Galoppombyte

S

somethingspecial

Hej alla glada!

Jag är hoppryttare men rider nu en del dressyr på en välutbildad och känslig dressyrhäst och tänkte be om lite råd. :grin:
Han kan galoppombyten, och jag undrar hur jag ska göra för att göra ett korrekt bra byte.
Med andra ord, hästen kan, och jag vill veta hur jag ska hjälpa honom och be honom om det på bästa tänkbara sätt. :)

Tack på förhand! :bow:

Sv: Galoppombyte

Är det verkligen ingen som vill svara lite snabbt..?!

Har du ingen aning är det bästa att ta hjälp av en tränare så allt blir rätt från början.....antar att det inte är precis det du vill ha som svar iofs :cool:
Kort sagt - bra galoppkvalitet, kolla att hästen är eftergiven i nya innersidan, ge byteshjälpen med nya ytterskänkel ngt tillbakadragen.
Vad som är viktigt är att ha rätt timing som ryttare, man får inte "överfalla" hästen med byteshjälpen.

Men som sagt, be ngn om hjälp i början så kommer det att bli mkt enklare och trevligare för både dig och hästen :)

Jo det klart att jag kan ta hjälp av en tränare, men jag vet principen och hur man gör, men hade lite funderingar över om jag gjorde rätt. Men det stämmer in på det du skrev. När, i vilken av galoppstegens fas, ska man göra den omställningen och den nya "galoppfattningen"?

Fatta galopp.

Att hästen redan galopperar är ju sekundärt, tycker många krånglar till sina byten så det blir kortslutning både för häst och ryttare vid bytet.

Fast det krävs ju en viss förberedelse om man inte som PF skrev- ska överrumpla hästen.
Ts. det låter som det inte är din häst. Be ägaren visa o hjälpa dig- för att få till fina byten- inte bara en växling a la hopphäst;)

Nej precis, huvudet på spiken gånger två där, inte min häst, och det stämmer att jag inte bara vill göra ett byte, som är godkänt för hoppning liksom. Jag vill kunna göra ett korrekt galoppombyte, väl värt dressyr :) ;)

I vilket ögonblick gör man den nya "galoppfattningen", i vilken av galoppens fas?? Det är mest det jag behöver veta..

Sök på gamla trådar! Vi är för lata för att skriva igen. :p

Finns tex den här

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=734457&highlight=spr%E5nget

Det handlar om att hitta tajmingen. Men utöver ovanstående som sagts så brukar det vara enklast till en början att räkna 1 var gång galoppsidans framben går i (så mkt svårare att känna bakbenen).

På 1 gör du halvhalt
På 2 flyttar du skänklarna
På 3 ger du impulsen

Utgå ifrån det och försök sedan att tajmingen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
685
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 700
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar