Galoppfattningar!

Sv: Galoppfattningar!

Nu spårar jag ut från tråden, men..:p Du har tips på hur man skall göra med häst som total ignorerar skänkeln och låtsas som att jag inte har några ben?
Hur får jag han mer känslig igen?

Många hästar blir bedövad av att känna våra ben. Det är som oss vuxna hör inte när barnen tjata tills det "räker", då hör vi dem. Men dem har stått och babla för 5 min.. Det är ett sätt att hantera nåt som gör oss/de tokig. Vi bara koppla bort vissa saker....

Börja skänkla med låren sen vad, sen hälen. peka dina tå upp och ner så att hälen kan "gnuga" för några gånger. Om hästen fortfarande inte lyssnar så använder tyglarna sist. Och peka/titta med din navel (då hjälpa det med din sitts och skänkel) vart du ska, samma med dina ögon (titta var du ska, inte på hästen(han kommer inte springa bort om du titta bort:D )). Så fort hästen rör sig i rätt ryktningen sluta och fortsätter framåt en stund. Blir inte ivrig. vänta för det minsta svar. Sen sluta med allt. Om du är konsekvent och gör allt i ordning så kommer hästen börja svara vid steg 2 eller 3. Du måste programera om hästen. Blir inte orolig, det ta inte långt för att hästen mjukna up men när han väl börja, blir inte slarvig och börjar hoppa över stegar. Och komma ihåg att om hästen inte lysnar så börjar om från början.

Det känns att jag glömer nåt men jag kan fyller in det om jag kommer på det. Lycka till. Hoppas det hjälper.

Jag brukar mest tänka galopp, men hästen min har svårt att fatta höger galopp så då får jag ställa lite inåt.

Jag läste i Monty Roberts senaste bok att han kortar hästen åt höger när han ska fatta vänster galopp för att hästen då länger vänster sida och då automatiskt tar fram vänsterbenet. Mycket tänktvärt men jag har aldrig hört någon som fattar galopp på detta sätt, kanske värt att prova?

Han svarar ju för skänkeln framåt, men han svarar inte om jag ber honom om någon form av sidvärtes rörelse för att mjuka upp honom.
Och jag rider alltid fram honom för hästen ägare innan träningar etc och det känns alltid som om när jag lämnar över hästen att han bara fått upp flåset och blivit varm, men inte mjuk.
Han är ett sånt jäääkla muskel paket...

Några bra övningar man kan göra för att mjuka upp, ja värma upp rättare sagt?
JAg brukar ofta göra öppna och sluta (samt förvända rörelser) och lite rida utåtställd.. men det känns inte som det räcker...:(

Jag alltid säger, värma up hjärna mer en kroppen så får man en trevligare ridpass.

Att jobba på en sidåt skänkel måste hästen förstår vad denna skänkel betyder. Ta din häst up till ett staketså att mulen är rakt vid staket. Vi säger att du flytar hästen till vänster.

Lutar/står lite i höger stigbygel, samtidet du kramar hästen med ditt ben som ovan, så att du sorts "trycker"hästen till vänster med allt från höften ner åt. Armenar är rakt ut med tyglarna. Du använder staket för att hålla hästen från att går framåt. Du använder bara denna tygel som behövs att hålla hästen rakt. när hästen vill vända du dra tillbaks och fortsätter att trycker. När hästen flytar sidåt, slutar direkt. Det är nyckel till sidpass. Och du kan använder staket för att lära hästen flyttar bakdelen. Senare när hästen är kännslig mot detta, när du rider så blir det mycket lättare att göra "two-tracks" och vet inte svenska ord för det när man rider snett över banan, öppna och slutar, såna där övningar.

Ett annat övningar för att du och hästen kan använder hjärna lite till är att göra alphabetet. Rider stora bokstaver, ta A t ex, du börjar längst ner till vänster rider upåt, bak/framdelsvändning, rider neråt, backa eller gör en fram delsvändning igen kors över. Eller göra siffror. Att mjuka up hjärna så bruka kroppen följa. Det är som oss med. Om vi inte förstår vad Jumpa/Arobics lärare visa så kan vi inte göra samma sak avslappnat, men så fort vi har lärt dessa manöver så kan vi göra det utan stress. Det är massa man kan göra för uppvärmning så att du vet vilken humör hästen har denna dagen. Och om vi glömmer bort hästens mental "uppvärmning" så är det inte lika rolig att träna (för de heller) och de är inte alls lika följsamt och "mjuk".

Om jag skriver längre så kommer du inte förstår alls vad jag skriver, lite trött idag:o ...

Lillkaris skrev:
Jag brukar mest tänka galopp, men hästen min har svårt att fatta höger galopp så då får jag ställa lite inåt.

Jag läste i Monty Roberts senaste bok att han kortar hästen åt höger när han ska fatta vänster galopp för att hästen då länger vänster sida och då automatiskt tar fram vänsterbenet. Mycket tänktvärt men jag har aldrig hört någon som fattar galopp på detta sätt, kanske värt att prova?

fast det är ju ytterbak som tar det första galoppsteget :confused:

Ska det verkligen vara skillnad på fattningar inom western jämfört med dressyr tex? Ska inte en galoppfattning vara en galoppfattning oavsett vilken inriktning man har med sin ridning? OM det ska vara skillnad: Kan du inte förklara för mig vad som är annorlunda med en westernfattning? Jag är uppriktigt nyfiken och väldigt intresserad.
Jag har läst igenom alla svar och den enda skillnaden jag kan se här är att många verkar vilja lägga på en ytterskänkel längre bak. Inom dressyren vill vi inte få fattningar på dubbla spår och är därför väldigt försiktiga med ytter skänkel. Någon satt till på ytter sittben för att fatta galopp och det lät verkligen konstigt, men det finns många sätt att göra samma sak på och så länge det passar häst och ryttare så är det ju bra. Finns det flera skillnader?

Senast ändrad:

Intressant faktiskt. jag gör exakt tvärtom jämfört med dig. Det är tydligt att det finns väldigt många sätt att göra samma sak på. Konstigt att hästarna är med på det mesta och trots att förstår oss.

Det är det sätt som använts så länge jag kan minnas. Inget nytt alls.På hästar som har svårt att fatta åt ena hållet ställer man den utåt och kortar yttre sidan för att den inre ska komma fram. Hästen ska ju ta för sig med inner bak i galoppen.
Däremot fattar jag inte galopp så på en välutbildad häst.

*kl*

Inte hunnit vara här på några dagar och mååånga hade skrivit. Roligt.

Sasucatu. Tack för svar. Då gör du och jag lite olika.

Bigganl. Ja vi gör precis tvärtom fast jag tycker nog inte att det är så konstigt att hästarna fixar det. Allt hänger ju på hur de är skolade.

När jag började rida som flicka så fick jag lära på ridskola att sitta på inner sittben efter den traditionella läran.
När jag började rida western för ca 10 år sedan blev det helt "fel" och fick lära om helt eftersom grunderna, eller åtminstone vikthjälperna skiljer sig väsentligt i mina ögon.

I westernridningen vill man ju att hästen huvudsakligen skall gå undan för tryck. Man stänger åt de håll (tex med ben, tygel eller sittben) där man inte vill hästen skall gå och lättar/öppnar upp dit man vill att hästen skall gå.

Tittar jag då på galoppfattningen så tycker jag att man med fördel kan göra som CarliforniaSwed, föra fram innerfoten något. Då öppnar man insidan frammåt och vikten hamnar ytter sittben där sittbenet "stänger om/driver på" hästens yttre bakfot vilken ju skall starta galoppen.
Har man en mindre skolad häst så kan man få ta till mera drastiska metoder, typ Parelli-fattning eller rent av ställa hästen Vrålmycket utåt medans man trycker in bakdelen innanför spåret. Då är det lättare för hästen att trampa igång med ytterbakfoten i rätt galopp och det är öppet för innerfram utan att hästen stannar.

Nu babblar jag iväg hära....tror jag tappade tråden lite... Men skickar ändå...

mvh Eva *virrig idag*

Hola,
Jag upplever det som att grundtänket är lite annorlunda.

Att hästen skall gå undan för tryck. Och jag vill minnas att det inte riktigt var så på den tiden man gick på ridskola....

Typ jag skänkelviker åt vänster. På en välskolad häst räcker det med att "nypa" med handen i högertygeln samtidigt som jag sitter på Höger sittben och lägger till högervaden något beroende på vilken tvärning jag vill ha.
Är hästen inte så välutbildad så öppnar jag upp åt vänster genom att lätta aningens med vänster ben från hästen, kanske leder lite med vänstertygeln samtidigt som jag håller hästen rak/stänger med höger tygel som får ligga an aningens mot halsen, sitter på/stänger med höger sittben och i den mån det behövs högerbenet.

Hur gör du din skänkelvikning?

Väldigt intressant diskussion.

mvh Eva

Skänkelvikning: Jag rider in på linjen så att framdelen leder rörelsen. Ställer med inner, reglerar ställning med yttertygel, inner skänkel sidförande. Vart beror på hästen. ytter skänkel är mothållande på bakdelen så att den inte kommer före. På en välskolad häst är det bara att sitta till med inner sittben så kommer rörelsen. Tygeln mot halsen ibland för att visa vägen för framdelen. Det är svårt att säga exakt hjälperna eftersom det varierar ganska mycket beroende på hästen.
När det gäller galoppfattning menar jag att hästarna är duktiga för även om jag rider en häst för första gången så lyssnar den på mina galopphjälper hur den är varit riden förut. De är anpassningsbara.
För flera år sen red jag ofta hästar som reds både i dressyr och western. De gick på samma hjälper hela tiden. Det enda vi ändrade var utrustningen och red lite olika rörelser.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
717
Senast: Amha
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
950
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka