Galoppombyten i språnget och korrekt galoppfattning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Estivuz

Trådstartare
Jag jobbar väldigt mycket med galoppen på min häst just nu. Försöker få honom att byta galopp på kommando när vi byter varv. Egentligen är det hoppnigen vi satsar på så jag brukar bli nöjd bara han byter och inte fundera så mycket mer på det.. :D

Alltså, när jag gör en galoppfattning, då lägger jag vikt på det inre sittbenet men fattar med ytterskänkeln en bit bak. Är detta helt fel?
Likadant vid galoppombytet, jag ställer om och fattar för nya ytterskänkeln.

Nu har jag kollat runt i lite trådar och det verkar som man skall göra tvärtom, bytet skall göras med innerskänkeln för att undvika att bakdelen svänger inåt osv.

Kan någon duktig dressyrryttare förklara hur ni rider i galoppen och bytena?

Var i Globen och kollade på küren, och försökte därför titta hur proffsryttarna gjorde i byterna i varje och vartannat. Tyvärr var det lite svårt att se, men de verkar byta för innerskänkeln?

Både jag och hästen är ganska gröna på bytena, som sagt, hästen byter men jag vill lära mig på rätt sätt!

Sv: Galoppombyten i språnget och korrekt galoppfattning

de flesta byter med ytter- för att den ska börja med nya ytterbak.
fattningarna görs mest med säte / höft innerskänkel.

hästn bör ju vara i form o sätta sig lite i fattningen o det måste man hjälpa till med i början.
Bytet ska göras fri från handen- att den bär sig o blir lättare fram o får då större gest o större uppåtkurva i språnget.

Ja, fattningen gör jag ju mest med sätet. Behöver bara trampa ner lite i inner stigbygel och sitta till..
Så det är alltså okej att rida bytena för ytterskänkeln? Nu i början måste jag ju vara övertydlig med mina hjälper och vill då inte förvirra hästen!

Du skaplacera om skänklarna ett språng innan-en förberedelse utan direkt inverkan- SEn lägger du till yttern.

den inre är mest för att hålla hästen rak- om den gärna svajar eller faller ditåt.

Okej, så det "rätta" sättet att rida är ett byte är att byta för nya ytterskänkeln?
Det gör även Kyra K och gänget?

Rätt o rätt, men så gör de flesta även om det finns folk som byter med innern här:angel:

När jag byter på en mindre rutinerad häst så gör jag det i flera steg.
Först är det viktigt att galoppen är framåtgripande, man får inte börja bromsa för mycket.
Sen är det viktigt att man tänker innerbog upp i yttertygel, man kan rida lite undan innerskänkeln upp i yttertygeln för att vara säker på att hästen inte lagt över vikten på innersidan.
Sen kramar jag på yttertygeln, för ytterskänkeln något utefter hästens sida (så att hästen känner det) och som sista steg så ger jag hjälpen med ytterskänkel (trycker till lite med vaden). Samtidigt gör jag min innerhöft fri, så att jag sitter i den nya galoppen när hästen landar.
Det är viktigt att hästen accepterar att man gör detta i flera steg och inte förekommer mig utan väntar på byteshjälpen. Så småningom räcker det att jag kramar på yttertygel och gör höften fri så byter hästen.
Ett vanligt fel är att man håller för mycket i nya innertygeln.
Byter inte hästen rent ignorerar jag. Byter den rent - massor med beröm.

bra beskrivning, men det var värst vad mkt ytter o inner det blev. kors o tvärs;)
Jag sitter inte om förrän hästen byter o placerar mig automatiskt där jag ska vara- i språnget.

Ja du, det är inte lätt att förklara något som tar mindre än två sekunder att genomföra:D
När jag funderade på vad jag egentligen gör på en orutinerad häst så är det faktiskt just såhär.

Rätt o rätt, men så gör de flesta även om det finns folk som byter med innern här:angel:

Jag tror, efter att ha läst den gamla tråden igen för ett tag sedan, att mga av de inläggen var förvirring över om vilket som eg var ytter, dvs den nya yttern eller den gamla. Jag tror de flesta egentligen bytte för samma skänkel fast det blev fel i förklaringarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 328
Senast: JohannaB
·
Dressyr Jag undrar en del över HUR man ska göra. Vi byter galopp i språnget åt vårt lätta håll utan precison men åt vårt svåra håll blir det...
Svar
8
· Visningar
5 816
Z
Träning Jag rider en 5-åring nu som inte gått så mycket på bana. Den här hästen ska gå i lite ridkurser inom kort och jag försöker alltså rida...
Svar
12
· Visningar
1 736
Senast: ZorroLouise
·
V
Dressyr dagens andra tråd :banana: :banana: men jag måste bara få höra med er koka dressyr ryttare och andra allvetare :) :) min lilla...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: vickis-pajala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka