galoppfattning?

S

schackrutig

har så stora problem med vänstergaloppen på min kallblodstravare.
Vid longering, tömkörning och löslongering är det inga problem alls i något varv.men när jag sitter på fungerar inte vänstergaloppen.
högergaloppen är hur fin som helst och går att fatta utan större stress. men i vänster varv tar det bara stopp. enda sättet är att slängtrava igång den (går endast att göra ute då ridbanan är för liten) och det är inte mitt mål. borde väl vara nöjd med att ena varvet fungerar.. men nu vill jag ju starta dressyr och då måste båda sitta. har prövat allt känns det som.. Så här gör jag när jag fattar: Ställer utåt,lyfter innerhanden(för att avlasta), skjuter fram höften, noggrann och tydlig fattning med både inner och ytterskänkel.. om jag inte får någon reaktion på det även smackning. och då skjuter han iväg i slängtrav. jag tror inte jag gör något fel eller att min sits påverkar honom negativt då andra som sitter på har samma problem... någon som har ett tips????

Sv: galoppfattning?

Hur länge har du tränat? Har du provat med mindre tydlig skänkel, bara sitta om, ge tygel tydligt framåt ev. lyfta lite på inner, men bara lite, smacka och beröm när han fattar? Om det är lite besvärligare för honom så kanske han behöver trava in sig i galoppen en tid. Försök hinna berömma just när han fattat, låt honom bara galoppera en liten stund, bryt av å belöna genom att han får stå stilla. Hade samma problem med min, dvs. vänster galopp, fast han fattade fel hela tiden i stället. I vårt fall var det troligen sadeln som klämde till så han inte fick fram vänsterbogen ordentligt, för när jag bytte sadel fixade det sig.
Tja, annars skulle jag bara fortsätta träna, med mycket tålamod, om jag var du...Mycket galopp utan ryttare på ryggen, så han hittar sin balans och kan galoppera ganska lungt.

"om jag inte får någon reaktion på det även smackning. "

eftersom han reagerar så mkt vid smackning..
och galoppskänkeln förstår han för han faller gärna in i vänster galopp även i högr varv. så han vet vad han ska göra men någonstans på vägen säger det stopp

tränat har vi gjort i snart tre år tillsammans. när jag började så gick ingenting så vi har kommit långt..alltså,vi började med att lära oss skritta i ett bra tempo, sedan trav. och nu då, galoppen..

ska testa vara mindre tydlig, det är värt ett försök. annars får vi fortsätta slängtrava in.. felfattningar har vi också mängder av..
svårt det med.för jag vill ju att han ska galoppera, men inte i fel galopp,vill alltså inte skälla när han fattar fel... så jäkla klurigt.
men mer arbete utan ryttare skall det bli... då blir det minsann rätt... ;)

Senast ändrad av en moderator:

Har du nåt speciellt kommando du använder när du står på marken och longerar t.ex? Eftersom du säger att han funkar i båda varv då. Prova använda det kommandot även vid ridning! :idea:

Men träning, det är det som gäller. Jag har själv en kallblodstravare som jag ridit in, så jag vet hur du har det... Men det kommer ljusare tider! En dag sa det bara "klick" och så funkade det! :)
Så träna, träna. Och håll emot! Låt honom inte slängtrava in. Jag tycker att du från början ska vara ännu mer övertydlig med din skänkel. För fram din inre skänkel överdrivet långt, och bak den yttre även den överdrivet. Så att han verkligen KÄNNER vad du gör. En otränad häst är inte lika hajj på höftrörelser vid galoppfattning, om du fattar vad jag menar. ;)
Och inget mer flängrav! Det blir det aldrig bra av, utan var noga med att traven ska vara lugn och sansad, annars blir det inget alls. Det kan ta lång tid att vänja en häst av vid att slängtrava in i galoppen! Jag vet av egen erfarenhet, då jag under min utbildningstid med pållen hade en medryttare som gjorde det. Gudars, vilket jobb jag fick!

Ett sista tips jag kan ge dig som funkade på min pålle: samtidigt som du trycker med din yttre skänkel så tryck ordentligt med din inre en kort stund för att sedan släppa nån sekund och sen trycka till igen- i samma takt som hans galopp går. Min pålla tyckte att det var enklare att fatta galopp då!

Lycka till! :bump:

Senast ändrad:

Solvira skrev:
Har du nåt speciellt kommando du använder när du står på marken och longerar t.ex? Eftersom du säger att han funkar i båda varv då. Prova använda det kommandot även vid ridning! :idea:

har testat, men då faller han in i vänster...såklart.. :crazy:
men tillsammans med tydlig fattning så kanske det skulle gå.

Men träning, det är det som gäller. Jag har själv en kallblodstravare som jag ridit in, så jag vet hur du har det... Men det kommer ljusare tider! En dag sa det bara "klick" och så funkade det! :)
Så träna, träna. Och håll emot! Låt honom inte slängtrava in. Jag tycker att du från början ska vara ännu mer övertydlig med din skänkel. För fram din inre skänkel överdrivet långt, och bak den yttre även den överdrivet. Så att han verkligen KÄNNER vad du gör. En otränad häst är inte lika hajj på höftrörelser vid galoppfattning, om du fattar vad jag menar. ;)
Och inget mer flängrav! Det blir det aldrig bra av, utan var noga med att traven ska vara lugn och sansad, annars blir det inget alls.
mm, känns ju dumt att träna in ngt igen som tagit tre år att få bort..
och nu när han är så lugn så vill jag ju inte paja det..

Det kan ta lång tid att vänja en häst av vid att slängtrava in i galoppen! Jag vet av egen erfarenhet, då jag under min utbildningstid med pållen hade en medryttare som gjorde det. Gudars, vilket jobb jag fick!
:cry:
Ett sista tips jag kan ge dig som funkade på min pålle: samtidigt som du trycker med din yttre skänkel så tryck ordentligt med din inre en kort stund för att sedan släppa nån sekund och sen trycka till igen- i samma takt som hans galopp går. Min pålla tyckte att det var enklare att fatta galopp då!

tackar tackar!! :banana:

tack så mkt alla för hjälpen.. återkommer imorgon när jag kämpat vidare :smirk: ..

som någon skrev skulle jag kolla sadeln (om du inte redan gjort det då), så att det inte är ngt obehag som gör att han inte vill fatta i det varvet. Var sedan noga med att känna att du själv verkligen sitter "lika åt båda hållen"..dvs. inte viker dig i sidan i den svåra varvet, kanske råkar luta dej lite framåt i fattningen för att "hjälpa till" eller vad vet jag..vanliga saker som inte alla tänker på i första hand kanske.
Det är ju såklart bra om du har nån tränare att ta hjälp av..
även bra det med röstkommando som ngn skrev..det har man mycket hjälp av i början..
lycka till..

Rider ett varmblodsto som jag har/hade samma problem med, vänstergaloppen var i bästa fall dålig medans höger var ren katastrof :smirk:
Jag började med att strunta i galopp, hon var i halvdålig kondition och inte så musklad i början, kom direkt från två månaders bete.
Ägnade oss åt att bli stadiga i skritt och trav istället men det låter som du också gjort det och nu vill vidare?

Första veckorna galopperade jag bara ute där det fanns mycket plats, hon gasade så det stod härliga till, inte så att hon var svår att få stopp på men det var obalanserat och nästan farligt i ridhuset, har gått omkull med bakbenen flera gånger i kurvorna, helt plötsligt är bara bakbenen och rumpan borta liksom :crazy:

När hon kändes lite mer kontrollerad ute så började vi i ridhuset igen, i början fattade jag bara från skritt, hon har koll på galoppskänkel men föredrar vänster och gjorde byten om man inte passade sig :smirk:
Jag travade fram henne till en fin form, bröt till skritt och fattade efter ett par steg, första stegen bar hon sig och sen blev det kaos så jag försökte bryta av till trav innan hon började rusa.
Nu har vi börjat fatta från trav och hon bär sig ganska länge innan hon "sackar ihop" och blir lång och obalanserad. Jag försöker att alltid bryta av innan det händer så att det aldrig ska behöva vara så.
Galoppfattningar är stärkande så det är bra att hon får öva mycket på dom.
Fatta inte ur slängtrav! Galoppen kommer inte bli bra även om hon fattar galopp ur den så småningom.
Gjorde en bra övning med min tränare häromdan:

Trava nersutten på stora mittvolten, läng och korta traven tills du känner att hästen är mjuk och du har den med dig i både ökning och samling (hyfsat iaf, ingen av oss är väl direkt på gp-nivå ;) )
När hästen är mjuk och vaken börjar du minska och öka storleken på volten, efter ett tag ska du kunna få den rejält liten utan att hästen bryter till skritt eller så. När du gör volten större så gör du skänkelvikning sista stegen ut till spåret, tar en halvhalt och fattar galopp.
Bryt av galoppen ganska fort, jag galopperade allt mellan ett halvt till två varv, så länge hon höll formen sas.
Funkade jättebra för oss, fick till hyfsat bra galopp i båda varven till slut. plus att jag har lite träningsvärk idag, det var jobbigt! :D

Kan säga att det har tagit tid att få till nåt så enkelt(?) som en normal galopp i några steg, tog henne från betet i augusti och det är först sista veckorna som det har blivit hyfsade galopper....

Jag har också en kallblodstravare och vårt problem är högergaloppen. Efter att ha sett henne galoppera med annan ryttare, vid longering och även tömkörning har jag insett att problemet sitter hos mej. :o Jag gör alltså någonting med min kropp som gör att den stackars hästen får svårt att fatta högergaloppen.

Vi har iofs inte galopperat så mycket, jag har haft henne i fyra år och så sent som i höstas började jag med galoppfattningar. Tidigare har hon inte haft balans nog att galoppera på ridbanan, utan det har blivit mycket bocksprång och hon har legat på bogarna när väl galoppen kommit. Idag går hon lugnt och sansat i en rund galopp och utan att "dyka".

Vänstergaloppen lärde jag in genom kommandot "galopp" kombinerat med galoppskänkel på samma plats på ridbanan. Det tog inte lång tid innan hon förstod och nu fattar hon vänstergalopp var som helst när jag begär det.

Högergaloppen har alltid varit den svåraste - och det är också i den som hon bockat mest. Alltså är jag lite rädd och det är väl det som gör att det krånglar. För närvarande gör jag inga högerfattningar, men jag måste snart ta tag i problemet.... :crazy:

Immer

Senast ändrad:

hej schackrutig,
du har fått en del tips redan men här är mitt förslag.

Börja fattningen från skritt i stället, en aktiv vägvinnande skritt, itrav blir det gärna att man "kastar" sig frammåt vilket en del hästar kompenserar upp genom släng trav.
Blir det släng trav, gå ner i skritt och börja om, hästen får inte dra iväg.

Var ytterst noga med att du sitter rakt i sadeln, att ytterställa är ok i början, när hästen fattat galoppen rid då bara ett par galoppsprång, beröm,klappa, och bryt av till trav - skritt, sen upprepa ett par gånger.
Ge dig ganska fort nu i början så du inte håller på förlänge.

I trav kan du öka/minska volten med uppmärksamhet på hur du fördelar din vikt i sadeln, var noga med att din häst är ställd och att ytterbak inte far iväg.

kämpa på så löser det sig.

Oj, insågf att jag skrivit fel på galopp... :angel:
det är ju höger det är problem i... :)

Verkar iaf som jag gjort rätt hittills som väntat med galopp tills skritten och traven sitter... och börjat med att galoppera ute, som vi började med på allvar i höstas.

sadeln är riktigt dålig vet jag, rider därför oftast barbacka. och då kan jag ju bli ojämn i fattningen. men även när min instruktör rider (då med lånad sadel som sitter bra) är det svårt för honom. dock går det bättre för henne.. såklart.. :smirk:

blev tyvärr inget galoppjobb idag för det snöade och blåste så mycket..
skrittjobbade massor istället. mycket fin och rak... har även haft problem med att han svänger ut baken på volt och smygställer på rakt spår... men det börjar ordna sig...
travade sedan ca fem minuter då han bara flöt fram.. lyfte hela ryggen och trampade på som bara den... så jag är nöjdast... :banana:

ställer du utåt????..... antar att du ställer utåt för att få bättre koll på ytter, men om du ställer ut för mycket så säger du ju åt hästen att fokusera på ytter bog.. Om du förstår hur jag menar.

ett tips är att fatta påväg "in" mot ett hörn, då är det lättare att hästen fattar rätt galopp. tror inte alls att du kan räkna med att problemet har att göra med sadel etc, det tycker jag låter väl optimistiskt, snarare har det att göra med att hästen är stark i den sidan i kombination med att du spänner dig. det är ju jättevanligt när man får problem med galoppen i nåt varv att man spänner innerhanden. tar du för mycket i inner så hindrar du hästen från att skjuta fram den bogen. Prova att lätta HELT på inner tygel samtidigt som du har bra stöd på ytter. Lycka till!

schackrutig skrev:
b skrittjobbade massor istället. mycket fin och rak... har även haft problem med att han svänger ut baken på volt och smygställer på rakt spår... men det börjar ordna sig...
travade sedan ca fem minuter då han bara flöt fram.. lyfte hela ryggen och trampade på som bara den... så jag är nöjdast... :banana:

Låter bra att du har en plan + att du rider för instruktör.
Då är du på väg och självklart kommer ni att lösa det här.

Även om du väljer att för en tid lägga ner galoppjobbet så tycker jag att du ska fortsätta jobba hästen i galopp utan ryttare.

Ett litet tips till
om hästen ex känns stel och svår i högersidan så kan du försöka rida loss den i vänstervarv med ex korta stunder ställd åt höger.
Men förböj inte för då kommer bakbenet att peta ur spåret.
blev rörigt, hoppas du fattar.

mackan skrev:
ställer du utåt????..... antar att du ställer utåt för att få bättre koll på ytter, men om du ställer ut för mycket så säger du ju åt hästen att fokusera på ytter bog.. !

ibland kan det vara smart att ställa någor utåt (ej förböjd)
då har hästen lättare att sätta under innerbak + föra fram innerframben i galoppfattningen, sen efter det så kan du rakställa, men just i fattningsögonblicket kan det underlätta.

mimus skrev:
ibland kan det vara smart att ställa någor utåt (ej förböjd)
då har hästen lättare att sätta under innerbak + föra fram innerframben i galoppfattningen, sen efter det så kan du rakställa, men just i fattningsögonblicket kan det underlätta.

Jo det vet jag.... men eftersom hon har problem så funkar det uppenbarligen inte, så det var så jag tänkte. Idealt sätt så ställer man ju normalt sett en aning inåt om något....

mackan skrev:
. Idealt sätt så ställer man ju normalt sett en aning inåt om något....

Så är det ju, just som du säger, en aning :bow:
det är så lätt att förböjja åt ena eller andra hållet och då har hästen inte en chans att göra rätt, hur mycket den än vill, eller hur.

att ställa inåt fungerar absolut inte.
han puttar ut rumpan och svänger inåt.
att ställa utåt är också det som jag lärt mig är det bästa sättet att göra en galoppfattning oavsett om hästen har jättesvårt eller är superduktig..
men jag rakställer alltid när han gjort rätt!

och fungerar gör det. dock alltför sällan.

Jag har ju också svårare med höger galopp, min tränare tipsade om förvänd galopp för att stärka henne. Alltså vänster galopp i höger varv för mig då.
Men det förutsätter ju att galoppfattningen sitter. Har bara övat på det en gång och det funkade ganska bra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 652
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama