Galoppombyte

D

Donne

Igår hade jag en underbar träning med min unghäst, blir snart 5 år.
Igår gick han lugnt och sansat, kunde rida i ca 20 minuter utan missförstånd :rofl:
Det roligaste var att jag skulle vända snett igenom i galopp, det var inte mening till ett byte, men av en konstig anledning ( fråga mig inte varför) så flyttade jag tyngden lite till vänster. Och helt utan problem gjorde min pålle ett byte, utan problem.

Nja oj vad klumpig av mig.
Jaja bara för skoj skull ska jag pröva igen.

Fattade höger galopp, och vände åter snett igenom. Denna gången flyttade jag tyngden lite senare, för att inte göra bytet på samma ställe.
Och hoppsan sa där kom det igen. Sen slutade jag för dagen :banana:

Frågan är nu, hur kan detta ha blivit såhär. Jag har inte ens tränat enkla byte. det enda jag tränat på är att han ska lyssna på så små hjälper som möjligt.
Anne-Li

Sv: Galoppombyte

när du flyttar vikten måste hästen kompensera för detta för att hålla balansen och det gjorde han genom att byta galopp

Jo men varför gör han det som om han inget annat gjort, vissa hästar bytar i början av inlärningen bara med fram det första stegen. Så att det blir korsgalopp. :smirk:
Klurit

Det är inte sååååå svårt för en häst att göra ett enkelt byte. svårigheten sitter väl i samlingsgraden :)
Din häst är väl helt enkelt väl genomriden med god balans och styrka!

/säger "experten" :smirk:

somliga hästar har lätt för byten av naturen...

Desto svårare för ryttarna däremot! :p

Läste en bra sak i en tidning för ett tag sen (hästfocus?)

Man fattar galopp från ryggning, halt, skritt och trav men att byta galop är oftast väldigt svårt och man krånglar till det för mycket.

Men egentligen kan man säga att "byta galopp är egentligen att fatta galopp från galopp". :idea:
Riktigt bra uttryck tycker jag! Helt plötsligt lät det så enkelt :D och så är det ju egentligen!

jag började rida klassisk dressyr istället, då blir även det enkelt :)
första gången fattade jag inte vad jag gjorde men jag följde tränarens instruktioner och plötsligt hade hästen bytt galopp

Fast min häst - som kan fatta galopp från stillastående annars, blir bara stressad om jag försöker göra ett galoppombyte. Han börjar bara springa fortare...

sån var min men med massor med träning kom vi förbi det. massor av jobb med att få ihop galoppen är det som gäller

Om det är dressyrhäst du har var då försiktig med bytena tills du har rätt på den förvända galoppen, annars blir det lätt bara byten både när dom ska och inte ska.

Men visst är det härligt att känna att dom har så lätt för någonting.

Mvh

Camilla

Jo det är ju en dressyrhäst jag har =) Eller försöker få fram iallafall. Hästen i sig har väldigt lätt för förvänd galopp i bägge varven. Men som du skrev så tränar jag inte byte allt för ofta, knappt något. Är som du sa lite nervös för att han ska byta när jag inte ber om det.
Mvh Anne-Li

Magnum skrev:
Men egentligen kan man säga att "byta galopp är egentligen att fatta galopp från galopp". :idea:
Riktigt bra uttryck tycker jag! Helt plötsligt lät det så enkelt :D och så är det ju egentligen!

Haha sant :D vad enkelt det blir ;) MEN man ska nog ha en stadig, bra galopp och gärna ha tränat förvänd galopp innan för att inte få en häst som byter när den tappar balansen.

Donne: Jag tycker det tyder på att du har en klok häst som hittar det mest bekväma läget!

Totola skrev:
Haha sant :D vad enkelt det blir ;) MEN man ska nog ha en stadig, bra galopp och gärna ha tränat förvänd galopp innan för att inte få en häst som byter när den tappar balansen.

Jo, helt sant! :bow: själva grejen med byten lät så mycket enklare dock! :D

totola : Haha jo det stämmer nog, han är ganska bekväm av sig :rofl: Fast iblan lite för bekväm haha

Detta känner jag igen :) min kompis fick prova rida min pålle och han kan galoppombyten i varje steg och är väldigt känsig för vikten och hur man sitter så när hon skulle galoppera, blev det galoppombyten....(hon satt inte rakt i sadeln) Snacka om att jag skrattade han bara bött hela tiden typ i varje steg. HAHAHA....
Hon kunde inte galoppera på honom.

min ponny är igentligen jätte duktig på galoppombyten men han måste vara väl uttråkad i huvudet för att de ska lyckas om han är taggad så kasstar han av mig istället..

Magnum skrev:
:bow: :bow: :bow: Nu får jag något roligt att öva på imorgon på kära lilla Lurbo-Stina!

Alltså.. egentligen tycker jag inte galopombyten är svårt (lätt att säga iofs på hästar som redan kan det ;) ) det svåra är när man är perfektionist och vill ha hästen böjd också. Jag har för sjutton svårt att rida små serpentiner i SKRITT det blir så mycket kroppsdelar att hålla reda på. En bog skjuter ut här, rumpan åt andra hållet, oj där blev nacken felställd och ojojoj :smirk:
Vi kanske ska hålla oss till galoppfattningar i galoppen istället ;)
(lite kul förresten, på min förra lite halvlata häst brukade jag göra en till fattning i galoppen ungefär var 3:e språng för att han skulle behålla en bra galopp)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 462
Senast: Woffe
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar