galoppfattningar..

T

tjohej

hejsan!

jag rider en liten ponny ett par gånger i veckan. hon är jättesnäll och mysig att rida. hon är ganska mittimellanpigg, ibland kan hon vara lite småseg men ibland kan hon va superpigg :p hehe. de beror lite på vad hon är på för humör ;) dock har hon blivit mycket piggare nu än vad hon var för kanske ett halvår sen, mycket tack vare att musklerna har börjat komma och hon fått bättre kondition.

jaja, nu till mitt "problem". hon har på senare tiden blivit lite segare på att fatta galoppen. höger galopp fattar hon nästan direkt, men när hon ska fatta vänster galopp blir det väldigt ofta slängtrav innan, och senast jag red tog det en hel långsida innan hon fattade galopp :eek: provade att förstärka med spöt, men det resulterade bara i att hon travade ännu fortare.

det har aldrig varit något problem med att fatta galoppen förut, så nu undrar jag vad ni kan tro att det beror på? det känns som att det inte beror på hennes egen styrka, eftersom hon fått mycket mer muskler på senaste tiden..

det troligaste är väl att det beror på mig, att det är något som jag gör som hon inte förstår. men jag rider rätt mycket andra hästar och jag har aldrig haft några problem med galoppfattningar me dem, alla andra hästar jag rider fattar direkt.

nu vill jag höra vad ni tror! och vad kan jag göra för att förstärka galoppskänkeln så den blir ännu tydligare?

tacksam för svar :bump:

Sv: galoppfattningar..

Kan vara så att det är jobbigt för henne så var det i alla fall för min häst. Min tränare säger att jag ska "bromsa" in i galoppen. Lättast är det på en volt, håll emot på yttertygeln, mjuk i innerhanden, runt innerskänkeln och kicka till med ytterskänkeln. Kan krävas ganska ordentliga kickar men till slut fattar de.

tack för svaret!
det är inte alls otroligt att hon tycker det är jobbigt. tror du hon är starkare åt ena hållet då eftersom hon tar den ena galoppskänkeln bättre än den andra?
jag ska testa ditt tips nästa gång :D

Så kan det mycket väl vara.
Min häst hade jätteproblem med att fatta vänster-galopp. Han envisades med att fatta höger ända till jag blev riktigt övertydlig med hjälperna.
Om hon blir spänd och orolig när du försöker så gå över i andra varvet och fatta den "enkla" galoppen och beröm henne. Hon blir då glad och får bättre självförtroende för att hon klarar av att göra vad du ber henne om. Gå sen tillbaks till det "svåra" varvet och prova igen.
Lycka till!

Försök rida i en åtta med litet hinder i mitten. Den brukar spontant fatta rätt galopp när man byter varv efter hindret. Du fick ju också utmärkta råd tidigare - "bromsa in i galoppen" istället för att rusa (via slängtrav) och jobba på volten - och beröm när hon gör rätt.

Så kan min polle med vara i vänstergaloppen. Ibland bara slängtravar han eller tar fel galopp. Jag fick det här tpset av min ridlärare, att jag skulle ha en stagig yttertygel & att även hålla emot lite med vänsterbenet.

Det där med att bromsa in i galoppen är ett bra råd!

Sen ska du vara noga med att hon absolut inte får slängtrava en hel långsida innan hon fattar galopp. Nu är det ju säkert inte så illa varje gång, men du förstår nog vart jag vill komma. Så fort hon börjar ge sig iväg i traven är det bättre att du tar tillbaka henne och börjar om istället för att i det läget förstärka med spöt. Det kan ju hända att du får börja om 100 gånger innan hon till slut fattar utan att slängtrava, men det får man liksom ta :) Lycka till!

Kanske kan vara så att ponnyn har blivit lite stelare? Nu har jag blandat ihop det här med vilken sida hästen är stel i om den inte vill fatta vänster galopp, men det kanske någon annan vet??

Iaf kanske det kan vara bra att jobba med att ställa, och göra skänkelvikningar, voltarbete m.m. så att hästen blir lite mjukare..

De galopptipsen du fått är nog bra också! Tänkte prova de själv ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 615
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar