Galopphjälp!

HH_gullet

Trådstartare
Hej! Jag har just in handlat mig en travar valack, på 6-7 år,
HAn har inte sprungit på travet, bara lite tränad, men funkade inte så han har gått som ridhäst nu ett bra tag,

Men mitt problem är jag får honom inte till att galoppera, men är galopperad finns film och allt, men när jag var och provred så skrittade och travade lite för han hade inte varit så mycket igång pga av detta väder, så jag tänkte att det var ju inget, men nu när jag fått hem honom och ägaren säger att hon har fatt igång honom under den tiden innan jag fick hem han, så han måste väl kuna orka att ta galoppen, men provade idag och gick inte allt, först så när jag gjorde galopp skänklen så struntade han i den, sen när jag manade på så tror jag han tog men fjantade sig och håll på med huvudet, och ja det bara shett sig, och jag hade honom samlad i traven och precis allt som man ska göra för en galopp fattning,

MEn är det jag som gör fel eller vad är det? jag var i en paddock? tycker ni att jag ska rida ut och prova på en rak väg?

Ni som har rid travare kan någon hjälpa mig?:grin:

Sv: Galopphjälp!

Har du precis skaffat honom kan de ta ett tag innan ni kan börja kommunicera med varandra. Den förra ägaren kände antagligen hästen utan och innan och visste hur man ska få galopp. För ridtravare är det inte alltid lika lätt som att lägga en galoppskänkel.
Har du testat att fatta galopp i ett hörn eller på volten? Orkar han hålla galopp när du longerar? Min kille måste få ganska långa tyglar för att kunna få plats att fatta galoppen, men alla är olika.

Tips är att starta från longering eller tömkörning och använda sig av röstkommando. Lycka till! :)

Som föregående skrivare säger, så tar det ett tag innan ni kommunicerar på ett korrekt sätt. Låt honom landa lite hemma hos dig och rid ut och ha kul. Prova även att ta galoppen ute på rak väg. Ett annat tips är att lägga ut en bom eller cavaletti bom, då brukar de ofta ha lättare att själva fatta galoppen efter "hindret".

oki. ska prova att longera eller rida ut och se om han vill fatta. jag har provat fatta vid ett hörn vill inte eller förstår inte, men får prova mig fram och låta det ta lite tid,

Ja, gör så :) Hur reagerar han när du ger han galoppskänkeln? Blir han sur? eller pinnar han bara på i trav, eller hur beter han sig? :)

när jag gör galopp skänklen så börjar han hålla på med huvudet, alltså skaka runt, eller så göra han inget bara travar på,

Min travare som jag har nu ahr jag haft sedan April förra året. När han kom till mig var han riden i alla gångarter. Han hade varit ridhäst i ett år då. Men det var fan lögn att få honom att galoppera. Det gick inte utan det blev bara travartrav éller så hädne inget alls.

Så jag strunta i galoppen och jobbade honom i skritt och trav. Han var ganska oskolad så jag jobba med att få till formen osv. istället.

Tidigt i höstas (tror det var september) efter att jag ridit honom regelbundet sedan slutet av april. (han stod och åt upp sig först när han kom) Då lyckades jag få till en galopp men han höll den bara i typ 5 språng eller så. Tyvärr travatravade han in i galoppen men vi hade ändå fått till den så jag kände att nu kunde vi börja jobba på den. Tyvärr skadades jag så han stod mer eller mindre från slutet av september och fram tills för någon månad sedan. I söndags utan någora större försök och problem tog han för första gången galopp från samlad trav.

I paddocken är han svårare ute med kompis går det lättare faktiskt. Så känner du att du vill ha till galoppen nu så rid ut och ha med en kompis. Börja gärna i en uppförsbacke. Men som sagt låt det ta tid.

när jag gör galopp skänklen så börjar han hålla på med huvudet, alltså skaka runt, eller så göra han inget bara travar på,

Ok! Kan ju vara så att han inte orkar ta galoppen? Han kanske inte har de rätta musklerna osv än. Sen hade han väl stått ett tag hos föregående ägare? Jag hade som jag skrev tidigare, börjat jobba honom ute i skogen, tar han inte galoppen ute på rakt spår, eller i en liten uppförsbacke så kan han den nog inte eller orkar inte. Då hade jag inte tragglat vidare med det. Jobba honom då ist i skritt och trav och försök få han bärig där först. Man brukar ju säga "en häst som inte orkar/klarar det i skritt, orkar/klarar det heller inte i galopp osv.."

Jobba honom ute i skogen, bland stock och sten, klättra mycket - det ger muskler. Sen är skrittarbete faktiskt ganska underskattat, skritt ger faktiskt mer än vad man tror!

Min travare har aldrig haft problem med att lära in galoppskänkeln, däremot behöver han mer "plats" för att orka ta den. Jag får oftast länga tyglarna en aning så han får hitta sin egna balans, samt söka sig fram och ner.

Lycka till! :)

oki ska prova i morgon att rida ut och se om han tar den, men jag vet att han är galopperad finns flera filmer på youtube, men om jag inte lyckas får jag ta hjälp av den gamla ägaren och se om hon kan hjälpa mig, eller om han inte vill ta den för det dåliga underlaget paddoken,

Hej, Har porvat att fatta galopp ute på ett rakt spår i uppförsbake, vilket funkade men tar släng trav innan och efter, och man får jobba lite för att få fram den annars så ligger han kvar i slängtrav, men han håller inte dne så länge. men är det då för att det fattas muskler på han som gör allt detta?

Styrka, balans och takt är oftast det som fattas när travare inte galopperar.
Eftersom dom ofta har en lite otacksam exteriör och annorlunda rörelsemönster så är det jobbigt för dom att galoppera.
Jag hade väntat med galoppen om han inte orkar ta den utan att slängtrava då det inte gynnar varken uppbyggnad, takt och balans.
Däremot kan du testa att longera/tömköra och se om han galopperar då.
Min var precis som din i början, men det hade med det jag nämt ovan att göra.
Jag lät henne ta galopp vid tömkörning på volt om hon ville. Jag försökte alltid se till att hon hade takt och balans innan då en dålig galoppfattning ger en dålig galopp.
Galoppen kom mer och mer och efter 5-6 månader så galopperade vi i form.
Det som är bra att tömköra/longera är att dom lär sig kommadot galopp via rösten vilken är väldigt behändigt när man väl sitter på ryggen. Ofta stör man då hästens balans och takt om man inte är en riktigt duktig ryttare och rösten är då ett förtydligande om vad man vill.

Nu tar hon rätt galopp från halt, skritt och trav och gör rena fattningar och går i form. Hon gör även fattningar från halt vid tömkörning.
Så ta det lugnt, det kommer, men försök låta bli att stressa fram galoppen för det kommer göra att han förknippar det med stress = spänningar = galoppen blir dålig.

Lägg ett halvår eller så på att skola hästen i skritt och trav så att den får en chans att bygga de muskler och den styrkan som krävs för att orka galoppera riktigt. Varför är galoppen så viktig? Och varför är det så bråttom med den? Du har ju just köpt hästen...

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama