Galoppfattning

S

Sirisiri

När fattar man galopp? Alltså var i det yttre bakbenets steg är det mest idealiskt att göra fattningen? Skiljer det mycket på outbildade och välutbildade hästar? Har funderat så många gånger på det där, men haft så mycket annat att tänka på under ridpasset att jag glömmer bort att tänka på just det... Min häst har lite svårt för galoppen eftersom den är stor och hon inte är tillräckligt stark ännu att korta den. Ibland blir det kanonfattningar och ibland ingenting. Misstänker att det beror på tajmingen. Några tips?

Sv: Galoppfattning

Jag tror att det är olika,..jag vet att vissa lägger bak ytterskänkeln medans andra lägger fram innerskänkeln och innerhanden. Är inte så insatt i det där med att fatta med inner då jag använder ytterskänkeln;) verkar som det finns många varianter.:p

det bör vara idealiskt att göra galoppfattningen när hästen tar up ytter bak, då kan den föra fram det benet längre in under sig och stampa av in i galoppen..

prova själv hemma i köket/hallen, trava runt och fatta t.ex höger galopp..

Hur man gör en galoppfattning vet jag. ;) Den stora frågan är när i travsteget man ska göra den! :idea:

Ska verkligen försöka fundera på det där i kväll... Gör man fattningen när hästen tar upp bakbenet är det ju ett halvt steg kvar. Det kanske är lagom för min häst. Ju mer erfaren hästen är destå mer kanske man kan senarelägga fattningen för att få den mer omgående.

Vad svårt det var att tänka när man sitter på en skrivbordsstol! ;) Hur blir det...? Då bör fattningen bli samtidigt (eller något efter) som jag skulle ha rest mig upp om jag hade för avsikt att börja rida lätt på fel sittben. Det är ju iaf lätt att känna när det "momentet" är. Eller tänker jag fel!?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 204
Senast: lirco11
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 320
Senast: JohannaB
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
3 226
Senast: Takire
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 302
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte