Sv: Galoppfattningar!
Jag alltid säger, värma up hjärna mer en kroppen så får man en trevligare ridpass.
Att jobba på en sidåt skänkel måste hästen förstår vad denna skänkel betyder. Ta din häst up till ett staketså att mulen är rakt vid staket. Vi säger att du flytar hästen till vänster.
Lutar/står lite i höger stigbygel, samtidet du kramar hästen med ditt ben som ovan, så att du sorts "trycker"hästen till vänster med allt från höften ner åt. Armenar är rakt ut med tyglarna. Du använder staket för att hålla hästen från att går framåt. Du använder bara denna tygel som behövs att hålla hästen rakt. när hästen vill vända du dra tillbaks och fortsätter att trycker. När hästen flytar sidåt, slutar direkt. Det är nyckel till sidpass. Och du kan använder staket för att lära hästen flyttar bakdelen. Senare när hästen är kännslig mot detta, när du rider så blir det mycket lättare att göra "two-tracks" och vet inte svenska ord för det när man rider snett över banan, öppna och slutar, såna där övningar.
Ett annat övningar för att du och hästen kan använder hjärna lite till är att göra alphabetet. Rider stora bokstaver, ta
A t ex, du börjar längst ner till vänster rider upåt, bak/framdelsvändning, rider neråt, backa eller gör en fram delsvändning igen kors över. Eller göra siffror. Att mjuka up hjärna så bruka kroppen följa. Det är som oss med. Om vi inte förstår vad Jumpa/Arobics lärare visa så kan vi inte göra samma sak avslappnat, men så fort vi har lärt dessa manöver så kan vi göra det utan stress. Det är massa man kan göra för uppvärmning så att du vet vilken humör hästen har denna dagen. Och om vi glömmer bort hästens mental "uppvärmning" så är det inte lika rolig att träna (för de heller) och de är inte alls lika följsamt och "mjuk".
Om jag skriver längre så kommer du inte förstår alls vad jag skriver, lite trött idag
...