för rättvänd galopp. Nu när vi red förvänd öppna på rakt spår skulle jag fram med innerskuldran för att sen kunna få den förvända galoppen. Inte konstigt att det blev knas i mitt huvud.

Har jag lärt mig fel kroppsposition för öppna? Måste nog leta fram en lärobok i dressyr för att läsa på lite.

Jag har fått rida en liknande övning för min dressyrtränare. Först fick vi rida öppna på volt. Ur öppnan ställa om till förvänd sluta och därefter fatta förvänd galopp. Fungerade jättebra. Att däremot fatta ur öppna låter som du skriver inte riktigt som man ger hästen rätt förutsättningar för att fatta förvändgalopp.

Idag fungerade det! Jag började med att rida öppna och sluta på rakt spår och växlade mellan dessa rörelser för att analysera vad jag gör med kroppen. Och sen fungerade övningen på volten åtminstone i hästens starka varv. Precis i fattningen satt jag kvar med sittbenets vikt inåt men så fort som hästen galopperade så satt jag om och ställde även om hästen. Gick riktigt bra.

Och jag inser att jag inte har en aning om teoretiskt hur man rider vissa rörelser;) Jag red inte alls öppna som jag trodde. Kanske gör jag fel men det fungerade i alla fall.

Jag trodde också att vi skulle ställa om innan fattningen för att underlätta för hästen men det skulle vi ju inte. Jag hade klara problem med att förstå den där övningen, låg länge på lördagskvällen och funderade på hur den skulle ridas.

Och när jag frågade en stallkompis så visade det sig att hon inte heller hade förstått så jag var åtminstone inte ensam. Ibland tror man ju att det är språksvårigheter (tränaren pratade engelska och tyska) men det är mer ett kroppsproblem än ett språkproblem.

alazzi skrev:
Idag fungerade det! Jag började med att rida öppna och sluta på rakt spår och växlade mellan dessa rörelser för att analysera vad jag gör med kroppen. Och sen fungerade övningen på volten åtminstone i hästens starka varv. Precis i fattningen satt jag kvar med sittbenets vikt inåt men så fort som hästen galopperade så satt jag om och ställde även om hästen. Gick riktigt bra.

Och jag inser att jag inte har en aning om teoretiskt hur man rider vissa rörelser;) Jag red inte alls öppna som jag trodde. Kanske gör jag fel men det fungerade i alla fall.

Men det känns ju så fel att behöva få hästen till att fatta galopp enbart med skänkeln och inte fattningen från höften... för när man väl börjat ordentligt med skolorna så blir ju fattningen med höften mkt viktigare än tidigare för att det är den de ska reagera på och inte hur man placerar skänklarna...
Nej, jag förstår nog fortfarande inte riktigt!:p

Jätteintressant övning!

Som jag ser det så är omsittningen galopphjälp från öppna, så för att fatta förvänd är det bara att fatta, ingen omsittning. Dock är hästen då motställd - men kanske att man bara tar en liiten ställning = spelar ingen större roll?

Hinner inte rida förrän imorgon, men ska verkligen testa då! Kul. :)
Vad var det för tränare förresten?

alazzi skrev:
Men tränaren poängterade att hästen skulle klara av att fatta den begärda galoppen även om den var böjd åt fel håll. Han menade att den viktiga punkten var att blivande innebak var obelastad.

Vad spelar det för roll om blivande inner bak är obelastad i fattningen, när språnget börjar med YTTER bak?? :confused:

Jag vet inte? Jag var lika frågande jag. Fick bara denna förklaring samt att vi borde kunna galoppera hästen ställd och böjd åt vilket håll vi ville;)

Tränaren är en mycket meriterad tysk tränare.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 315
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 141
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 300
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag red lektion idag igen. Det har hunnit bli några nu i juli. Idag övade vi på tempoväxlingar. I traven gick det väl si så där, men i...
Svar
1
· Visningar
1 242
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka