Galoppombyten

Urris

Trådstartare
Jag har hört ett sätt att träna galoppombyten, men nu undrar jag om det verkligen är bra, eller om det stör hästen. Då skulle man galoppera mot ett litet hinder och så skulle man lägga tyngden på den sida man vill att hästen ska byta galopp till efter hindret ( t.ex om man kommer i höger galopp så lägger man tyngden på vänster sida). Stör det hästens balans?? eller är det en bra övning?

Hoppas ni förstod vad jag mena, är ganska bra på att svamla..:o Tacksam för svar:laugh:

Sv: Galoppombyten

Det kan vara ett bra sätt, lägga om vikten räcker oftast om man tittar dit man ska svänga efter hindret, och "vara på väg dit" i tanken och vägen. Sen lägga om skänklarna före hindret. Det stör hästens balans lite, men det är ju det som får hästen att byta galopp, för att hålla balansen.

Så har jag fått lära mig att göra av flera hopptränare. Huruvida det är "rätt" eller inte kan jag inte uttala mig om, men det är väldigt effektivt. Jag ser det dock inte som ett galoppombyte utan snarare byta galopp över hinder. Dressyrnörd från början ;)

Senast ändrad:

Men man måste börja nånstans. För många räcker det bara med en bom på marken. Grejjen är ju att hästen gör bytet i svävmomentet, således blir det ju lättare och lättare ju större svävmoment hästen har, vilket man kan styra med bom/hinder.

Tack så hemskt mycket för alla svaren! :)Nu fatta jag:idea: Ska testa det:D

Man gör så för att just komma i balans efter hindret, men jag skulle inte kalla det för byten, utan att mer komma i balans så hästen oxå vet var den ska sedan.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 527
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Vill höra ifall någon här har några/någon bra övning som kan utföras på banan. Skulle vara lärorikt! Min häst är starkast på...
Svar
2
· Visningar
687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar