Galoppombyte

Z

Zimzalabim

hej, jag har ett 14-årigt sto som jag har tänkt lära galoppombyte. men jag vet inte hur jag ska träna på det, hon har ganska lätt att byta från höger till vänster (har gjort det i skogen på krokiga vägar) men har svårare från vänster till höger. har även provat att byta galopp över en bom på marken och det fungerar ganska bra.
men det känns som att hon bara rusar och byter helt okontrollerat. vet ni någon bra övning man kan rida för att träna på galoppombyten? och för att hon ska kunna byta i lite lugnare tempo?
Tacksam för alla tips.! :bump:

Sv: Galoppombyte

Kan hästen enka byten? alltså h galopp-skritt-v galopp?

Jag övar det med min travpojke som kan enka byten. Han skrittar knappt ett steg sedan fattar han nästa galopp.
Han rusade först in "bytet" p.g.a. att vi gick för fort fram.

Din häst rusar förmodligen för att hon inte är nog stark eller inte förstår.
Jag tycker du ska träna enkla byten, om hon hetsar och vill byta galopp så fort du saktat av så skritta några steg extra så hon fattar att hon måste tagg ned. Sen kan du minska skritt stegen tills de bara blir "en halvhalt" och alltså ett byte.

Sv: Galoppombyte

hej, jag har ett 14-årigt sto som jag har tänkt lära galoppombyte. men jag vet inte hur jag ska träna på det, hon har ganska lätt att byta från höger till vänster (har gjort det i skogen på krokiga vägar) men har svårare från vänster till höger. har även provat att byta galopp över en bom på marken och det fungerar ganska bra.
men det känns som att hon bara rusar och byter helt okontrollerat. vet ni någon bra övning man kan rida för att träna på galoppombyten? och för att hon ska kunna byta i lite lugnare tempo?
Tacksam för alla tips.! :bump:

Skickade in en liknande fråga till en "nättidning" och bifogar svaret som jag fick där

Här kommer några ord som är viktiga när du börjar öva galoppombyte: Eftergift, samling, elasticitet och snabb reaktion.

Eftergift - det är väldigt viktigt att hästen är rund i formen och galopperar gnm sin rygg om du ska lyckas med att lära hästen byta rent. Din uppgift är at kunna ha hästen väl eftergiven på tygeln i allt galopp jobb. Ökningar,samling,små volter och övergångar. Om hästen tar spjärn mot bettet redan i detta jobb kan du garanterat räkna med att den gör det när du försöker byta.

Samling - för att orka byta galopp på hjälpen och rent, (observera att jag talar inte om att kasta om hästen i en sväng), krävs en viss grundstyrka i galoppen. Hästen måste kunna "stutsa" på sina bakben. Oftast har hästar med en mindre och "pjångig" galopp lättare att lära sig byta än en häst med stora långsamma galoppsprång. Träna på att kunna samla galoppen och galoppera lite på stället. Du kan tex rida på en fyrkant och samla galoppen i hörnen och sen vända. Jag jobbar gärna med att lära piruettjobb samtidigt som jag börjar med byten. När hästen blir starkare i galoppen av pirruettjobbet blir det också lättare för den att byta galopp.

Elasticitet - det är lättare för hästen att byta om den har ett visst "gummiband" i kroppen. Att rida tempoväxlingar är ett bra sätt att tränna "gummibandet". Ett annat sätt är övergångar. Här kommer dina enkla byten in. Det viktiga i de enkla bytena är inte att det blir ett visst antal skrittsteg,det viktigaste är HUR hästen saktar av och HUR den fattar galopp. För att du ska kunna ha en fair chans när du börjar byta ska hästen kunna sakta av i god balans och fatta ny galopp på samma sätt. Om det blir 1 eller 4 skrittsteg har inte så stor betydelse.

Snabb reaktion - det är viktigt att hästen är reaktiv och snabb på hjälpen när du börjar byta. Även här är enkla byten en bra övning. När du gör avsaktningen i början var då noga med att hästen verkligen lyssnar på din förhållning. Om den är seg i sin reaktion kan du behöva renodla hjäperna och ta en rejäl förhållning utan att du klämmer för mycket med dina ben. Gå tillbaks i hästens utbildning och se till att handen fungerar som broms och skänkeln som gas.

Jag börjar alltid byta på en enkel diagonal. Jag vill ha en enkel linje där både jag och hästen känner oss trygga.

På vissa hästar kan man behöva förstärka bytes hjälpen med ett spö. Tänk då på att spöt ska vara i samma hand som du har galopp fram mot bytet. Det vill säga: Kommer du i höger galopp ska spöet vara i höger hand för att inverka på rätt sätt.

Det är viktigt att hästen är i god balans när den byter galopp. Annars kan den lätt bli spänd och börja springa iväg (ett vanligt problem).

Ta hjälp av någon som har rutin. Får du problem, be någon rutinerad ryttare att sitta upp.
Vänta inte för länge... börja byt med bra hjälp på marken.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Redfox
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 326
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: tara
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V