Galoppfattningar

M

mirage_

Jag tycker att jag borde kunna det vid det här laget, men icke då. Mitt stora problem är att jag inte kan sitta ner i traven innan fattningen. Det känns som om jag bara studsar omkring och då blir allt pannkaka. :( Tips?
 
Sv: Galoppfattningar

Kan du sitta ner i traven annars?
Träna på nedsutten trav, försök slappna av så mycket som möjligt, tänk att rumpan är gjord av deg... När du känner att du sitter klistrad i sadeln, gör fattningen därifrån. Ta en liten halvhalt på yttertygeln och ge galoppskänkel. Ha inte för bråttom, då blir det studsigt!
 
Sv: Galoppfattningar

förstår hur du känner dig! usch ingekul. jag köpte precis ny sadel, så nu kan jag nstan stta ned i traven :angel: jag håller på att lära min pålle galopp på röstkommando, då behöver man inte sita ned för att göra en "riktigt" fatting...:)
 
Sv: Galoppfattningar

Funkar galoppfattningen från skritt? Dvs, är problemet enbart nedsittningen, eller finns det även andra problem, mer direkt relaterade till fattningen. Har själv inga problem med galoppfattning, men att sitta ner kan vara väldigt jobbigt på vissa hästar och kan ju förstöra vad man än försöker göra som utgår från nedsutten trav.
 
Sv: Galoppfattningar

hur länge sitter du ner före du fattar?
sätt dig bara ner och gör en fattning direkt
 
Sv: Galoppfattningar

Hej!
Första inlägget på forumet för mig.....
Du skriver "ge galoppskänkel"
Är ganska mycket nybörjare och blir en smula förvirrad när jag får olika svar på frågan om hur man ska göra när man fattar galopp. Rider mestadels på ridbana eller i ridhus och jag har snappat upp detta :

Fatta för innerskänkeln och glöm bort yttern...., fatta för ytterskänkel å låt innern ligga kvar i "normalt" läge eftersom galoppen fattas för ytterskänkel...... För fram innern och bak yttern eftersom hästen börjar med ytter bakben i galoppen......., Vrid höften "utåt" å kläm till med innerskänkeln samtidigt som jag ska stödja på yttertygel.........:confused:
Kan det vara olika beroende på hur hästen är utbildad? Finns det något rätt eller fel? Är något "lättare" än annat?
Tacksam för alla svar!!
 
Sv: Galoppfattningar

Sitta ner i traven annars går bra, dock inte direkt utan jag måste trava nåt varv innan jag får in rytmen.
Galopp från skritt är inga problem, så det är själva nedsittningen som är det krångliga.
 
Sv: Galoppfattningar

förstår hur du känner dig! usch ingekul. jag köpte precis ny sadel, så nu kan jag nstan stta ned i traven :angel: jag håller på att lära min pålle galopp på röstkommando, då behöver man inte sita ned för att göra en "riktigt" fatting...:)

Blir ju lite knepigt i det här fallet då det är på ridskolan jag rider mest:crazy:
 
Sv: Galoppfattningar

Jag fattar oftast från skritten eller en ganska lugn trav (lättare att sitta då) och jag använder enbart rösten för att fatta galopp, skänklarna och sitsen visar bara vilken galopp jag vill ha.
 
Sv: Galoppfattningar

Hej!
Första inlägget på forumet för mig.....
Du skriver "ge galoppskänkel"
Är ganska mycket nybörjare och blir en smula förvirrad när jag får olika svar på frågan om hur man ska göra när man fattar galopp. Rider mestadels på ridbana eller i ridhus och jag har snappat upp detta :

Fatta för innerskänkeln och glöm bort yttern...., fatta för ytterskänkel å låt innern ligga kvar i "normalt" läge eftersom galoppen fattas för ytterskänkel...... För fram innern och bak yttern eftersom hästen börjar med ytter bakben i galoppen......., Vrid höften "utåt" å kläm till med innerskänkeln samtidigt som jag ska stödja på yttertygel.........:confused:
Kan det vara olika beroende på hur hästen är utbildad? Finns det något rätt eller fel? Är något "lättare" än annat?
Tacksam för alla svar!!


Det finns olika sätt beroende på inriktning och tränare.
Jag tycker att westernridningens hjälper fungerar bäst för mej men det är en smaksak.
 
Sv: Galoppfattningar

Hade samma problem förut.
Mycket pga av att jag spände mig för att jag visste att
jag skulle studsa.

Koncentrera dig på att bara sitta i traven, tänk inte på fattningarna utan koncentrera dig på att bara sitta. Slappna av och följ med i hästen rörelser.
 
Sv: Galoppfattningar

likadant som annaras. Så gör jag alla fall.
För fram ytter höft och lägger till ytterskänkeln typ
 
Sv: Galoppfattningar

har du provat att rida utan stigbyglar? jag tycker iaf att det är mkt lättare att sitta ner i traven utan stigbyglar, man sjunker ner mkt bättre då. :)
 
Sv: Galoppfattningar

Att rida utan stigbyglar har aldrig funkat för mig iaf :o Jag har alltid ramlat av ;) men det beror troligen på att jag är en otroligt spänd person i allmänhet ^^
 
Sv: Galoppfattningar

Om inte traven funkar och du har ordning på din kropp är det nästan omöjligt att göra en bra fattning. Träna traven. Det bästa, tycker jag, är att rida på lina. Linföraren sköter tempo och styrning och du kan helt koncentrera dig på din balans, avslappning och följsamhet. När du känner att du sitter bra och balanserat i traven är det dagt att träna galoppfattningarna. Det är ingen ide att försöka när grunden inte är bra. Förutsättningarna ska vara så bra som möjligt, då får du också bra fattningar. Lycka till!!
 
Sv: Galoppfattningar

är det storhäst eller ponny du rider?
han också det problemet förut men jag kom på vad det var för fel. det var ju jag såklart. jag fick aldrig hästen att gå tillräckligt lugnt utan det var en för energisk trav så att vi båda blev för okoncentrerade och det blev helt enkelt för svårt. vi bara rusade iväg liksom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp