galoppfattningar!

B

bazzochic

hej har ett litet problem. den hästen jag rider har problem att fatta galopp. om jag fattar från tarven så bara ökar hon DRASTISKT men i skritten går det lite bättre. Ägaren tror att det kan ha göra med att hon gått omkull en gång när hon blev tömkörd och att hon spänner sig, men när jag fattar så är det precis som om hon inte känner av mina hjälper rätt som om jag inte är tydlig nog. det kanske är jag som inte kan tillräckligt?! hon har gått upp till någon La klass i dressyr kna hon vara känslig för hjälperna. Ps hon är känslig för vikten. :bow:
 
Det där med tömkörningen låter väldigt långsökt tycker jag. Nu vet jag ju inte hästens ålder men det låter ju som om att antingen är galoppfattningarna inte riktigt befästa eller är hästen känslig för att du inte är riktigt i balans när du fattar från trav. Du kanske också är för otydlig i dina hjälper men då borde problemet kvarstå även från skritt tycker man. Om jag vore som du så skulle jag fortsätta jobba med galoppfattningar från skritt, jobba på din egen balans i travarbete för att så småningom börja träna galoppfattningar från trav igen. Rusar hästen så bryt av direkt och gör om fattningen i skritt istället. Ofta sitter problemen hos en själv, fråga mig jag vet... Hoppas att ni löser det, ha inte för bråttom bara! :bow:
 
jo det tyckte jag också att det verkade. hon är 16 år . jag red henne idag och fattningarna blev bättre men då och då rusade hon.
men jag har tidigare haft problem me mina fattningar att hästarna inte fattar rätt galopp
tack för svaret :D
 
Ett vanligt fel(som jag själv har gjort många gånger) är att ryttaren lutar sig framåt eller innåt, då blir balansen helt fel. Hästen måste ha balansen på yttre bakbenet, pröva att lägga tygeln mot hästens hals, trängande tygeltag, då lägger hästen tyngden på ytter bak, när du sedan lättar något på innerhanden (inte så att tygeln glappar, höj handen lite) fattar hästen galopp. Instämmer med de andra - träna mycket på galoppfattningar från skritt. Lycka till!
 
har ridit ut med henne nu i två dagar .....mycket klättring i backar och galopp på långa sträckor så att hon iaf får muskler....när jag nu fattar galopp på grusvägarna fattar hon direkt och nästan alltid rätt...
men det är nog för att hon tycker det är skoj
 
Hej!
Lite markarbete skulle behövas, så att hästen från marken lär sig galoppfattning, och sedan kan du överföra från ryggen.
Men det med tömkörning...hur tusan kunde hon låta hästen fatta galopp och hon efter?????

Sam
 
Trängande tygel ..på ytter eller innertyglen ?? Min häst är lite så där också..har tolkat det som att han inte är stark nog.

Aker
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp